Skip to main content

Skoro Bethesda nie dała rady, to zrobią to gracze. NPC w Starfield będą miały teraz własne życie

Elementu znanego m.in. ze Skyrima zabrakło w najnowszej grze.

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów gier Bethesdy jest fakt, że odwiedzane lokacje nie były zbyt gęsto zaludnione, ale za to większość postaci miała indywidualnie symulowany plan czynności w ciągu dnia. Niestety systemu tego zabrakło w najnowszej grze studia, czyli Starfield. Kwestię tę postanowili rozwiązać moderzy, starając się uczynić postacie zamieszkujące świat gry bardziej wiarygodnymi.

W poprzednich produkcjach firmy, takich jak Fallout 4 czy Skyrim, odpowiadał za to system Radiant AI. Większość NPC każdego dnia otrzymywała zestaw zadań do wykonania i to sztuczna inteligencja gry musiała wymyślić, jak je zrealizować. Dzięki temu np. handlarze nie prowadzili sklepów całodobowych, ale o określonych porach je zamykali, szli do tawerny lub na spacer, aż w końcu wracali do domu spać. Systemu tego zabrakło natomiast w Starfield, gdzie postacie niezależne stały się znacznie bardziej statyczne i „sztuczne”, m.in. stojąc za ladą sklepu przez cały czas.

Problem ten postanowił rozwiązać moder posługujący się pseudonimem FlippinEggs, tworząc modyfikację, której nazwa wyjaśnia wszystko: „NPC mają dzienne rutyny, a sklepy godziny otwarcia”. Jak możemy się dowiedzieć z opisu projektu, dostępnego w serwisie Nexusmods, twórca stworzył od podstaw własny system sztucznej inteligencji postaci niezależnych, dzięki czemu po zamknięciu swojego biznesu fizycznie mogą udać się w inne miejsce i wykonywać inne czynności, lub wrócić do domu spać. Ogólne założenia prezentują się następująco:

  • 40 postaci z nadanymi imionami ma teraz dzienne rutyny
  • 4 nienazwane, ale unikalne postacie, mają teraz dzienne rutyny
  • 12 nowych robotów pracuje teraz w różnych sklepach, więc możesz robić zakupy, gdy właściciela nie ma na miejscu
  • 61 nowych notatek pojawiło się w grze i dodają informacje o godzinach otwarcia sklepów lub pozwalają dowiedzieć się, czym zajmuje się dana postać poza swoimi godzinami pracy
  • 2 zglitchowane i niewykorzystane dialogi sprzedawców teraz odtwarzają się normalnie

Co więcej, jak wspomniano wyżej, podobnie jak to miało miejsce w Diamond City w Fallout 4, w niektórych sklepach w godzinach nocnych ludzkiego NPC zastępuje robot-sprzedawca. Natomiast jeśli zagadniemy sklepikarza poza jego godzinami pracy, to opcja handlu nie będzie możliwa - chyba że jest to w jakiś sposób wymagane do wykonania zadań. Twórca wyjaśnił, że dokładnie sprawdził konstrukcję wszystkich zadań w grze i upewnił się, że jego dzieło nie zepsuje żadnego zlecenia.

Możemy nawet zwrócić uwagę handlarzowi na niekorzystne godziny otwarcia sklepu (źródło: Nexusmods)

Bardzo ostrożnie podszedłem do kwestii, aby zmiany nie kolidowały z wykonywaniem zadań. Przed dodaniem rutyny każdemu NPC przejrzałem wszystkie sceny dialogowe, w których się oni pojawiają. Jeśli ktoś jest wymagany, aby być w danym miejscu i czasie do odbycia rozmowy, to albo nie dodawałem mu rutyny, albo dodałem warunek, dzięki czemu nowe zachowanie nie załączy się, dopóki scenka dialogowa nie została zakończona” - wyjaśnia twórca.

Zobacz także