Starfield - kompendium: premiera, ciekawostki, fabuła
Wszystko w jednym miejscu.
Starfield to jedna z najbardziej oczekiwanych produkcji Bethesda Game Studios i pierwsza, która zostanie wydana pod skrzydłami Microsoftu. Według zapowiedzi, tytuł znacznie różni się od dotychczasowych gier dewelopera, jednocześnie zachowując wiele elementów charakterystycznych dla gier tego studia.
Jest to pierwsza nowa marka Bethesda Game Studios od ponad 25 lat. Gra zabierze nas w przestrzeń kosmiczną, gdzie spróbujemy rozwiazac jedną z największych zagadek w historii ludzkości. Starfield trzyma się stylistyki określanej przez twórców jako NASA-Punk - charakteryzuje się ona realizmem i wzorowana jest na dzisiejszej technologii kosmicznej.
Reżyser gry - Todd Howard - określa tytuł jako „Skyrim w kosmosie”, podkreślając, że Starfield zapewni podobny poziom swobody rozgrywki, wysoką interaktywność świata i duży potencjał do modyfikacji.
- Premiera: 6 września 2023
- Platforma: PC, Xbox Series X/S (tytuł na wyłączność)
- Gatunek: RPG, FPP, TPP
- Wersja językowa: polska (napisy)
- Producent: Bethesda Game Studios
- Wydawca: Bethesda Softworks
Ostatnia aktualizacja kompendium: 08.03.2023
Na tej stronie - skocz do sekcji:
Data premiery
Starfield ukaże się 6 września 2023 roku. Gra powstaje wyłącznie na PC oraz konsole Xbox Series S/X i będzie dostępna w usłudze Xbox Game Pass już w dniu premiery. W Starfield nie zagramy na PlayStation 5.
Przypomnijmy, że Starfield miał pierwotnie ukazać się w listopadzie 2022 roku, ale data premiery została przesunięta. Bethesda ogłosiła, że potrzebuje więcej czasu, by doszlifować produkt. Nową datę premiery ogłoszono 8 marca.
Fabuła i świat gry
Akcję Starfield osadzono w 2330 roku. Ludzie zdążyli skolonizować wiele układów planetarnych, jednak dalecy są od podbicia galaktyki. Najdalsze zamieszkane systemy znajdują się około 50 lat świetlnych od Sol, jak w tym uniwersum nazywany jest Układ Słoneczny. Obszar skolonizowany przez ludzi nazywany jest Zamieszkanymi Systemami (Settled Systems).
Gra rozpoczyna się w okresie kruchego pokoju, jaki zapanował po Wojnie Kolonii, która miała miejsce na początku XXIV wieku. W wojnie tej starły się dwie główne frakcje - Zjednoczone Kolonie (United Colonies) oraz Kolektyw Freestar (Freestar Collective) walczący o niepodległość. Wojnę wygrały Zjednoczone Kolonie, które stały się dzięki temu najpotężniejszą organizacją zarówno pod względem militarnym, jak i politycznym.
Gracz wcieli się w jednego z ostatnich kosmicznych odkrywców, choć podczas tworzenia postaci można będzie wybrać początkową frakcję. W miarę rozwoju wydarzeń, gracz natrafi na tajemnicze artefakty, które maja mieć związek z odpowiedzią na „najważniejsze pytanie ludzkości”. Szczegóły nie są obecnie znane.
Twórcy zapewniają, że Starfield będzie metafizycznym doświadczeniem, które skłoni do zadawania pytań i szukania odpowiedzi. Duży nacisk położono na filozoficzny wymiar podróży kosmicznych oraz miejsca ludzi we wszechświecie.
Lokacje, planety
W Starfield będziemy mogli odwiedzić około 1000 planet w 100 systemach. Spora część z nich będzie wygenerowana proceduralnie, choć twórcy zapewniają, że na potrzeby gry stworzyli ręcznie więcej zawartości, niż kiedykolwiek wcześniej.
Nie wszystkie planety będą skolonizowane - wiele z nich to dzikie światy czekające na odkrycie lub martwe pustkowia, które mogą pełnić jedynie rolę źródeł pozyskiwania surowców. Nie zabraknie jednak miejsc, w których znajdziemy nowe osady, jaskinie, zadania czy postacie.
Twórcy zdradzili, że w grze znajdziemy cztery główne miasta służące za stolice największych frakcji, oraz setki - jeśli nie tysiące - mniejszych i większych miasteczek, osad, baz czy ośrodków.
Oto 4 największe lokacje, które dotąd poznaliśmy:
- Nowa Atlantyda (New Atlantis) to stolica Zjednoczonych Kolonii. Miasto mieszczące się na planecie Jemison w systemie Alfa Centauri, stosunkowo niedaleko Ziemi, jest największą ludzką osadą poza Układem Słonecznym. Architektura tego miejsca przypomina utopijną wizję miast przyszłości - nie brak tu drapaczy chmur i futurystycznych budynków.
- Akila jest stolicą Kolektywu Freestar. Miasto stylistycznie nawiązuje do Dzikiego Zachodu i przywodzić może na myśl znaną z Gwiezdnych Wojen planetę Tatooine. Możemy się domyślać, że będzie to miejsce stworzone dla łowców nagród i przemytników. Akila otoczona jest murem, za którym czeka wiele niebezpieczeństw, miedzy innymi obce drapieżniki zwane Ashta, o których twórcy mówią, że „przypominają krzyżówkę wilka i velociraptora”.
- Neon opisywane jest jako „miasto uciech” i kosmiczny odpowiednik Las Vegas. Neon mieści się na ogromnej platformie unoszącej się nad oceanem, ponieważ pierwotnie była to platforma rybacka. Po odkryciu w wodach tej planety ryb, które maja właściwości psychotropowe, Korporacja Xenofresh rozpoczęła produkcje narkotyku Aurora. Jest on legalny wyłącznie na tej planecie. Dzięki pieniądzom zdobytym na handlu narkotykami, Neon stało się jednym z największych miast Zamieszkanych Systemów, a zarządzająca nim korporacja rośnie w siłę.
- Cydonia to ostatnia z wielkich kolonii. Miasto usytuowane jest na Marsie w naszym rodzimym Układzie Słonecznym (Sol). Na razie nie wiemy za dużo na temat tej osady, oprócz tego, że była pierwszym pozaziemskim przyczółkiem ludzkości.
Rozgrywka
Pod względem rozgrywki, Starfield przypominać będzie poprzednie gry Bethesdy takie jak Skyrim czy Fallout 4. Oznacza to, że mamy tu do czynienia z RPG akcji, w którym eksploracja, zbieranie zasobów i dialogi z postaciami niezależnymi przeplatane są walką.
Akcja ukazana jest zarówno z oczu bohatera (pierwsza osoba), jak i zza jego pleców (trzecia osoba). Kamerę można płynnie zmieniać w trakcie rozgrywki. Nowością są loty kosmiczne, które pozwolą graczom przemieszczać się między planetami, a nawet uczestniczyć w kosmicznych walkach.
W trakcie gry będziemy wykonywać zadania główne oraz zadania poboczne, rozmawiać i walczyć z postaciami niezależnymi, eksplorować kolejne planety oraz rozwijać cechy postaci.
System dialogów ma być naturalny i bardziej przypominać rozmowę z żywą osobą. Postać gracza jest niema i nie wypowiada ani jednego słowa, tak jak w Skyrim.
Walka mocno przypomina to, co znamy z Fallout 4, choć została ona odpowiednio ulepszona i zmodernizowana. Będziemy mogli używać wielu rodzajów broni palnej, białej i energetycznej, a także materiałów wybuchowych. Nie powinno zabraknąć też walki wręcz czy elementów skradankowych. Nowością jest możliwość prowadzenia potyczek w stanie nieważkości.
Zadania dla frakcji i gildii będą działać jak w Skyrim, a nie jak w Fallout 4. Oznacza to, że w trakcie gry będziemy mogli dołączyć jednocześnie do kilku różnych organizacji i nie zostaniemy odcięci od wypełniania misji dla innych, nawet konkurencyjnych ugrupowań. Jest to miła odmiana po tym, jak w Fallout 4 opowiedzenie się po jednej ze stron w pewnym momencie zamykało możliwość pracy z innymi grupami. Gracz ma mieć rzeczywisty wpływ na to, w jakim kierunku dana frakcja będzie się rozwijać, choć niekoniecznie dostaniemy możliwość stanięcia na czele każdej z nich.
Wydarzenia losowe zostały znacząco rozbudowane i mogą teraz zawierać całe ręcznie projektowane bazy i fabularyzowane zadania, które napotkamy losowo na odwiedzanych planetach. Wydarzenia losowe w poprzednich grach Bethesdy działały w ten sposób, że na mapie rozsiane były niewidzialne znaczniki, przy których mogły pojawić się przeróżne rzeczy i sytuacje z długiej listy - od przeciwników, przez przedmioty, easter eggi i pułapki, aż po charakterystyczne scenki.
W Starfield system umożliwi natknięcie się na całe olbrzymie struktury i budynki oraz NPC, którzy zlecą nam proste zadania pokroju odbicia zakładników. Podczas kolejnego przejścia gry, w tym samym miejscu znajdziemy już coś zupełnie innego, na przykład rozbity statek czy grupę piratów. Tchnie to sporo życia w ogromne, martwe planety i urozmaici rozgrywkę.
W grze pojawią się towarzysze, którzy będą bacznie przyglądać się poczynaniom gracza i jeśli zrobimy coś, co im się nie spodoba, będą mogli się na nas obrazić. Dostaniemy też możliwość poproszenia towarzysza, by w naszym imieniu z kimś porozmawiał, na przykład w sytuacji, gdy ma wstęp w miejsce, w którym nie jesteśmy mile widziani. W takiej sytuacji nie mamy wpływu na dialogi i nie zawsze wszystko pójdzie po naszej myśli. Pojawi się tez możliwośc romansowania z wybranymi postaciami, a budowanie relacji ma być bardziej złożone niz dotychczas.
Tworzenie postaci
Grę rozpoczniemy od stworzenia postaci. Proces wygląda następująco:
Dostosowanie wyglądu - można zmienić wygląd zewnętrzny postaci: szczegóły twarzy, cerę, fryzurę i zarost, typ i proporcje ciała, animację chodzenia. Obecne będą też opcje kosmetyczne jak makijaż czy blizny.
Wybór pochodzenia - powracają znane ze starszych gier Bethesdy biografie postaci. Wybór danego pochodzenia ściśle powiązany jest ze statystykami, z którymi rozpoczniemy przygodę, np. kucharz zyskuje premię do broni białej i zdrowia oraz poznaje specjalne przepisy kulinarne.
Poznaliśmy dotąd zaledwie garść archetypów: łowca bestii, ochroniarz, łowca nagród, kucharz, medyk polowy, haker, cybernetyk, dyplomata, odkrywca, gangster, rolnik, przemysłowiec, przewoźnik, pielgrzym, profesor i ronin.
Każdy archetyp ma własną historię, do której niektóre postacie niezależne będą nawiązywać podczas rozmów.
Wybór cech (Traits) - gracz może wybrać do trzech cech dodatkowych, które jednocześnie dają korzyści, ale w zamian cos odbierają. Na przykład cecha „Początkowy dom” sprawia, że grę zaczynamy posiadając dom na „małym, spokojnym księżycu”, ale za to mamy kredyt hipoteczny w wysokości 50 000 kredytów, który należy spłacić w Banku Galaktycznym.
Część z cech wyklucza użycie innych, np. nie można być równocześnie introwertykiem i ekstrawertykiem. Obecnie poznaliśmy następujące cechy: Obce DNA, Empata, Ekstrawertyk, Osadnik Kolektywu Freestar, Introwertyk, Dziecięce sprawy, Szczur z ulic Neonu, Oświecony, Uniwersalista, Objęcia Węża, Poczatkowy dom, Nadzorca, Terra Firma, Obywatel Zjednoczonych Kolonii i Niechciany bohater.
Rozwój postaci
Podczas gry będziemy zdobywać punkty doświadczenia. Otrzymamy je między innymi za wykonywanie zadań, pokonywanie wrogów czy odkrywanie nowych lokacji. Po osiągnięciu wyższego poziomu, dostaniemy do dyspozycji punkt umiejętności, który następnie można będzie wykorzystać do odblokowania jednej z wielu zdolności.
Dzielą się one na zdolności fizyczne, społeczne, bojowe, naukowe i techniczne. Po odblokowaniu zdolności możemy wykonywać specjalne wyzwania, dzięki którym podniesiemy poziom danej umiejętności.
Dla przykładu: odblokowanie zdolności „broń balistyczna” zwiększy obrażenia zadawane tym rodzajem oręża o 10%. Drugą rangę zdolności odblokujemy po pokonaniu 250 wrogów przy pomocy broni balistycznej i zyskamy premię +20% do obrażeń. Na trzecim poziomie będzie to już +30% do obrażeń.
Dostępna jest też czwarta ranga, która daje specjalne profity - w przypadku broni balistycznej jest to zwiększenie jej zasięgu o 30%.
Oznacza to, że w Starfield będziemy mieli do czynienia z hybrydą systemów znanych z poprzednich gier Bethesdy. Będziemy odblokowywać profity jak w Fallout 4, a następnie zwiększymy ich poziom poprzez ich używanie, tak jak w Skyrim.
Crafting i budowa baz
W Starfield znajdzie się rozbudowany system craftingu. W jego ramach stworzymy i zmodyfikujemy broń oraz inne elementy wyposażenia, ale będziemy mogli gotować posiłki czy tworzyć chemikalia.
Do wytwarzania przedmiotów i modyfikacji potrzebne nam będą surowce, które pozyskamy podczas eksploracji lub wytworzymy w bazach. Możliwe też, że niektóre receptury będą wymagały posiadania odpowiedniej zdolności. Szczegóły nie są obecnie znane.
Powraca też znany z Fallout 4 i Fallout 76 system budowania osad, choć tym razem będzie on jeszcze bardziej rozbudowany. Nowością jest dodatkowa kamera ukazująca „plac budowy” z lotu ptaka, dzięki czemu łatwiej będzie stawiać złożone i rozległe konstrukcje.
Można będzie również zatrudniać postacie niezależne w roli badaczy i osadników. Pod nasza nieobecność, będą oni dbać o bazę, pozyskiwać surowce i tworzyć materiały. Nie poznaliśmy dotąd zbyt wielu szczegółów na ten temat.
W Starfield można też dostosować swój statek kosmiczny. Można go kompletnie przebudować, dostosowywać wygląd, dodawać funkcje czy zmieniać osiągi i parametry techniczne, w tym prędkość, pojemność załadunkową czy długość skoku.
Eksploracja
Zwiedzanie lokacji pieszo przypominać będzie to, co widzieliśmy już w poprzednich produkcjach Bethesdy. Odkryjemy nowe miejsca, znajdziemy mniej lub bardziej przydatne przedmioty i surowce.
Podczas pieszych wędrówek skorzystamy ze specjalnego skanera, który pozwoli nam analizować otoczenie w poszukiwaniu materiałów, flory czy fauny. Dostaniemy też do dyspozycji specjalne narzędzie w postaci lasera górniczego, który pozwoli na pozyskiwanie surowców w biegu.
Starfield posiada tryb fotograficzny.
Loty kosmiczne
Zupełna nowością są loty kosmiczne. Nie można płynnie poruszać się między przestrzenią kosmiczną a powierzchnią planety. Start i lądowanie odbywać się będą automatycznie i przybiorą formę specjalnej animacji.
Możemy natomiast swobodnie latać nad powierzchnią planet oraz w przestrzeni kosmicznej. W grze obecny jest system skoku, jednak jego szczegóły nie są obecnie znane. Możemy się tylko domyślać, że pozwoli on na szybkie przemieszczanie się między systemami, nie wiadomo jednak, czy będziemy skakać wyłącznie od gwiazdy do gwiazdy, czy będziemy mogli wybrać konkretny cel podróży.
W przestrzeni kosmicznej możemy skanować ciała niebieskie w poszukiwaniu surowców czy interesujących struktur. Można też będzie brać udział w kosmicznych walkach z innymi statkami.
Podczas walki konieczne będzie zarzadzanie zasilaniem, tarczami i napędem grawitacyjnym. Do dyspozycji dostaniemy różne rodzaje uzbrojenia, jak lasery, torpedy czy działka kinetyczne. Prawdopodobnie broń energetyczna spisze się lepiej przy niszczeniu tarcz wrogich statków, a broń kinetyczna i wybuchowa szybciej uporają się z poszyciem kadłuba.
W trakcie lotu można będzie wstać z fotela pilota i dowolnie zwiedzać wnętrze statku. Zatrudnimy też załogę i porozmawiamy z jej członkami. Można będzie także zacumować do innego statku, chocby w celu dokonania abordażu.
Więcej na temat lotów kosmicznych w Starfield najpewniej dowiemy się w przyszłości.
Grafika i silnik gry
Szczegóły techniczne nie są obecnie znane; nie wiemy w jakiej rozdzielczości oraz w ilu klatkach na sekundę gra zadziała na konsolach. Nie wspominano też o śledzeniu promieni.
Wiemy natomiast, że Starfield powstaje na Creation Engine 2. Jest to nowa wersja technologii znanej jeszcze z czasów The Elder Scrolls 5: Skyrim, choć mocno zmodernizowana i dostosowana do współczesnych standardów.
Najważniejsza zaletą Creation Engine 2 jest jego elastyczność i otwarcie na modyfikacje. Tytuł w pełni wspiera mody. Twórcy są bardzo zadowoleni z „drugiego życia”, jakie daje ich produkcjom społeczność moderska i pod tym względem, Starfield nie jest wyjątkiem.
Dzięki zastosowaniu znanych rozwiązań, moderzy będą mieli znacznie ułatwione zadanie i możemy liczyć na pojawienie się pierwszych modyfikacji zaraz po premierze gry.