Stalker 2 - wszystkie mutanty, jak z nimi walczyć
Jak walczyć z mutantami.
Czarnobylska zona w Stalker 2 pełna jest niebezpieczeństw. Do najgroźniejszych z nich zaliczamy wiele odmian mutantów. Na tej stronie opisujemy każdego z nich oraz podajemy wskazówki związane z ich zwalczaniem.
Obok krótkiego opisu danego potwora, znajdziesz optymalną broń do ich pokonania. Jest to dość istotne, bo nie wszystkie mutanty występują od początku gry. Dodatkowo, warto mieć na uwadze to, że ilość amunicji w zonie jest mocno ograniczona, więc nie ma sensu marnować cennych nabojów do broni ciężkiej, gdy sytuacje tego nie wymaga.
Lista mutantów:
Mięsacz
Można je spotkać już na polach w Pomniejszej Zonie. Są to zmutowane świnie, które przybrały spore rozmiary. Na szczęście, nie są zbyt wytrzymałe. Ich cechą jest to, że często atakują szarżując. Wystarczy tylko odskoczyć w bok, aby mięsacz przebiegł obok ciebie i wtedy oddać w jego kierunku kilka strzałów ze strzelby lub pistoletu maszynowego.
Pijawka
Dobrze znany z poprzednich części serii mutant, który przybiera niewidzialną postać i wtedy widać tylko jego widmo. Gdy pijawka zbliży się do nas, pojawia się na chwilę, aby nas zaatakować. Często spotykamy ją w piwnicach i podziemiach. Najlepiej cały czas śledzić jej widmo i czekać, aż zacznie biec w naszą stronę. Wówczas warto oddawać strzały ze strzelby. Alternatywnie, możesz strzelać z broni szybkostrzelnej, gdy pijawka będzie cię atakować. Pamiętaj, aby zawsze celować w głowę.
Poltergeist
Podobny przeciwnik do pijawki, ale różni się tym, że materializuje się dopiero po jego pokonaniu. Gdy żyje, przybiera postać lewitującej chmurki z wyładowaniami elektrycznymi w kolorze niebieskim. Wówczas należy strzelać w nią, a najlepiej w jej górną część. Przydatna jest ponownie strzelba, która ma większy zasięg rażenia.
Poltergeist zwykle żyje w podziemiach i w trakcie walki rzuca w nas przedmiotami. Możemy w nie strzelać, aby nas nie trafiły, ale przede wszystkim należy skupić się na zadaniu obrażeń wspomnianemu obłokowi.
Ślepe psy
Powszechnie spotykane od początku gry, zwykle tworzą skupiska. Nie są specjalnie trudne do eliminowania. Problem może pojawić się jeżeli jest ich bardzo dużo. Wówczas można po prostu uciec lub wskoczyć na jakieś podwyższenie, aby cię nie dopadły. Warto z nimi walczyć przy pomocy karabinu w trybie półautomatycznym, aby oddawać precyzyjne strzały w głowę i nie marnować amunicji podczas długiej serii.
Szczury
Zmutowane szczury o nieco większym kształcie od tych spotykanych w rzeczywistości. Przemieszczają się w charakterystycznych podskokach. Są bardzo słabe, zwykle wystarczy jeden strzał, aby je zlikwidować, więc najlepiej robić to przy pomocy pistoletu. W niektórych piwnicach spotkasz chmarę mniejszych szczurów, które tworzą liczne stada. Możesz wtedy wspomóc się granatami.
Dziki
Również dość powszechnie występujące istoty w zonie. Nieco groźniejsze od psów, bo jeżeli trafią szarżą w naszą postać, to na moment zostaniemy przewróceni i oszołomieni. Dlatego warto stosować odskoki w bok, podobnie jak w przypadku mięsaczy. Są dość wytrzymałe, więc polecamy walczyć z nimi strzelbą. Dobrym pomysłem jest również uciekanie na górę i likwidowanie ich z wysokości.
Opancerzony łoś
Bardzo rzadko spotykany. Jednego z nich natrafimy w misji głównej Poszukiwania przewodnika. Jest dosyć trudny do pokonania ze względu na swoje opancerzenie oraz na zdolność zadawania sporych obrażeń przy pomocy poroża. Warto najpierw znaleźć jakąś osłonę w postaci kamienia lub drzewa, a potem dopiero oddawać strzały, najlepiej z dystansu (karabin lub snajperka) i najlepiej w tułów lub głowę w okolicach ucha. Nie ma sensu stać na otwartej przestrzeni, bo zwierzę jest zwinne i prędko nas dopadnie.
Psioniczne psy
Nietypowy przeciwnik, którego spotkamy w jednej z aren w misji pobocznej Koloseum wolności, ale występuje również w zonie. Pies potrafi tworzyć widma, przez co wydaje nam się, że walczymy z hordą psów, a nie tylko jednym. Walka z nim polega na zlikwidowaniu psa-matki. Jeżeli będziemy strzelać w widma, to wtedy będą one się rozpływać i nie będziemy zadawać obrażeń psu psionicznemu, który potrafi nas też oszołomić. Dlatego warto mieć przy sobie pancerz psioniczny. W walce z tym psem przydaje się karabin w trybie półautomatycznym - pojedynczymi strzałami likwidujemy widma, a strzelbą wykańczamy głównego psa.
Chimera
Również spotykamy je w misji pobocznej Koloseum wolności w jednej z aren. Jeden z najtrudniejszych przeciwników w grze. Żeby go pokonać, potrzebujemy mnóstwa amunicji. Polecamy unikać walki z tym stworem i po prostu uciekać, bo pokonanie go jest po prostu nieopłacalne. Jeżeli już musicie pokonać chimerę, to starajcie się znaleźć jakieś podwyższenie, aby strzelać do niej z góry. Wyeliminowanie potwora jest czasochłonne.
Zombie
Klasyczne zombie, czyli ludzie przeistoczeni w potwory. Poruszają się powoli i korzystają z różnych broni. Stosunkowo łatwe do pokonania. Wystarczy ustawić się w taki sposób, aby mogły cię zaatakować od jednej strony, a następnie należy oddawać celne strzały w głowę z karabinu lub strzelby. Niektóre z nich potrafią ożyć po pierwszym wyeliminowaniu, więc lepiej upewnić się, że na pewno je właściwie dobiłeś.
Snork
Nieco bardziej zaawansowana forma zombie, która szybko pełza po ziemi. Na szczęście snork nie jest wybitnie wytrzymały. Kilka kul z karabinu lub celny strzał ze strzelby powinien załatwić przeciwnika. Najlepiej ustawiać się w ciasnych korytarzach, aby mógł cię atakować z jednej strony. Pozwól snorkowi podejść bliżej i wtedy oddaj precyzyjny strzał.
Bajun
Dziwna istota przypominająca kota lub pumę. Cechą charakterystyczną jest to, że wydaje odgłos podobny do ludzkiego oraz wywołuje poczucie oszołomienia u głównego bohatera, co znacząco utrudnia walkę, poruszanie się i celowanie. Podobnie jak w przypadku zombie, staraj się ustawiać w takich miejscach, aby bajun mógł cię atakować z jak najmniejszej liczby stron. Do jego wyeliminowania zastosuj strzelbę.
Kontroler
Bardzo specyficzny przeciwnik, którego napotkamy zwykle w podziemiach. Jeżeli spojrzy na nas, pojawi się krótki przerywnik i nasz bohater zostanie oszołomiony przez efekt psioniczny. Dlatego w trakcie walki z nim warto wyposażyć się w pancerz psioniczny. Kontroler potrafi także emitować zjawy, które będą nas atakować. Najlepszą taktyką walki z nim jest podbiegnięcie do niego i strzelanie z bliska ze strzelby cały czas obracając się wokół kontrolera. Starcie z nim jest bardzo trudne ze względu na upływające życie, więc trzeba go pokonać jak najszybciej.
Burer
Kolejny niezwykle trudny do pokonania mutant. Mimo niewielkich rozmiarów, posiada silne moce - potrafi tworzyć tymczasową tarczę ochroną oraz zabierać nam nasze bronie, które następnie wykorzysta przeciw nam. Nie może nam odebrać wyłącznie noża i granatów. Potrafi też rzucać w nas przedmiotami i odpychać, gdy podejdziemy zbyt blisko.
Jeżeli to nie jest koniecznie, uciekaj przed nim z nożem w ręku, aby nie stracić broni. Jeżeli musisz walczyć, to strzelaj do niego, gdy nie ma tarczy. Po jej pojawieniu się, chowaj broń lub wymieniaj ją na nóż i czekaj, aż osłona zniknie. Bardzo pomocne przy walce z nim są wspomniane granaty. Jednego burera spotykamy pod koniec misji dodatkowej Światło na końcu tunelu.
Następnie: Stalker 2 - przewodnicy, bazy, wszystkie punkty szybkiej podróży
Spis treści: Stalker 2 - Poradnik
Poprzednio: Stalker 2 - jak skradać się, ciche eliminacje, nóż