Skip to main content

Stardew Valley - pytania i odpowiedzi

Poznaj odpowiedzi związane z najbardziej nurtującymi elementami gry.

Poniżej znajdziesz listę często powtarzających się pytań i odpowiedzi, które mogą być przydatne zwłaszcza dla graczy rozpoczynających swoją przygodę z grą. Jeśli chcesz szybko dotrzeć do jakiegoś pytania lub konkretnego wyrażenia, to polecamy wcisnąć kombinację klawiszy ctrl+f, a następnie wpisać hasło w polu wyszukiwarki.


Jak zarabiać na początku gry?

Stardew Valley oferuje bardzo dużo różnych możliwości zarobkowania. Na początku warto między innymi ścinać okoliczne drzewa, wycinać trawy oraz rozłupywać kamienie i głazy. W ten sposób zdobywasz różne surowce. Jeśli wsadzisz je do drewnianej skrzyni znajdującej się na prawo od domu i położysz bohatera spać, to rano otrzymasz ilość pieniędzy adekwatną do surowców włożonych do skrzyni, które zostaną sprzedane. Rozwiązanie to ma jeszcze jedną zaletę - praca pozwala rozwijać zdolności bohatera, dzięki czemu dość szybko może zacząć lepiej władać poszczególnymi narzędziami.

Oprócz powyższych czynności możesz udać się do kopalni na północy mapy, gdzie schodząc na niższe poziomy możesz zdobywać cenne surowce. Należy jednak uważać, ponieważ w kopalni znajdują się potwory, z którymi trzeba walczyć.


Jak zachować grę?

Spanie przywraca energię oraz automatycznie zapisuje grę.

W celu zapisania gry należy udać się do domu i przespać się przez noc w łóżku. Sen nie tylko przyczynia się do zapisania bieżących postępów, ale także regeneruje energię głównego bohatera.


Do czego służą podstawowe narzędzia?

Pełen spis I dokładny opis poszczególnych narzędzi dostępnych w grze znajduje się w osobnej części poradnika. Warto jednak wiedzieć w jaki sposób korzystać z przedmiotów dostępnych od początku rozgrywki.

  • Pickaxe (kilof) - służy do niszczenia kamieni oraz głazów.
  • Scythe (kosa) - przeznaczona do wycinania całych połaci trawy i roślin.
  • Axe (siekiera) - dzięki niej możesz wycinać drzewa, pnie oraz rąbać na kawałki drewno.
  • Hoe (motyka) - umożliwia kopanie w ziemi rowków, w których można sadzić nasiona różnych roślin.
  • Watering can (konewka) - służy do nawadniania posadzonych roślin. Można ją napełnić w dowolnym źródle wody.
  • Bamboo Pole (wędka) - zdobywasz ją po wizycie u wędkarza na molo w południowo wschodniej części mapy. Dzięki niej możesz wyławiać ze zbiorników wodnych ryby oraz różme przedmioty.

Jak rozbijać duże głazy i pnie drzew?

W tym celu musisz dysponować odpowiednio ulepszonymi narzędziami, czyli kilofem (pickaxe) oraz siekierą (axe). Ulepszenia narzędzi dokonuje się u kowala (Blacksmith) Clinta posiadającego warsztat na południowym wschodzie mapy. Więcej na temat narzędzi i ich ulepszania znajdziesz w osobnym dziale poradnika.


Jak sadzić nasiona?

Jeśli posiadasz nasiona (seeds) jakiejś rośliny to udaj się na pole i przy pomocy motyki (hoe) rozgarnij okoliczną ziemię. Następnie wybierz nasiona i kiedy bohater umieści worek z nimi nad sobą, wskazuj okoliczne miejsca, w które mają zostać zasadzone. Jeśli chcesz zasadzić je dalej, to przemieść postać.

Po zasadzeniu nasion pamiętaj, aby je podlać korzystając z konewki (water can). Następnie wystarczy poczekać odpowiednią ilość dni (konkretne liczby znajdują się przy poszczególnych nasionach po najechaniu na nie kursorem), aż nasiona wypuszczą plony.

W trakcie sadzenia roślin można korzystać z nawozów (fertilizer). Jeśli chcesz to uczynić, to po spulchnieniu gleby motyką (hoe) użyj nawozu, a dopiero potem zasadź ziarno (seed).


Skąd brać nasiona?

Istnieją dwie możliwości zdobywania nasion - znajdowanie oraz zakupienie. Czasami w trakcie wycinania drzew lub koszenia trawy możemy odnaleźć różnego rodzaju nasiona. Metoda ta zawiera jednak sporą dozę przypadkowości. Jeżeli zależy nam na konkretnych gatunkach roślin to najlepiej kupić je w sklepie u Piera (Pierre's shop) lub w Jojo Market.


Jak zwiększyć pojemność plecaka?

Pewnie dość szybko zorientujesz się, że początkowa pojemność plecaka jest dość mała i po niedługim czasie zacznie brakować w nim miejsca. Aby temu zaradzić możesz zainwestować w ulepszony plecak o większej pojemności. Aby to uczynić udaj się do sklepu Pierra (Pierre's General Store), który znajduje się w centrum mapy. Jest otwarty od 9 rano (9:00 AM) do 6 wieczorem (6:00 PM).

Plecaki znajdują się na prawo od głównej lady w sklepie Pierra.

Aby kupić plecak podejdź do lady na prawo od sprzedawcy i zakup go. Pierwsze rozwinięcie zapewnia 24 miejsca zamiast standardowych 10, a jego koszt to 2400 monet.


Jak adoptować psa lub kota?

Na początku gry, w trakcie tworzenia bohatera (określania jego płci, imienia itd.) musisz też zdecydować czy jesteś zainteresowany posiadaniem kot albo psa. Zwierzak nie jest jednak dostępny od razu od początku gry. Po zarobieniu pierwszego tysiąca monet przed drzwiami domu pojawi się.

Gra zapyta wtedy czy chcesz adoptować zwierzę (Will you adopt this dog/cat?). Jeśli jesteś zainteresowany odpowiedz, że tak (Yes). Następnie nadaj mu imię lub wybierz jedno z gotowych i zatwierdź jej. Od tej pory zwierzak będzie towarzyszył ci w trakcie gry. Oczywiście jeśli nie chcesz zwierzaka odpowiedz na pytanie negatywnie (No).


Jakie zwierzęta występują w grze?

Zwierzęta w Stardew Valley można podzielić na kilka typów. Oprócz opisanych powyżej psów i kotów występują również zwierzęta hodowlane, które możesz zakupić po wybudowaniu coop (klatki) oraz barn (stodoły).

  • Coop (kurnik) - chicken (kurczak), duck (kaczka), rabbit (królik), dinosaur (dinozaur).
  • Barn (stodoła) - cow (krowa), goat (koza), sheep (owca), pig (świnia).
  • Stable (stajnia) - horse (koń).
  • Slime hutch (loch szlamu) - slime (szlam).
  • Pozostałe (dzikie) - butterfly (motyl), owl (sowa), firefly (świetlik), seagull (mewa).

Więcej informacji na temat poszczególnych zwierząt oraz opieki nad nimi znajdziesz w osobnym dziale poradnika.


Jak stawiać budynki?

Na terenie farmy możesz stawiać różnego rodzaju budynki gospodarcze poprawiające funkcjonowanie gospodarstwa. Dzięki kurnikom (coop) i stodołom (barn) możesz na przykład hodować zwierzęta, a w silosie możesz trzymać pożywienie dla zwierzaków. Aby postawić nowy budynek musisz udać się do cieśli (carpenter's store) - jest to duży, niebieski dom na północnym wschodzie mapy.

W środku natkniesz się na dziewczynę imieniem Robin. Porozmawiaj z nią i wybierz, jakie budynki chcesz postawić (pamiętaj, że musisz dysponować odpowiednią ilością gotówki i surowców). Po zatwierdzeniu projektu i wskazaniu miejsca na farmie, gdzie ma zostać wybudowany, pojawi się Robin, która w kilka dni wzniesie daną konstrukcję.


Jak położyć bohatera spać?

Wystarczy wrócić do domu i skierować się do łóżka stojącego w prawym dolnym narożniku. Kiedy pojawi się pytanie czy bohater ma udać się na spoczynek (Go to sleep for the night?) wybierz opcję tak (Yes). Pamiętaj, że w tym momencie bohater będzie spał do godziny 6 rano (6 AM) kolejnego dnia bez względu na to czy położyłeś go spać w ciągu dnia czy też nocy.


Co daje sen?

Sen zapewnia regenerację energii oraz zapisuje bieżący stan gry. Ponadto przenosi nas do kolejnego dnia. Na początku każdego nowego dnia jesteśmy też zapoznawani z ewentualnymi rozwiniętymi zdolnościami bohatera oraz otrzymujemy wykaz zarobionej gotówki, o ile np. umieściliśmy w drewnianym pojemniku na prawo od domu rzeczy do sprzedania.

Warto przy tym pamiętać, że ilość snu przekłada się na ilość odzyskanej energii. Jeśli położymy bohatera spać o wpół do drugiej w nocy, to do szóstej rano odzyska mniej energii niż gdybyśmy położyli go np. o dwudziestej drugiej.


Co w przypadku zaśnięcia poza domem w nocy?

Jeśli po zmroku zbyt długo przebywasz poza domem, to w pewnej chwili postać zacznie dawać znaki o zmęczeniu w postaci komiksowego dymku oraz liter "Zzzz". W tym momencie dobrze jest jak najszybciej dotrzeć do domu i położyć się spać. W przeciwnym razie postać uśnie na dworze i obudzi się nad ranem w swoim łóżku. Stracisz jednak 50 monet, a z wiadomości w skrzynce pocztowej dowiesz się, że z wycieńczenia trafiłeś do kliniki, gdzie przez noc byłeś pod płatną opieką medyczną.

W okolicach północy otrzymasz komunikat, że robi się późno. Jeśli jesteś daleko od domu, to warto zacząć do niego zmierzać, ponieważ około pierwszej w nocy (1 AM) bohater zacznie ziewać, a pół godziny później (1:30 AM) zaśnie ze zmęczenia.


Czy da się odbudować ruiny na farmie?

Na terenie farmy znajdują się sporych rozmiarów ruiny. Początkowo nie można nic z nim zrobić. Jednak kiedy wykonasz zadania typu bundle (polegające na dostarczaniu wybranych rzeczy i surowców) w Community Center, to ruiny zostaną przekształcone w szklarnię (greenhouse), dzięki czemu będziesz mógł sadzić nasiona przez cały rok.


Skąd brać amunicję do procy (slingshot)?

Do strzelania z procy może posłużyć wiele różnorodnych przedmiotów. Od nich zależy, jakie obrażenia zdasz przeciwnikowi, w którego trafisz. Jako amunicja mogą posłużyć między innymi: węgiel (coal), rudy miedzi (copper ore), żelaza (iron ore), złota (gold ore), irydu (irid ore), a także wszelkiego rodzaju jajka, warzywa i owoce oraz amunicja wybuchowa (explosive ammo).


Co to jest Junimo?

Są to pomocne duchy, które spotkasz już w trakcie pierwszych odwiedzin Community Center, czyli budynku, który zamieszkują. Jeśli zdecydujesz się wykonywać zadania typu bundle (paczki), które możesz zaczynać właśnie w Community Center, to Junimo zapewnią ci za nie różne nagrody (m.in. mogą naprawić autobus, dzięki któremu dostaniesz się na pustynię na północnym zachodzie mapy) oraz przywrócą budynek do dobrego stanu. Jeżeli zwiążesz się umową z JojaMart, to Junimo opuszczą Community Center i budowla pozostanie zaniedbana.


Co to jest Bundle?

Bundle to specjalny typ zadań, których wykonywania możesz się podjąć w budynku Community Center. Aby je rozpocząć udaj się do pomieszczenia z lewej na dole i wejdź w interakcję ze złotą płytką na podłodze - jest to tak zwany złoty zwój (golden scroll). Misje tego rodzaju polegają na dostarczaniu produktów z różnych dziedzin. Przykładowo zadania z pokoju Craft Room są związane z roślinami, a z Fish Tank z rybami.

Nagrody otrzymujesz się zarówno za wykonanie pojedynczego zadania typu bundle (paczka), jak i całego drzewka, za które duchy zwane Junimo oferują jeszcze większe niespodzianki (np. naprawę autobusu, który może zabrać bohatera na niedostępną wcześniej pustynię). Ukończenie wszystkich zadań typu bundle sprawi odnowienie Communicty Center. Jeśli jednak zwiążesz się z JojaMart, to Junimo odejdą i nie będziesz mógł podjąć się wykonywania tego typu misji.



Nie mogę wejść na 120 poziom kopalni / gra blokuje się na festynie (blokowanie się gry)

W Stardew Valley w wersji z serwisu GOG (Good Old Games) mogą pojawiać się błędy uniemożliwiające wejście na 120 poziom kopalni, blokowaniu się tytułu na jednym z festynów czy zdobywaniu 10 poziomu umiejętności. Wynika to z faktu zaliczania w tym momencie osiągnięć, które przez błąd powodują zacięcie się gry. Rozwiązaniem na te problemy jest pobranie łatki, skopiowanie plików do głównego folderu z grą i uruchomienie pliku StardewValleyPatcher.exe.

Zobacz także