Specyfikacja PS5 i Xbox Series X - Digital Foundry analizuje nieoficjalne informacje
Porównanie wydajności konsol nowej generacji.
Nasi koledzy z redakcji Digital Foundry dokonali analizy najnowszych, choć wciąż niepotwierdzonych specyfikacji PlayStation 5 i Xbox Series X.
Dziennikarze dotarli do doniesień na temat podzespołów, które zapewne znajdą się w konsolach następnej generacji. Pochodzą od pracownika AMD, używającego serwisu GitHub do przechowywania części wyników testów różnych projektów, w tym chipu platformy Sony o roboczej nazwie Oberon.
Informacje pojawiły się we wspomnianym portalu sześć lub siedem miesięcy temu, ale - jak zwraca uwagę redakcja - powinny być aktualne. Tworzenie urządzeń pokroju PS5 i Xbox Series X jest złożone i na obecnym etapie producenci mogą jedynie wprowadzić tylko kosmetyczne zmiany, poprawiając na przykład taktowanie zegarów.
Rewelacje z kwietnia sugerowały, że PS5 wyposażony będzie w procesor oparty na rdzeniach Zen 2, taktowany zegarem 3,2 GHz i układ graficzny Navi o częstotliwości 1,8 GHz. Najnowsze dane wskazują jednak, że konsola skorzysta z GPU z 36 jednostkami obliczeniowymi, co powinno przełożyć się na 9,2 teraflopów mocy.
Z informacji wynika też, że wspomniany podzespół platformy Sony użyje pamięci typu GDDR6, co może oznaczać, że jest odpowiednikiem karty AMD RX 5700 z PC. W testach odnalezionych przez Digital Foundry przepustowość pamięci wynosi zaś od 448 GB/s do 512 GB/s.
Co ciekawe, informacje wskazują, że przewidziano trzy tryby działania GPU - Gen2, Gen1 i Gen0. Natywnym miałby być ten pierwszy, w którym układ funkcjonowałby z częstotliwością 2 GHz. W dwóch kolejnych taktowanie zegara i przepustowość pamięci jest identyczna, jak w PS4 Pro i PS4 - to zapewne oznacza, że PlayStation 5 wyposażono w sprzętową kompatybilność wsteczną.
Informacje pozyskane przez Digital Foundry zawierają niewiele danych o Xbox Series X. Jest co prawda wzmianka o chipie Arden, który najprawdopodobniej znajdzie się właśnie w konsoli Microsoftu, ale wyniki testów są niepełne.
Obecne rezultaty wskazują jednak, że GPU posiada 3584 jednostek teksturujących, a więc 56 jednostek obliczeniowych. Brakuje szczegółów o częstotliwości zegara, ale jeżeli koncern z Redmond celuje w osiągnięcie 12 teraflopów mocy, wówczas taktowanie wyniesie od 1680 do 1700 MHz. Do tego przepustowość pamięci 560 GB/s.
Jeżeli doniesienia o 56 jednostkach obliczeniowych byłyby prawdziwe, oznaczałoby, że platforma Microsoftu zagwarantowałaby wysoką wydajność. Przełożyłoby się to jednak na cenę: Xbox Series X musiałby być droższy niż 399 dolarów.
Wszystkie informacje pozostają nieoficjalne. Nasi koledzy z Digital Foundry przekonują jednak, że udało im się potwierdzić wiarygodność doniesień we własnych, niezależnych źródłach.
Źródło: Digital Foundry
Następnie: Realistyczne krajobrazy miast w nowym materiale z Microsoft Flight Simulator