Sony poprawia działanie klasyków z PS Plus, choć wciąż są problemy
Jest też analiza Digital Foundry.
Od kilku dni użytkownicy z Azji mają dostęp do odświeżonego PS Plus, którego jedna z opcji gwarantuje dostęp do klasyków z pierwszego PlayStation, dzięki czemu dowiedzieliśmy się o pewnych problemach gier. Część kłopotów rozwiązuje nowy patch.
Subskrybenci donosili, że oferowane w abonamencie gry z PS1 uruchamiają się w europejskim formacie PAL, dostosowanym do ekranów o odświeżaniu 50 Hz, co przekładało się na płynność na poziomie 25 klatek na sekundę.
To o tyle duży problem, że stosowany między innymi w USA i Japonii standard NTSC zoptymalizowany jest pod kątem telewizorów 60 Hz, dzięki czemu produkcje funkcjonują w 30 FPS. Pojawiły się więc głosy krytykujące wybranie wolniejszego wariantu.
Jak jednak pisze serwis PushSquare, Sony opublikowało aktualizację, która przyspiesza działanie klasyków. Gry nadal dostępne są w formacie PAL, ale zastosowano technikę „mieszania klatek”, by podbić częstotliwość odświeżania do 60 Hz.
Zastosowana sztuczka ma jednak negatywne konsekwencje. Jeden z internautów zwrócił uwagę, że po zainstalowaniu aktualizacji w produkcjach pojawił się tak zwany efekt „ghostingu”, czyli wrażenie, że obiekty na ekranie wyświetlane są podwójnie.
Jeszcze przed pojawieniem się patcha nasi koledzy z Digital Foundry poddali analizie działanie klasyków z PS Plus. Wnioski nie zaskakują - postawienie na format 50 Hz pogorszyło działanie gier z PS1. Dodatkowym kłopotem jest fakt, że o ile podczas rozgrywki tytuły osiągają 25 klatek na sekundę, to przerywniki filmowe wyświetlają się już w 30 FPS.
Dziennikarze spekulują, że Sony zdecydowało się na produkcje w standardzie PAL, ponieważ zawierają więcej wersji językowych. Jak jednak zwracają uwagę, problemem tych wersji są nie tylko płynność, ale również gorsze sterowanie.
Digital Foundry poruszyło też kwestię tytułów z PS2. Te na PlayStation 5 działają tak samo, jak wcześniej na PS4 - przykładem jest Jak & Daxter, które wciąż ma trudności z zachowaniem stabilnej liczby klatek na sekundę.