Skyrim - klejnoty dusz: zaklinanie, ładowanie, jak zdobyć
Rodzaje klejnotów.
Klejnoty dusz w The Elder Scrolls V: Skyrim to niejako jeden z materiałów rzemieślniczych. Różnica jest tutaj jednak taka, iż nie wykorzystuje się ich bezpośrednio w tworzeniu przedmiotów, lecz w ich zaklinaniu. W niniejszym rozdziale wyjaśniamy, czym są klejnoty dusz, skąd je wziąć, jak napełniać i do czego można je wykorzystać.
Klejnoty dusz to specjalne kamienie, wewnątrz których umieszczone mogą być dusze - wtedy same klejnoty stają się „napełnione”. Napełnione klejnoty dusz (1) wykorzystać można do zaklinania przedmiotów - czyli nadawania im nowych, magicznych efektów.
Drugą ich funkcją jest uzupełnianie ładunków broni, które zostały wcześniej zaklęte. W tym celu wystarczy wskazać zaklęty przedmiot - w jego opisie znajduje się informacja o dodatkowym efekcie (2) - i wcisnąć przycisk odpowiedzialny za ładowanie (3). Potem wystarczy wskazać, który klejnot ma zostać wykorzystany.
Rodzaj wykorzystanego klejnotu - i umieszczonej w nim duszy - ma ogromne znaczenie. Same klejnoty dzielą się na 5 rodzajów: drobne, pomniejsze, pospolite, większe i wielkie.
Im większy klejnot, tym większą duszę jest w stanie pomieścić - a z kolei im większa dusza, tym więcej ładunków broni da się odnowić, bądź nałożyć potężniejszy efekt na broń. Należy pamiętać o tym, że raz wykorzystany kamień dusz przepada - wyjątkiem jest unikatowy przedmiot, Gwiazda Azury, który można wykorzystywać wielokrotnie.
Same klejnoty dusz zdobyć można jak każdy inny przedmiot w grze - kupując je od innych postaci (w zakładce „Różne”), bądź znajdując je w świecie gry (4). Nekromanci i magowie mają dużą szansę na przenoszenie tego typu przedmiotów, sporo ich można także zebrać (bądź ukraść) odwiedzając Akademię w Zimowej Twierdzy.
Klejnoty dusz są domyślnie puste - nie będą mieć wewnątrz żadnej duszy. By ją napełnić, wykorzystać można zaklęcie Pułapka duszy ze szkoły Przywoływania, bądź ten sam efekt, który nałożyć można na broń.
Jeśli ofiara, na którą rzucimy czar, umrze w ciągu określonego czasu (60 sekund w przypadku zaklęcia, w przypadku efektu na broni zależy to od siły samego efektu), klejnot duszy zostanie napełniony. Rozmiar schwytanej duszy zależy od zabitego wroga - im był on potężniejszy, tym dusza większa.
Do domyślnych typów klejnotów dusz złapać można wyłącznie dusze wrogów nie-humanoidalnych - czyli ras innych niż te, które przyjąć może sam gracz, a także zwierząt, smoków i innych bestii. Jeśli zechcesz schwytać duszę np. Norda, konieczny będzie czarny kamień dusz - te zawsze są rozmiaru „wielki”, zdobyć można je w głównej mierze przez eksplorację i pomieścić mogą każdy typ i wielkość duszy.
Następnie: Skyrim - przemiany: wampiryzm i lykantropia
Spis treści: Skyrim - Poradnik, Solucja
Poprzednio: Skyrim - miasta: szybki transport między stolicami, podróż wozem