Shadow of the Tomb Raider - premiera i najważniejsze informacje
Lara Croft w Peru. Wszystko o grze.
Shadow of the Tomb Raider to trzecia już część zresetowanego cyklu Tomb Raider, która ma zwieńczyć trylogię przedstawiającą narodziny prawdziwego oblicza poszukiwaczki przygód, Lary Croft.
Gracze otrzymują zupełnie nowe lokacje do eksploracji, nieco większe niż w poprzedniej odsłonie i pozwalające na więcej swobody w zwiedzaniu oraz szukaniu tajemnic.
Jest też wyreżyserowany wątek główny, w którym ponownie powraca złowroga organizacja Trójca oraz ich plany kontrolowania społeczeństwa. Do tego motyw zbliżających się kataklizmów - bohaterka ma sporo na głowie.
Pod względem rozgrywki i wykonania, Shadow of the Tomb Raider to ewolucja i ulepszenie rozwiązań znanych już z Rise of the Tomb Raider. Fani serii powinni być więc zadowoleni.
- Premiera: 14 września 2018
- Wczesny dostęp: 12 września 2018
- Wersja językowa: polska
- Producent: Eidos Montreal / Crystal Dynamics
- Wydawca: Square Enix
Premiera i edycje gry
Shadow of the Tomb Raider zadebiutuje 14 września, ale kupując specjalną edycję cyfrową lub edycję Croftów, gracze mogą zyskać dostęp do gry już od 12 września.
Gra debiutuje na Xbox One, PS4 i PC. Na ulepszonych wersjach konsol (X i Pro), wybierzemy między trybami 4K/30 FPS oraz 1080p/60 FPS.
Produkcja jest już dostępna w przedsprzedaży. Dodatkiem do przedpremierowego zakupu zwykłej wersji gry jest brelok i naszywka w przypadku pudełek, a także zestaw przedmiotów w wersji cyfrowej.
Dostępna jest też specjalna edycja cyfrowa za 329 zł, w skład której wchodzi pakiet wzmocnienia zdolności, dodatkowa broń i strój, a także ścieżka dźwiękowa i wcześniejszy dostęp do gry. Edycja Croft to koszt od 379 zł - oferuje skład zawartości cyfrowej, a także przepustkę sezonową, czyli przyszłe dodatki do gry.
Fabuła, świat
Lara Croft w Shadow of the Tomb Raider udaje się do Ameryki Środkowej i Południowej. Większość czasu spędzi w Peru, by odzyskać wykradziony przez przywódcę Trójcy artefakt, który prawdopodobnie pozwala manipulować pogodą.
Podczas poszukiwań tajemniczego sztyletu i pogoni za swoimi przeciwnikami, bohaterka trafia także do zaginionego miasta Inków, wzorowanego ewidentnie na mitycznym El Dorado.
W mieście tym spotkamy wiele postaci niezależnych. Nie tylko kupimy nowe przedmioty, ale też przyjmiemy zadania opcjonalne, by zwiedzić nowe miejsca i zdobyć różnorodne nagrody - czasem nawet dodatkowe elementy wyposażenia.
Lokacje są nieco większe niż w poprzednich odsłonach, ale cały czas nie mamy do czynienia z zupełnie otwartym światem. Starannie przygotowane obszary zaprojektowano tak, by gracze ciągle trafiali na coś interesującego.
Eksploracja zaprowadzi nas w miejsca, w które niekoniecznie prowadzi główny wątek. Sekrety, krypty i grobowce poboczne są często ukryte poza ścieżką fabularnych postępów, co zachęca do zwiedzania.
Rozgrywka
Pod względem rozgrywki, Shadow of the Tomb Raider stanowi raczej bezpieczny rozwój gameplayu z Rise of the Tomb Raider - twórcy nie wprowadzają żadnych istotnych zmian.
Nie obyło się jednak bez nowości. Lara może między innymi opuszczać się na linie i huśtać na niej w oznaczonych miejscach, co wprowadza odrobinę urozmaicenia do aspektu eksploracji.
Walka jest nieco trudniejsza i częściej należy pozostawać w cieniu. Dżungla idealnie sprzyja takiemu stylowi rozgrywki. W niektórych miejscach możemy nawet ubrudzić się błotem, by zmniejszyć szansę, że wróg nas dostrzeże. Chowamy się też w krzakach porastających mury - na stojąco.
Używanie broni palnej nadal jest oczywiście możliwe - dosyć szybko zdobywamy karabin, a pistoletem dysponujemy od początku. Jest też jednak nasz wierny łuk, który pomoże pozbywać się wrogów po cichu.
Miejsca, w których walczymy, są bardziej rozbudowane. Możemy wybierać różne ścieżki, chować się w kilku miejscach i zachodzić wrogów nie tylko od tyłu, ale też często skradać się nad nimi, na drzewach czy półkach skalnych.
Grobowce mają być większe niż kiedykolwiek w całej serii. Zaoferują sporo niebezpiecznych pułapek, a także zagadek do rozwiązania. Najczęściej należy odpowiednio manipulować otoczeniem - dźwigniami, różnymi obiektami, linami - by przejść dalej.
Przygotowano także krypty, czyli mniejsze wersje grobowców, w których liczy się przede wszystkim zręczność i refleks. Często trafimy też pod wodę - Lara potrafi tym razem dłużej wstrzymywać oddech.
Ulepszanie ekwipunku i kupowanie nowych talentów odbywa się w obozach, tak jak w poprzednich odsłonach cyklu.