Sony wyjaśnia rolę „jednostki przetwarzającej” PlayStation VR
Konsola nie będzie mocniejsza.
Sony ujawniło na konferencji GDC nie tylko cenę i okres premiery zestawu rzeczywistości wirtualnej PlayStation VR, ale także nieco więcej detali na temat samego działania sprzętu. Dowiedzieliśmy się między innymi, do czego służy tajemnicza jednostka obliczeniowa.
Starszy inżynier Chris Norden wyjaśnił podczas prezentacji, czego dodatkowy moduł nie zapewnia:
- Nie zwiększa mocy procesora czy układu graficznego konsoli.
- Nie służy jako dodatek czy usprawnienie dla PlayStation 4.
- Nie jest dostępny dla deweloperów - nie może wykonywać zewnętrznego kodu.
- PS4 samo radzi sobie świetnie z obrazem w 120 Hz - zapewniał Norden. Dodatkowe urządzenie określał jako PU (processing unit - „jednostka przetwarzająca”). Sprzęt jest jednak niezależnie chłodzony, co sugeruje, że dysponuje mocą na tyle dużą, by było to konieczne.
Przedstawiciel Sony zapewniał, że moduł odpowiada za kilka kluczowych funkcji w rzeczywistości wirtualnej - istotnych dla wrażeń w VR, ale także rozszerzających dostępne opcje. O czym dokładnie mowa?
- PU odpowiada za trójwymiarowe przetwarzanie dźwięku.
- Wyświetla ekran społecznościowy na telewizorze, czyli przetworzony obraz z gogli - z wyciętymi krawędziami i połączeniem dwóch kanałów w jeden.
- Urządzenie może też przesłać „niezależny” dźwięk i obraz na telewizor bez przetwarzanie w ekranie społecznościowym, w ramach „trybu osobnego”.
- PU wyświetla też interfejs PlayStation 4 w „trybie kinowym”, gdzie włączyć można standardowe gry i aplikacje konsoli.
Szczególnie interesująca wydaje się ta trzecie opcja, umożliwiająca przesłanie na telewizor „niezależnego” obrazu i dźwięku z gry, oddzielnie od tego, co widzi osoba z goglami na głowie. Może to otworzyć nowe opcje rozgrywki, nawet jeśli mowa tylko o rozdzielczości 720p i 30 klatkach na sekundę.
Jedną z pozycji wykorzystujących taki pomysł jest The Playroom VR, dostępne za darmo dla wszystkich zainteresowanych. Na GDC zaprezentowano zwiastun wyjaśniający założenia tej produkcji, stawiającej na asymetryczną zabawę.