Skip to main content

Śródziemie: Cień Wojny - premiera i najważniejsze informacje

Wszystko, co warto wiedzieć.

Śródziemie: Cień Wojny to kontynuacja wydanej w 2014 roku gry Śródziemie: Cień Mordoru. Dzięki niej możemy wrócić do mrocznej krainy - oraz jej okolic - i ponownie pokierować się w wojownika Taliona i złączonego z nim ducha elfa Celebrimbora.

Projektanci ze studia Monolith Productions rozbudowują założenia oryginału, ale nie wprowadzają rewolucyjnych zmian w samych podstawach rozgrywki. Dynamiczna i efektowna walka przypominająca tę z serii Batman Arkham pozostaje w dużej mierze niezmieniona, a tylko odpowiednio urozmaicona.

Gracze zajmą się więc brutalnymi pojedynkami z orkami, ale także eksploracją oraz wykonywaniem misji, by stopniowo zyskać sojuszników wśród plemion orków. Śródziemie: Cień Wojny pozwoli wreszcie stawić czoła samemu Sauronowi, który buduje własną, nową armię w Mordorze.

  • Premiera: 10 października 2017
  • Wersja językowa: polska (napisy)
  • Producent: Monolith Productions
  • Wydawca: Warner Bros. Entertainment

Data premiery i dostępne edycje

Śródziemie: Cień Wojny ukaże się w Polsce 10 października 2017 roku. Gra trafi na PC, PlayStation 4 i Xbox One. Będzie też oczywiście dostępne - z odpowiednimi ulepszeniami grafiki - na PS4 Pro i Xbox Scorpio.

Tytuł ukaże się również w ramach programu Xbox Play Anywhere: kupując edycję cyfrową gry w oficjalnym sklepie Xbox lub Windows, gracze otrzymają jednocześnie wersję gry na konsolę Xbox One oraz na PC z systemem operacyjnym Windows 10.

Wydawca przygotował kilka edycji gry, z których większość można już zamawiać. Z zakupem przed premierą związane są, jak zawsze, różne dodatki i bonusy.

  • Edycja podstawowa. Jeżeli zamówimy to wydanie przed premierą, otrzymamy dostęp do czterech ekskluzywnych orków-czempionów oraz Heroiczny Miecz. Cena: ok. 190 zł na PC i 250 zł na konsolach.
  • Silver Edition. Zawiera dodatki przedpremierowe oraz skrzynię wojenną z łupami, a także gwarantuje dostęp do dodatków wprowadzających nowe plemiona orków do systemu Nemesis. Cena: ok. 270 zł na PC i 350 zł na konsolach.
  • Gold Edition. Oferuje zawartość edycji Silver oraz dostęp do dwóch dodatków fabularnych. Cena: ok. 350 zł na PC i 430 zł na konsolach.
  • Mithril Edition. Limitowana edycja kolekcjonerska. Oferuje wszystko to, co edycja Gold oraz 30-centymetrową figurkę, magnetyczny Pierścień Władzy, mithrilową skrzynię wojenną, soundtrack, mapę Mordoru drukowaną na materiale, kolekcję ekskluzywnych litografii i zestaw naklejek plemiennych. Cena: ok. 1300 zł.

Wymagania sprzętowe na PC

W przypadku wersji PC, wymagania sprzętowe gry nie są szczególnie wygórowane, a z pewnością nie minimalne. Wymienione poniżej konfiguracje pochodzą ze strony produktu w sklepie Steam.

Śródziemie: Cień Wojny - minimalne wymagania sprzętowe

  • System operacyjny: Windows 7 SP1
  • Procesor: Intel i5-2550K, 3,4 GHz
  • Karta graficzna: GeForce GTX 670 lub Radeon HD 7950
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Dysk twardy: 60 GB wolnego miejsca
  • DirectX: wersja 11

Śródziemie: Cień Wojny - rekomendowane wymagania sprzętowe

  • System operacyjny: Windows 10 w wersji minimum 14393.102
  • Procesor: Intel i7-3770, 3,4 GHz
  • Karta graficzna: GeForce GTX 970 / GeForce GTX 1060 lub Radeon R9 290X / Radeon RX 480
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Dysk twardy: 60 GB wolnego miejsca
  • DirectX: wersja 11

Fabuła i świat gry

Akcja Śródziemie: Cień Wojny rozgrywa się po wydarzeniach z Cienia Mordoru. W finale poprzedniej odsłony Talion nakłonił związanego z nim ducha Celebrimbora do dalszej walki w Mordorze, by powstrzymać rosnącego w siłę Saurona. Gra zakończyła się słowami głównego bohatera, który rzekł, że „nadeszła pora na nowy pierścień”.

W Cieniu Wojny Talion zrealizował swój plan i wykuł nowy Pierścień Władzy, by stanąć do walki z najpotężniejszymi przeciwnikami, w tym z samym Sauronem i jego Upiorami Pierścienia. Inne szczegóły na temat historii nie są jeszcze znane.

Warto przypomnieć, że akcja gier od studia Monolith osadzona jest w kilkudziesięcioletnim okresie między wydarzeniami z „Hobbita” i trylogią „Władcy Pierścieni”. Twórcy, jak widać po przygotowywanych scenariuszach, mają dużą swobodę w kreowaniu nowych opowieści.

Projektanci potwierdzili, że większość czasu spędzimy w Mordorze, ale niektóre misje zaprowadzą bohaterów do Gondoru. Mapa świata ma być większa niż w pierwszej części. Twórcy obiecują też bardziej zróżnicowane środowiska i biomy głównej krainy. Co więcej, regiony będą się zmieniać w zależności od tego, jakie plemię będzie je kontrolować.

Deweloperzy zajmą się też produkcją fabularnych dodatków, ale chcą, by historia w podstawowej grze była zamknięta. Dlatego przyszłe DLC rozwiną wątki postaci pobocznych.


Rozgrywka, system Nemezis

Śródziemie: Cień Wojny rozwija formułę rozgrywki z poprzedniej części serii. System walki oparty będzie na identycznych zasadach, choć bohater otrzyma nowe rodzaje ciosów i specjalne talenty związane z elfem Celebrimborem, by stać się jeszcze bardziej skutecznym wojownikiem.

W boju użyjemy różnego rodzaju broni białej i dystansowej. Aspekt ekwipunku zostanie znacznie rozbudowany, będziemy kolekcjonować wiele różnorodnych zestawów pancerzy i uzbrojenia, niczym w grach RPG czy podobnych do Diablo.

Podczas oblężeń wykorzystamy nawet małe smoki

Powróci znany z poprzedniej części system Nemezis, pozwalający przejmować kontrolę nad pokonanymi przeciwnikami, w tym przywódcami orczych grup. Mechanizm ma wpływ teraz na cały świat, gdzie otoczenie i postacie kształtowane są przez podejmowane działania i decyzje.

Elementem rozwijającym ideę Nemezis będą Zwolennicy, czyli różne postacie, które będą w jakiś sposób związane z Talionem - może to być na przykład ork, któremu bohater pomógł w pewnej sytuacji, a postać ta później odwdzięcza przysługę w kluczowej sytuacji.

System Nemezis został również ulepszony, by stworzyć wyjątkowy i osobisty świat dzięki Fortecom Nemezis, które umożliwią wykorzystanie różnych strategii do podbicia zmiennych twierdz i tworzenia spersonalizowanych światów, z unikalnymi armiami orków.

Zdobywanie kolejnych twierdz będzie istotnym elementem gry i wskaźnikiem postępów. Podbijanie takich miejsc będzie wymagało odpowiednich przygotowań, by wszystko poszło jak najlepiej. W ofensywie wykorzystamy oddziały łuczników czy nawet wielkiego trolla, który wyważy bramę fortu.

Jedną z nowości w Cieniu Mordoru jest latanie na drapieżnych gadach, nad którymi będziemy mogli przejąć chwilową kontrolę, by wykorzystać je na polu bitwy.

Zobacz także