Starfield byłby grą ekskluzywną PS5, gdyby Microsoft nie kupił Bethesdy - mówi Phil Spencer
Sony miało płacić Bethesdzie za „pomijanie Xboxa”.
Phil Spencer - szef działu Xboxa - przyznał podczas przesłuchania przed amerykańską Federalną Komisją Handu (FTC), że gdyby Microsoft nie kupił Bethesdy i ich właściciela ZeniMax, to Starfield stałby się grą ekskluzywną na PlayStation 5.
Jak informuje serwis The Verge, cytując zeznania biznesmena, Microsoft zauważył, że Sony regularnie płaciło Bethesdzie za „pomijanie Xboxa”. „Kiedy kupiliśmy ZeniMax, jednym z głównych argumentów było to, że Sony podpisało umowę na Deathloop i Ghostwire Tokyo. Zapłacili Bethesdzie, żeby te gry nie pojawiły się na Xboxie” - tłumaczy Spencer. „Tak więc kiedy usłyszeliśmy, że Starfield potencjalnie też może pominąć Xboxa, to będąc trzecią konsolą na rynku nie mogliśmy pozwolić, żeby spaść jeszcze niżej w kwestii posiadania treści”.
W późniejszej części przesłuchania sąd zapytał szefa Xboxa, czy The Elder Scrolls 6 również będzie grą ekskluzywną dla Xboxa, ale ten nie umiał podać jednoznacznej odpowiedzi, bo gra nie pojawi się zbyt szybko na rynku. „Myślę, że byliśmy nieco niezrozumiali w kwestii platform docelowych, biorąc pod uwagę jak dużo czasu jeszcze minie do premiery. Trudno by było nam dać teraz konkretną odpowiedź” - mówi biznesmen.
Stwierdził też, że Sony dużą część swoich przychodów wykorzystuje, aby walczyć z Xboxem. „Za każdym razem, kiedy sprzedajemy grę na PlayStation, Sony przechwytuje 30 procent zysków ze sprzedaży, jakie generujemy na ich platformie, a potem używa tych pieniędzy, razem z innymi środkami, żeby próbować zmniejszyć szanse na przetrwanie Xboxa na rynku. Próbujemy rywalizować, ale tak jak powiedziałem, w ciągu ostatnich 20 lat odnieśliśmy w tej kwestii porażkę” - dodaje Spencer.
Przypomnijmy, że Microsoft ogłosił zakup ZeniMax w 2020 roku. Jak dotąd umowa ta przyniosła Xboxowi dwie gry ekskluzywne - Redfall i nadchodzące Starfield - ale pozwoliła między innymi dodać do usługi Game Pass wiele gier tworzonych przez studia zależne przedsiębiorstwa, w tym Bethesda, id Software, Machine Games, Tango Gameworks czy Arkane.