Skip to main content

Stardew Valley - Community Center i JojaMart

Miejsca związane z ważnymi fabularnymi decyzjami.

Chociaż Stardew Valley jest grą posiadającą otwartą strukturę i nie kładzie dużego nacisku na element fabularny, to niektóre nasze decyzje mogą mieć wpływ na wioskę oraz niektóre fabularne aspekty. Najlepszym tego przykładem są dwa budynki, czyli Community Center i JojaMart.

Do pierwszego z nich wprowadzi cię po kilku dniach od rozpoczęcia gry burmistrz. Okaże się, że jest to opuszczone, zaniedbane miejsce, w którym zamieszkały dobre duchy nazywane Junimos. Są z nimi związane tak zwane zadania typu bundle (paczki) opisane szczegółowiej w innej części poradnika. W skrócie - ich wykonanie nie tylko zapewnia graczowi nagrody, ale także przyczynia się do odbudowy ponurego Community Center w ładny budynek użyteczności publicznej. Odbudowa tego miejsca spowoduje też zamknięcie JojaMart i wyprowadzenie się z miasteczka szefa supermarketu, czyli Morrisa.

Wystarczy jednak podjęcie jednej decyzji, aby na stałe stracić możliwość odnowienia Community Center i podjęcia się zadań typu bundle. Chodzi mianowicie o supermarket JojaMart zarządzany przez Morrisa. Na pierwszy rzut oka to zwyczajny sklep, oferujący sporą liczbę różnych produktów, często sprzedawanych po cenach niższych niż konkurencja.

Jest to jednak tylko przykrywka. W rzeczywistości Morris zarządzający JojaMart pragnie pozbyć się konkurencji. Działa przy tym w sposób typowy dla korporacji nie licząc się z nikim i z niczym. Tylko od gracza zależy czy opowie się po stronie Morrisa i jego firmy czy też zdecyduje się stanąć po przeciwnej stronie barykady.

Community Center (#1) oraz JojaMart (#2) pokazane na mapie.

Kluczowym momentem związanym z JojaMart jest rozmowa z Morrisem w trakcie której ten zaproponuje graczowi wykupienie firmowego członkostwa (JojaMart Membership) za 5000 monet. Jeśli gracz zdecyduje się na taki krok, to Community Center automatycznie stanie się magazynem dla supermarketu (Joja Warehouse). Spowoduje to wygnanie duchów Junimos i zablokowanie drogi do wykonywania zadań typu bundle.

Nie oznacza to jednak, że bohater straci możliwość zdobycia nagród z zadań typu bundle. Zmieni się po prostu forma ich zdobycia. Zamiast wypełniać kolejne cele związane ze zbieraniem różnych rzeczy i tworzenia z nich paczek (bundle), bohater będzie musiał po prostu zakupić poszczególne nagrody za pieniądze. Poniżej znajduje się cennik nagród, które można zakupić w tak zwanym Joja Community Development Form, pod warunkiem, że wcześniej wykupiliśmy członkostwo w korporacji.

  • Naprawianie autobusu (bus) - 40 000 monet.
  • Naprawianie mostu na północnym wschodzie (bridge) - 25 000 monet.
  • Szklarnia (greenhouse) - 35 000 monet.
  • Wagoniki górnicze (minecarts) - 15 000 monet.
  • Pozbycie się głazów do groty (panning) - 20 000 monet.

Łatwo więc obliczyć, że za odkrycie wszystkich nagród należy w sumie zapłacić 135 000 monet. Nie ma tu również nagrody związanej z przyjacielstwem, która występuje w jednym z zadań typu bundle. Za wykupienie dostępu do wyżej wymienionych gratyfikacji otrzymamy automat (soda machine), z którego możemy raz dziennie otrzymać puszkę napoju wartą 1 monetę.



Od gracza zależy zatem czy w trakcie gry postanowi związać się z korporacją JojaMart czy też doprowadzi do odbudowania Community Center wykonując zadania typu bundle.

Zobacz także