Skip to main content

Śródziemie: Cień Wojny - kapitanowie i dowódcy: walka, mocne i słabe strony

Jak nie zostać zaskoczonym walką z kapitanem.

Kapitanowie to bardzo silni przeciwnicy, wyróżniający się na tle standardowych nieprzyjaciół, jakich pełno jest w całej krainie Śródziemia. Są zawsze określeni poziomem doświadczenia, mają swoje imiona, a także określające ich cechy szczególne.

Walka z nimi różni się nieco od potyczek z normalnymi wrogami, gdyż każdy z kapitanów posiada swoje mocne i słabe strony. Za każdym razem, gdy spotkamy przeciwnika tego typu, na mapie zawsze oznaczonego ikoną czaszki, uruchomi się animacja wprowadzająca przed walką.

Przeciwnik wypowie wówczas swój krótki lub nieco dłuższy monolog, skierowany w twoją stronę, podczas którego możesz wcisnąć przycisk wyświetlony w prawym dolnym rogu ekranu. W przypadku padów będzie to wciśnięcie prawego analoga. Wówczas, po zakończeniu animacji, otworzy się okno z podsumowaniem przeciwnika.

Przykładowe okno z cechami kapitana.

Oprócz pięknej podobizny naszego rywala, po lewej stronie ekranu możesz zauważyć okno z podsumowaniem jego mocnych cech lub niewrażliwości, określonych kolorem pomarańczowym, a także spojrzeniem na słabe cechy, o niebieskim kolorze. Cechy pomarańczowe jednak widoczne są zawsze, ale niebieskie trzeba zdobyć. Zdobycie informacji na temat kapitanów wymaga następujących kroków:

  • odnalezienie na mapie najbliższej zielonej ikony oznaczającej kapusia i udanie się do niego
  • zbliżenie się do postaci (niekoniecznie w trybie skradania) i przytrzymanie przycisku ○/B, aż energia zostanie całkowicie wyssana
  • wybór postaci kapitana na specjalnym ekranie, po którym rozpocznie się przesłuchanie i poznamy wszystkie informacje

Podejście do kapusia może poskutkować tym, że zacznie uciekać. Warto więc spróbować podejść go z zaskoczenia, ale nie jest to wymagane. Najważniejsze jest to, aby podczas wysysania duszy nikt inny nie zaatakował cię, gdyż cały proces zostanie anulowany.

Podczas przesłuchania wskazujemy kapitana, o którym chcemy dowiedzieć się szczegółów. Jeżeli wskazujemy czarną figurkę, dowiemy się detali o losowej postaci. Jeśli jednak spotkaliśmy któregoś wcześniej, a - przykładowo - pokonał nas, możemy poznać go bliżej, aby walka przy następnej okazji była łatwiejsza.


Kiedy walczyć z kapitanem

Walkę z kapitanem najlepiej przeprowadzać świadomie, gdy znamy jego słabsze strony, ale nie zawsze musi być to gwarantem sukcesu. Czasami większe problemy może stworzyć przeciwnik o niższym poziomie doświadczenia, na przykład wspomagający się dzikimi zwierzętami lub łucznikami, niż samotnik o wyższym od naszego doświadczeniu.

Pamiętaj, że możesz zapolować na kapitana sam, jeśli zbliżysz się do jednej z ikon czaszki na mapie. Wówczas na minimapie zostanie zaznaczony zielonym okręgiem obszar, w którym przeciwnik na pewno się znajduje. Gdy wkroczymy na ten teren, uruchamiamy tryb upiora za pomocą L1/LB, po czym namierzamy postać oznaczoną pomarańczowym kolorem.

Musisz być świadomy, że w każdym momencie możesz przypadkowo naciąć się na kapitana, a także paść ofiarą zasadzki, czyli zaplanowanej ofensywy ze strony losowego dowódcy. W drugim przypadku może mieć to też miejsce podczas już trwającej potyczki z innym kapitanem, co znacznie zmniejsza możliwość ujścia cało z pojedynku.

Przemierzając świat gry, w każdej chwili możemy wpaść w zasadzkę. Wówczas walka staje się obligatoryjna, choć zawsze możemy spróbować uciec od przeciwnika.

Niektóre ikony kapitanów są stałe i nie zmieniają swojego położenia na mapie. Zwykle są to miejsca, w których rozpoczynamy pewien rodzaj misji. Zazwyczaj chodzi w niej po prostu o dojście do przeciwnika po śladach widocznych w trybie upiora i już standardowej walce, która z kolei nie różni się od innych.

Walki z kapitanami czasami są wydłużone na kolejną, nieco krótszą turę. Wówczas przeciwnik odzyskuje niewielką część zdrowia i na przykład wpada w furię, próbując ostatkiem sił cię pokonać.


Ostatnia szansa i dobijanie przeciwnika

Gdy nasze zmagania z kapitanem nie pójdą po naszej myśli, a my będziemy na skraju wyczerpania, nie wszystko jest jeszcze stracone. Uruchomi się wówczas krótka animacja, na której końcu pojawi się symbol przycisku na tle niebieskiego koła, a wokół niego zmniejszający się czerwony okrąg.

Wykorzystanie ostatniej szansy wymaga odpowiedniego wyczucia czasu.

Gdy okrąg wpisze się w niebieskie koło, musisz wówczas wcisnąć wyświetlony przycisk, aby podnieść się z powrotem do walki, a także odzyskać część zdrowia. Podobny trik wykorzystywany jest czasami w przypadku ostatniego ciosu zadawanego kapitanowi.

Jeśli wtedy nie wyczujesz momentu, sam możesz błyskawicznie zginąć. Zachowaj więc żelazne nerwy, gdyż za każdym razem tempo zmniejszania się czerwonego okręgu jest różne, podobnie jak wyświetlane do wciśnięcia przyciski.


Nagrody za walkę z kapitanem

Każdy pokonany kapitan upuszcza jakiś przedmiot, który będzie wyraźnie zaznaczony. W początkowych fazach rozgrywki zazwyczaj są to bronie lub inny rodzaj wyposażenia. Możemy od razu użyć dany przedmiot lub rozmontować go, aby zyskać walutę. Warto przy tym porównywać statystyki danych przedmiotów, aby niechcący nie rozmontować broni lepszej od już posiadanej.



Czasami może zdarzyć się tak, że w okolicy po walce nie będzie zbyt bezpiecznie, aby sięgać jeszcze po nagrodę. Nie musisz się jednak tym martwić - stosowne oznaczenie przedmiotu pojawi się na mapie oraz minimapie i powrót po przedmiot będzie możliwy praktycznie w każdym momencie.

Zobacz także