Stardew Valley obchodzi 7. urodziny
Świetna gra w niskiej cenie.
Stardew Valley świętowało wczoraj siódmą rocznicę premiery. Twórca - Eric „ConcernedApe” Barone - wystosował podziękowania dla fanów z całego świata.
„Dziękuję za wspieranie gry przez ostatnie siedem lat i zaoferowanie mi tej unikatowej szansy” - napisał Barone na Twitterze. Obecnie wsparcie produkcji zwolniło, podczas gdy samotny deweloper rozwija swój kolejny tytuł, czyli podobne w założeniach Haunted Chocolatier.
Stardew Valley uznawane jest dzisiaj za jedną z najlepszych gier wszech czasów, czerpiąc garściami z serii Harvest Moon i wygładzając mniej popularne elementy japońskiego cyklu. Amerykanin samodzielnie przygotował niemal wszystkie elementy produkcji, włącznie z oprawą graficzną, muzyką, efektami dźwiękowymi, fabułą i tak dalej.
Historia powstawania gry jest dobrze znana, opowiedziana choćby w książce „Krew, pot i piksele” Jasona Schreiera. Barone po zakończeniu studiów nie był w stanie znaleźć pracy w branży gier, więc zatrudnił się w kinie w Seattle, po godzinach szlifując umiejętności programistyczne i projektowe w projekcie o nazwie Sprout Valley.
Deweloper nie był zadowolony z kierunku, w którym podążyła seria Harvest Moon, więc postanowił przygotować własną pozycję o podobnych założeniach. Grę - już jako Stardew Valley - pokazał w 2012 roku w zapomnianym już programie Steam Greenlight, starając się zbadać zainteresowanie społeczności.
Okazało się, że wielu graczy na całym świecie miało podobne odczucia, zwłaszcza na PC, gdzie seria Harvest Moon nigdy nie była szeroko dostępna. Ogromny napływ wsparcia skłonił twórcę do zajęcia się projektem na pełną skalę, w czym w 2013 pomogła firma wydawnicza Chucklefish, widząca potencjał produkcji.
Do premiery w 2016 roku było wtedy daleko, ponieważ - zdaniem Barone - Stardew Valley nie pasowało do programy Early Access na Steamie. Jak później wspominał twórca, przez cztery lata kilka razy zaczynał od początku, niejednokrotnie pracując po 10 godzin dziennie.
Tytuł w końcu się ukazał, w dwa miesiące sprzedając się w nakładzie przekraczającym 1 milion egzemplarzy. Ostatnie oficjalne dane na ten temat - z maja 2022 roku - mówią już o 20 mln. W okresie siedmiu lat wydano także mnóstwo aktualizacji i konwersji na przeróżne konsole.