Shadowrun Returns - Poradnik, Solucja
Zbiór ogólnych wskazówek, opis wszystkich archetypów postaci, porady dotyczące walki.
Witamy w krótkim poradniku i solucji do Shadowrun Returns. Zawiera on opis wszystkim klas, wskazówki dotyczące przebiegu potyczek oraz ogólne porady, które pomogą uniknąć niepotrzebnej straty czasu na borykanie się z drobnymi problemami podczas rozgrywki. Szczegóły na temat samej produkcji znajdziecie w naszej recenzji Shadowrun Returns.
Porady ogólne
Oto garść wskazówek, które pomogą w płynnej rozgrywce i nieco ułatwią życie bohatera. Unikniecie także dzięki nim sytuacji, w których moglibyście poczuć się nieco zagubieni przez dyskusyjne rozwiązania zastosowane przez twórców.
- Przeładuj broń po każdej walce
- Pamiętaj, że ekwipować nowy sprzęt możesz wyłącznie po zakupie nowego przedmiotu, lub poprzez interakcję ze skrytką. Nie masz dostępu do tradycyjnego „plecaka” przez cały czas, weź to pod uwagę.
- Nigdy nie wydawaj wszystkich pieniędzy, staraj się mieć w portfelu co najmniej 2 tysiące nuyenów, by zawsze było cię stać na wynajęcie najemnika.
- Uważaj co mówisz. W niektórych konwersacjach zniechęcenie rozmówcy na początku może oznaczać koniec dyskusji.
- Dobieraj drużynę przed konkretnymi misjami tak, by skład był możliwie najbardziej różnorodny.
- Pamiętaj, że czary leczące przywracają tylko punkty zdrowia odebrane ostatnim atakiem.
- Zawsze noś dodatkowe apteczki, w ostatnich etapach nie będziesz miał dostępu do handlarzy.
- Przeszukuj dokładnie wszystkie lokacje, choć w grze nie ma dużo lootu, to czasem można znaleźć dodatkowe granaty czy pieniądze.
- Uważaj na ogień przyjacielski - strzały z shotguna lub granaty ranią sojuszników, którzy są blisko wroga.
- Pamiętaj, jeżeli używasz Deckingu podczas walki - włamujesz się do Matrycy - tracisz kontrolę nad żywiołakami lub dronami (możliwe jest bowiem stworzenie klasy będącej hybrydą kilku)
Walka
Potyczki w Shadowrun Returns odbywają się w systemie turowym. Pierwszą rzeczą, na jaką należy zwrócić uwagę, jest system osłon. Wyróżniamy osłony lekkie (ikona samej pustej tarczy), średnie (ikona tarczy wypełnionej do połowy) i pełne (ikona pełnej, białej tarczy). Oczywiście ustawienie postaci za najcięższą osłoną daje największe szanse na obniżenie otrzymanych obrażeń, lub sprawienie, że wróg spudłuje.
Zawsze staraj się utrzymywać całą drużynę za osłonami - jeżeli musisz wychodzić, posyłaj do przodu żywiołaki albo drony. W walkach na otwartych terenach możesz też stosować taktyczny odwrót, możesz pobiec za osłony gdzieś na końcu lokacji i zmusić wrogów, by podeszli do ciebie przechodząc przez otwarty teren.
Pamiętaj o odpowiednim używaniu umiejętności i gadżetów. Jeżeli pośród wrogów jest cięższy do pokonania przeciwnik, zostaw go na koniec - rzuć w jego stronę granat dymny lub ogłuszający, spowolnij go czarami, a w międzyczasie pokonaj innych.
Nie zapominaj również, że wrogowie też reprezentują różne klasy. Nie grupuj całej swojej drużyny w jednym miejscu, ponieważ możesz paść ofiarą obszarowego czaru maga. Gdy przeciwnik-szaman przyzwie żywiołaka, nie atakuj stwora, a raczej tego przeciwnika. Kiedy go zabijesz, żywiołak zniknie.
Wreszcie - zwracaj uwagę na ilość amunicji obrazowaną przez wypełnienie kolorem ikony każdej broni. Staraj się przeładowywać, gdy jesteś w miarę dobrze chroniony osłonami.
Klasy
Shadowrun Returns proponuje sześć archetypów postaci. Wybierając konkretną, decydujemy się po prostu na bohatera z odpowiednio rozdysponowanymi automatycznie punktami w drzewku umiejętności. Jeżeli chcemy, możemy sami stworzyć własną klasę rozdzielając punkty od podstaw.
Warto zaznaczyć - każda klasa może korzystać ze wszystkich dostępnych w grze broni palnych i granatów. Krótki opis każdej z profesji, ich najważniejsze cechy:
Decker - Za pomocy tak zwanego „cyberdecku” może włamywać się do sieci komputerowej zwanej Matriksem. Włamywać możemy się tylko w określonych miejscach, będąc już w rzeczywistości wirtualnej walczymy m.in. z programami ochronnymi, a na końcu potyczki wchodzimy w interakcję z systemem, by - przykładowo - wyłączyć alarm, lub otworzyć jakieś drzwi.
Podczas tradycyjnej walki, Decker ma dostęp do specjalnych umiejętności obniżających statystyki i obronę wroga.
Mage - Tradycyjny czarodziej, tyle, że może też używać broni palnych i gadżetów. Zaletą jest dostęp do podstawowego ataku nazwanego Powerbolt, który zastępuje broń, a nie wymaga przeładowywania z racji swojej natury.
W walce Mag skupia się na zadawaniu obrażeń obszarowych, ale też ranieniu pojedynczych celów. Może również używać czarów wspomagających własną drużynę, a nawet leczących. Przydatny członek zespołu. Niektórymi umiejętnościami obniżą statystyki przeciwników.
Physical Adept - Ciekawa klasa, która skupia się na używaniu broni białej (mieczy, toporów i tak dalej), lub nawet na walce pięściami, przy korzystaniu z wzmocnienia energią Chi.
Podczas starć może zwiększać swoją prędkość, ilość punktów ruchu. Dobra do wykańczania wrogów. Do wykorzystania specyficznych czarów tej klasy należy wzmacniać cechę Willpower, ale nie należy zapominać o Uniku (Dodge), z racji tego, że będziemy walczyć głównie w zwarciu.
Rigger - Specjalizuje się w kontrolowaniu dronów bojowych. Maszyny mają własne punkty akcji, choć ich aktywowanie w boju zabiera jeden punkt ruchu Riggera. Taka postać z dobrze rozwiniętą umiejętnością kontrolowania robotów może z powodzeniem zastąpić dwie inne klasy, drony potrafią zadawać duże obrażenia. Mogą też przemieszczać się szybami wentylacyjnymi, by - przykładowo - okrążyć wrogów.
Shaman - Profesja wyspecjalizowana w przywoływaniu żywiołaków (Elementals), czyli stworów, które pomagają w walce. Ma też dostęp do czarów wzmacniających sojuszników, lub obniżających statystyki wroga (np. spowolniających).
Przywołanie żywiołaka wymaga posiadania w ekwipunku specjalnego przedmiotu, fetysza. Przywołanemu stworowi dajemy określoną liczbę punktów akcji - im większa ta liczba, tym większa szansa na wyrwanie się żywiołaka spod naszej kontroli. Warto inwestować w umiejętności panowania nad przyzwanymi pomocnikami, by zmniejszać szansę zerwania więzi i wzmacniać ich ataki.
Street Samurai - Najbardziej „zwyczajna” klasa, specjalizująca się głównie w korzystaniu z wybranej przez nas broni - palnej, lub białej. Posiada stosunkowo dużo punktów wytrzymałości, to typowy, tradycyjny żołnierz, czy też wojownik. Nie ma - przynajmniej na początku - wyjątkowych umiejętności specjalnych.