Skip to main content

Stalker 2 - wszystkie arcyartefakty, osiągniecie Dziwy i kurioza

Najlepsze artefakty w grze.

Wielu graczy ma sporo problemów z odnalezieniem i zdobyciem arcyartefaktów w grze Stalker 2. Dlatego na tej stronie dowiesz się jak znaleźć każdy z nich. Ponadto, opisujemy ich wyjątkowe właściwości, które sprawiają, że nasz bohater jest jeszcze silniejszy. Przy okazji, zdobędziemy w ten sposób jedno z najtrudniejszych osiągnięć - Dziwy i kurioza.

W grze występuje 6 arcyartefaktów. Dostępu do każdego z nich „strzeże” wyjątkowa i potężna anomalia. Ich znalezienie nie jest takie proste, bo najpierw musimy w ogóle znaleźć miejsce anomalii, a potem wykonać swego rodzaju wyzwanie, aby w nagrodę zdobyć dany przedmiot. Następnie możemy go umieścić w naszym ekwipunku, aby uzyskać bonusy do umiejętności lub sprzedać z olbrzymim zyskiem u handlarza.


Lista arcyartefaktów:


Bulba, tajemnicza piłka

Dwa pierwsze arcyartefakty możemy zdobyć już na początkowym etapie gry, bo znajdują się w Pomniejszej Zonie - początkowym obszarze rozgrywki. Pierwszym z arcyartefaktów jest tajemnicza piłka. Dostępu do niej strzeże anomalia o nazwie Bulba, którą spotkamy na wschód od Zalesji. Anomalia, w rytm oddechu i wydechu, przyciąga do siebie przedmioty i ludzi. Jeżeli w nią wpadniemy, nasza postać poniesie natychmiastową śmierć.

Jeżeli chodzi o sam arcyartefakt (piłkę), to jest niezwykle pomocna na początku gry, bo noszenie jej skutkuje ograniczeniem obrażeń zadawanych przez wrogów. Zwłaszcza, gdy stoimy w miejscu. Dokładny opis anomalii oraz zdobycia piłki prezentujemy na osobnej stronie.


Pole Maków, tajemniczy kwiat

Drugi artefakt w Pomniejszej Zonie znajdziemy na Polu Maków. Tam dzieje się akcja jednej z misji pobocznych. Musisz udać się w pobliże domku w północnej części czerwonej łąki i odnaleźć niebieski kwiat wyróżniający się na tle pozostałych roślin. Najlepiej szukać go za dnia.

Noszenie kwiatu sprawia, że przeciwnicy mają do 10% mniej szans na wykrycie nas, gdy skradamy się. Jest to niezwykle przydatny artefakt podczas wykonywania misji po cichu. Efekt ten jednak z czasem słabnie. Aby zregenerować siłę kwiatu, musimy przespać się w naszym łóżku.


Wir Ognia, tajemnicza nakrętka

Ten arcyartefakt zdobędziemy w obszarze Chłodnie kominowe, który znajduje się na północ od cementowani. Konkretnie, musisz odnaleźć wielki komin elektrowni, w którym znajduje się ogniste tornado zwane Wirem Ognia.

Wejdź do środka, ale nie zbliżaj się do ognia. Znajdź drabinki po wschodniej stronie komina.

Tornado w środku co jakiś czas będzie się powiększać i wtedy musisz chować się pod ścianą. Zwykle przed rozszerzaniem się ognistego kręgu usłyszysz charakterystyczny łomot.

Idź dookoła komina, aż dotrzesz do mostku. Zwróć uwagę, że jeżeli ma on kolor czerwony, to nie można po nim przejść. Poczekaj, aż tornado znowu się skurczy i dopiero wtedy szybko przebiegnij na drugą stronę.

Tam musisz odnaleźć kolejny mostek.

Poczekaj na kolejny cykl tornada i gdy znowu przybierze mniejszy kształt, szybko pobiegnij w stronę środka i na końcu zabierz tajemniczą nakrętkę, która leży nieco niżej. Teraz zeskocz powoli na dół i uciekaj przed ogniem.

Noszenie nakrętki sprawia, że efekt krwawienia szybciej zanika i tracimy zdecydowanie mniej zdrowia.


Mgła, tajemniczy garnek

Ten arcyartefakt zdobędziemy w nietypowych okolicznościach w anomalii o nazwie Mgła, która znajduje się na południowo-zachodnim krańcu Spalonego Lasu, a na wschód od bazy Duga.

Znalezienie arcyartefaktu może być dosyć zagmatwane. Najpierw podejdź do domku, który znajduje się pośród mgły. Zlikwiduj pijawkę, która będzie cię atakować. Teraz wejdź najpierw do zablokowanej piwnicy [1], a potem do pokoju w domku [2].

Opuść budynek i udaj się w dowolnym kierunku w stronę mgły. Okaże się, że znowu trafisz przed dom. Jedynym sposobem, aby opuścić ten obszar jest znalezienie arcyartefaktu.

Podczas drugiej wizyty, wejdź do domku i spróbuj otworzyć drzwi zamknięte na klucz. Wyjdź z budynku i ponownie idź w stronę mgły.

Gdy będziesz trzeci raz pod domkiem, idź do piwnicy i podnieś leżący w jaskini klucz.

Idź korytarzem dalej, aż wejdziesz do wnętrza domu. Przestrzel kłódkę i otwórz drzwi zamknięte na klucz.

Spójrz w stronę strychu, na który na razie nie możesz się dostać i po raz ostatni wyjdź z domu i udaj się w kierunku mgły.

Teraz wróć do domu i odnajdź dziurę prowadzącą na strych. Wespnij się po skrzyniach i na górze odnajdź kolejne skrzynie. Przestrzel leżące pod nimi deski, aby utorować sobie zejście na dół.

Tam znajdziesz tajemniczy garnek w kominku. Przedmiot sprawia, że nasz bohater odczuwa mniejszy głód i pragnienie podczas gry.


Błędne ogniki, tajemnicza woda

Zdobycie tego artefaktu może być czasochłonne. Udaj się do regionu Zaton, na północny-wschód od Sułtańska. Musisz udać się tam koniecznie w nocy, bo artefakt pojawi się wyłacznie w godzinach 22:00 - 4:00.

Na polance będą pojawiać się zielonkawe ogniki, a od czasu do czasu będziesz atakowany przez pomarańczowe widma, do których możesz strzelać. Najlepiej unikać poruszania się sprintem, aby nie wpaść w ogniki, które mogą zadać nam obrażenia.

Całe wyzwanie polega na tym, że musimy znaleźć butelkę z tajemniczą wodą, która pojawia się w losowym miejscu i nie zawsze w okolicy ogników. Na tym obszarze nie działa ani latarka, ani detektor, więc musimy szukać na ślepo, licząc na nieco szczęścia.

Dlatego warto udać się na skraj polanki, zrobić zapis w okolicach podanej godziny i szukać do skutku. W naszym przypadku udało się znaleźć wodę nieco na wschód od ikonki anomalii, ale w waszym wypadku miejsce wystąpienia flaszki może być inne.

Dla ułatwienia, możecie zwiększyć maksymalnie ustawienia wyświetlania (gamma i jasność) w opcjach gry. To sprawia, że widoczność jest nieco lepsza. Znalezienie arcyartefaktu jest bardzo wskazane, bo przedmiot zwiększa możliwy udźwig bohatera, nieco poprawia jego poruszanie oraz uodparnia go na promieniowanie.


Tornado, tajemnicza śruba

Tym razem udaj się na zachodni kraniec regionu Janów. Tam znajdziesz olbrzymie tornado. Wcześniej warto zaopatrzyć się w zapas energetyków (lub wody) oraz apteczek.

Gdy dotrzesz na miejsce, zobaczysz lecące ciało stalkera. Przeszukaj je i koniecznie przeczytaj PDA Stalkera, który spadł z nieba.

Całe zadanie polega na skakaniu po kontenerach i dotarciu do konkretnego miejsca na końcu ścieżki. Zwróć uwagę, że tornado cały czas się porusza. Istnieją dwie opcje na przejście ścieżki. Albo rozpoczynamy ją, gdy tornado przejdzie na moment, albo próbujemy dostać się do środka i przejść całą ścieżkę będąc w jego centrum.

Za każdym razem, gdy granica tornada "przejdzie przez ciebie", upadniesz i otrzymasz obrażenia. Dlatego tak istotne są apteczki. Zacznij od wejścia po czerwonych schodkach.

Teraz wejdź po skrzynkach i rozpocznij etap skakania po kontenerach.

Musisz się spieszyć, więc w razie potrzeby korzystaj z energetyków. Nie nadużywaj sprintu, bo łatwo spaść. Wystarczy poruszać się w normalnym tempie i oddawać spokojne skoki. Przeskocz na granatowy wagon.

Teraz szybko przeskakuj po kontenerach. Najlepiej, gdy tornado znajduje się nieco w oddali, po lewej stronie.

Przeskocz po wiszącym kontenerze. Jeżeli oddałeś kilka udanych skoków, to znajdziesz się u podnóża sporej pochylni. Najlepiej zrób tutaj zapis gry, bo przed nami nieco skomplikowany i ryzykowny etap.

Gdy tornado przejdzie, podbiegnij w górę do połowy pochylni i ustaw się na wysokości balkonu po lewej stronie.

Poczekaj na tornado. Gdy przejdzie przez ciebie, wykorzystaj apteczkę i szybko leć na samą górę. Ustaw się na lewej rurze i wypatruj lecącej czerwonej śrubki. Złap ją i zeskocz z krawędzi w dół, prosto w anomalię, która zamortyzuje upadek. Ucieknij przed tornadem.

Być może za pierwszym razem ci się nie uda, więc dlatego potrzebny jest wcześniejszy zapis gry. Próbuj do skutku. Posiadanie śruby sprawia, że będziemy otrzymywać mniejsze obrażenia przy kontakcie ze zwykłymi anomaliami.


Następnie: Stalker 2 - wszystkie frakcje, reputacja, jak poprawić relacje

Spis treści: Stalker 2 - Poradnik

Poprzednio: Stalker 2 - wszystkie mutanty, jak z nimi walczyć

Zobacz także