Stalker 2 - najlepsze porady, wskazówki na start
Kilka porad na początek gry.
Czarnobylska zona w Stalker 2 to nie jest bezpieczne miejsce. Na naszego bohatera czyhać będzie wiele zagrożeń i ludzi chcących wykorzystać nasze słabości. Dlatego przygotowaliśmy dla was listę najlepszych porad na start, aby ułatwić wam pierwsze godziny w tej groźnej strefie.
Na tej stronie:
- Pierwsze kroki
- Lepsze bronie
- Apteczki, bandaże, leczenie
- Szybki dostęp
- Punkty szybkiej podróży
- Strategia gry
- Amunicja do broni
- Artefakty, detektor
- Promieniowanie, wskaźnik Geigera
- Zlecenia handlarzy, dodatkowe kupony
- Skrytki stalkerów
- Naprawianie i ulepszanie broni
- Pauza, jak zatrzymać grę
- Jak poruszać się po zonie
- Przeciążenie, schowek
- Poziom trudności
Pierwsze kroki
Prolog gry Stalker 2 nie jest wybitnie długi. Dostęp do otwartego świata otrzymujemy już w trakcie 1-2 godzin rozgrywki, a nawet wtedy nie jesteśmy specjalnie ograniczeni. Problem w tym, że jeżeli nie przejdziemy kilku początkowych misji głównych, to nie uzyskamy dostępu do pewnych mechanik.
Na początku najlepiej przechodzić misje główne do momentu, gdy trafimy do osady Zalisja, która jest nasza pierwszą bazą wypadową. Wówczas możemy pozwolić sobie na nieco więcej swobody i warto zająć się aktywnościami dodatkowym lub zwiedzaniem okolicy. Pozostałe wskazówki dotyczące początkowych kroków w grze przedstawiamy na osobnej stronie.
Lepsze bronie
W grze nie istnieje system rozwoju umiejętności głównego bohatera. Jeżeli chcemy zwiększyć nasze możliwości, to musimy poszukiwać lepszych broni. Znajdziesz je podczas zadań, przeszukując ciała przeciwników lub odkrywając skrytki stalkerów. Na początkowym etapie gry warto wykonać następujące misje dodatkowe, w trakcie których zdobędziemy ciekawe uzbrojenie:
- Zaginieni chłopcy - strzelba
- Pole Maków - karabin szturmowy
- Dłużnik Czarownika - karabin z lunetą
Możemy mieć przy sobie tylko dwie sztuki broni głównej i jeden pistolet. Warto, aby pistolet miał tłumik, bo to ułatwi nam kończenie niektórych misji po cichu. Jeden slot wyposażenia niech zajmuje strzelba. Jest bardzo przydatna w ciasnych pomieszczeniach i podczas walki z mutantami.
Apteczki, bandaże, leczenie
Nie ma co liczyć na taryfę ulgową w czarnobylskiej zonie. Nie raz nasz bohater mocno oberwie, dlatego od samego początku rozglądaj się za apteczkami i bandażami. Te pierwsze pozwalają nam odzyskać sporą ilość zdrowia, ale są bezużyteczne podczas krwawienia. Natomiast opatrunki działają odwrotnie. Zatamują upływ krwi, ale ich użycie przywróci nam niewielką ilość życia.
Lekarstwa znajdziesz w białych pojemnikach oznaczonych krzyżykiem. Możesz ja otworzyć poprzez strzały oraz uderzenie nożem lub ręką.
Szybki dostęp
Od początku gry możemy przypisać cztery przedmioty z naszego ekwipunku do przycisków szybkiego dostępu. W ten sposób nie musimy za każdym razem otwierać plecaka, gdy chcemy coś zjeść lub uleczyć się. Jest to szczególnie przydatna funkcja, gdy musimy działać pod presją. Domyślnie za akcje szybkiego dostępu odpowiadają przyciski Q i E na klawiaturze. Zalecamy następujące przypisanie przedmiotów (kolejność od lewej do prawej):
- wciśnięcie Q - apteczka
- przytrzymanie Q - bandaż
- wciśnięcie E - jedzenie
- przytrzymanie E - alkohol lub inny napój (zmniejszający napromieniowanie)
Punkty szybkiej podróży
Szybka podróż występuje w Stalker 2, ale w ograniczonym zakresie. Możemy teleportować się tylko pomiędzy wybranymi punktami (zazwyczaj w osadach i bazach), ale nie za darmo. Musimy wówczas spotkać lokalnego przewodnika (ma własną ikonkę na mapie i kompasie) i zapłacić odpowiednią kwotę kuponów oraz wybrać miejsce docelowe. Dlatego warto pomiędzy misjami odwiedzać nowe lokacje w grze, aby w miarę szybko odblokować jak najwięcej tego typu punktów.
Strategia gry
Stalker 2 to gra FPS, w której nie chodzi o to, aby załatwić jak najwięcej przeciwników i mutantów, ale aby po prostu przetrwać w niebezpiecznej zonie. Dlatego nieustanne wdawanie się w walkę to nie jest najlepszy pomysł. Bardzo szybko wyczerpiesz swoje zapasy, zwłaszcza jeżeli grasz na wyższym poziomie trudności.
Czasami lepiej odpuścić walkę lub zaatakować przeciwników wykorzystując element zaskoczenia i najpierw zająć optymalną pozycję. Jeżeli czujesz, że przeciwników jest zbyt wielu, to nie wahaj się i po prostu uciekaj lub wycofaj się na bezpieczniejszą pozycję.
Gra oferuje też często możliwość kompromisowego rozwiązania sytuacji. Jeżeli zostaniesz osaczony i pojawi sią taka opcja dialogowa, to możesz spróbować przekupstwa lub wykonania polecenia, aby uniknąć walki. Jednak uważaj, w zonie napotkasz również oszustów i fałszerzy, którzy będą chcieli cię wykorzystać.
Amunicja do broni
Wbrew pozorom, amunicja w zonie to rarytas, zwłaszcza do lepszych broni. To kolejny powód, dla którego warto unikać walki w każdej sytuacji. Nigdy nie opuszczaj bazy wypadowej bez upewnienia się, że masz wystarczającą ilość nabojów. Zwróć również uwagę, że naboje różnią się kalibrem, więc upewnij się, że pasują one do wykorzystywanej aktualnie broni. Jeżeli najedziesz kursorem na daną broń, to podświetli się również dana kategoria pocisków.
Amunicję możemy zdobywać przede wszystkim grabiąc ciała poległych oraz przeszukując odwiedzane lokacje. Zawsze po walce przeszukuj kieszenie przeciwników. W ostateczności, możesz skorzystać z oferty handlarza, ale może cię to słono kosztować.
Artefakty, detektor
Inną formą ulepszania naszej postaci jest zbieranie artefaktów. W skrócie, są to przedmioty występujące w okolicach anomalii. Ich zdobywanie jest niebezpieczne, ale opłacalne, bo artefakty gwarantują nam bonusy. Przykładowo, jednym z pierwszych artefaktów jest ślimak, który zapewnia nam słabą ochronę przed promieniowaniem.
Na dalszym etapie znajdziemy potężniejsze artefakty. Gdy już nie będziemy ich potrzebować, możemy sprzedawać je z dużym zyskiem u handlarza. Do poszukiwania artefaktów potrzebujemy detektora. Jest on dostępny od początku gry, ale na dalszym etapie możemy spotkać jego lepsze wersje. Im intensywniej mruga światło detektora, tym bliżej znajduje się artefakt.
Promieniowanie, wskaźnik Geigera
W zonie natkniemy się na wiele skażonych miejsc. Wchodząc w nie, narazimy się na zgubne działanie promieniowania. Dlatego zwracaj uwagę na charakterystyczny dźwięk wskaźnika Geigera działającego w tle. Ponadto, uważaj na wskaźnik w lewym dolnym rogu. Nie dopuść nigdy, aby się zapełnił.
Innym objawem promieniowania jest charakterystyczne ziarnienie obrazu. Na szczęście istnieją sposoby niwelowania skutków tego zjawiska. Poziom napromieniowania zmniejszymy pijąc niektóre trunki np. alkohol lub energetyki.
Na dalszym etapie gry możemy również zaopatrzyć się w ubrania o lepszej ochronie. Dodatkowo, warto rozglądać się za artefaktami, które zmniejszają wpływ promieniowania.
Zlecenia handlarzy, dodatkowe kupony
Jeżeli pilnie poszukujesz gotówki, to możesz podjąć się zleceń dla handlarzy. W każdej bazie znajdziesz tego typu osobę, która posiada zestaw kilku mniejszych misji. Są to zadania wygenerowanie i nie zawierają wątków fabularnych. Zwykle chodzi o zlikwidowanie jakiejś postaci, ustrzelenie mutanta lub przyniesienie jakiegoś przedmiotu.
Skrytki stalkerów
Po świecie gry rozsiane są skrytki stalkerów. Zwykle są to plecaki pozostawione przez wędrowców z zapasami. Warto ich poszukiwać, zwłaszcza na początkowym etapie gry, bo nie są przez nikogo bronione, a stanowią obfite i łatwe źródło zapasów, broni oraz amunicji. Skrytki zazwyczaj mają swoje własne ikonki na mapie. Część z nich odkrywamy również przechodząc misje główne i dodatkowe.
Naprawianie i ulepszanie broni
Nasza broń zużywa się pod wpływem częstego wykorzystywania oraz odwiedzania miejsc, które mają na nie negatywny skutek (np. są napromieniowane). Dlatego regularnie zaglądaj do technika w wiosce, aby serwisować wykorzystywany ekwipunek. O stopniu zużycia informują ikonki w kolorze żółtym i czerwonym.
Zużyta broń będzie mniej celna, ale przede wszystkim może często zacinać się. Wówczas musisz ją przeładować, ale to zajmuje kilka sekund, co może kosztować nas życie podczas intensywnej walki.
U technika możemy również ulepszać naszą broń, z czego warto zdecydowanie korzystać, ale zwykle są to bardzo kosztowne modyfikacje. Dlatego lepiej trzymać się naszych ulubionych broni i nie wymieniać ich zbyt często na nowe modele.
Pauza, jak zatrzymać grę
Pamiętaj o tym, że gdy korzystasz z plecaka, mapy lub dziennika, czas w świecie gry nie zatrzymuje się i jesteś nadal narażony na atak. Dlatego korzystaj z tych funkcji wyłącznie wtedy, gdy jesteś całkowicie bezpieczny. Jeżeli potrzebujesz zatrzymać rozgrywkę, wciśnij przycisk ESC, aby ujrzeć menu gry.
Jak poruszać się po zonie
Będąc na wyprawie, musisz zachować czujność podczas podróży. Przede wszystkim unikaj wchodzenia do wody. Po pierwsze, zwykle jest ona napromieniowana. Po drugie, trudno ocenić jej głębokość. Często niewielkie jeziorka może okazać się głębokim zbiornikiem, w którym łatwo nasz stalker może utopić się.
Uważaj również na skarpy i przepaści. Spadek nawet z niewielkiej wysokości może oznaczać w najlepszym wypadku spory ubytek zdrowia, a w najgorszym utratę życia. Jeżeli widzisz przed sobą obniżenie terenu, to czasami lepiej poszukać łagodniejszego zbocza niż przesadnie ryzykować.
Przeciążenie, schowek
Zwróć uwagę, że twoja postać nie może zbierać łupów w nieskończoność. Każdy dodatkowy przedmiot w ekwipunku oznacza dodatkowe kilogramy na twoich plecach. Jeżeli wskaźnik w ekwipunku osiągnie żółtą, a najgorszym wypadku czerwoną strefę, nasz bohater będzie poruszać się powoli i szybko zmęczy się w trakcie sprintu.
Dlatego lepiej sprzedawać nadmiar zapasów. Nadwyżki możesz również przechowywać w bezpiecznym schowku (skrzyni), który znajduje się w każdej bazie w pobliżu łóżka. Zawsze warto tam mieć odrobinę cennych przedmiotów schowanych na czarną godzinę.
Poziom trudności
Gra oferuje trzy poziomy trudności - początkujący, stalker i weteran. Możemy go później zmienić w trakcie gry, nawet jeżeli wybierzemy tryb weterana. I warto z tej zmiany korzystać. Najniższy poziom jest świetny podczas wprowadzenia, ale po pewnym czasie gra staje się dość prosta przez olbrzymią ilość zdobywanych zapasów.
Ponadto, rozgrywka wiele zyskuje, gdy stawiamy sobie większe wyzwanie, bo w końcu na dwóch najwyższych poziomach naprawdę poczujemy czym jest walka o przetrwanie w okrutnej zonie. Zawsze możemy wrócić na niższy poziom.
Dodatkowo, warto samemu dyktować tempo gry. Twórcy zalecają, aby nie spieszyć się z przechodzeniem głównego wątku. Stalker 2 oferuje różnorodny i zaskakujący świat, dlatego warto zbaczać z głównej ścieżki i odkrywać nowe miejsca oraz zdarzenia.
Następnie: Stalker 2 - czy jest multiplayer, tryb wieloosobowy
Spis treści: Stalker 2 - Poradnik
Poprzednio: Stalker 2 - jak duża jest mapa, otwarty świat, wielkość gry