Skip to main content

Starfield to pogromca pecetów. Gracze mają problem, by utrzymać 60 FPS

Już wiadomo, dlaczego konsole „wyciągają” tylko 30 FPS.

Od 1 września w Starfield mogą grać osoby, które kupiły droższą edycję z wczesnym dostępem. W sieci jest już sporo testów i opinii odnośnie wydajności nowego tytułu Bethesdy, i wieści nie są najlepsze - Starfield to prawdziwy pogromca pecetów.

Starfield jest na konsolach Xbox Series X i S zablokowany na 30 klatkach na sekundę bez opcji zmiany na tryb wydajności. Coraz więcej graczy dowiaduje się teraz, co stało za taką decyzją Bethesdy. Tylko posiadacze najpotężniejszych sprzętów PC mogą sobie pozwolić na luksus zabawy w 60 FPS. Biorąc pod uwagę wysokie zainteresowanie, Starfield wyrasta na „grę, dla której kupuje się nowego peceta”.

Wydajność tytułu to sinusoida i wiele zależy od tego, gdzie znajduje się postać gracza. Na jednym z redakcyjnych komputerów Starfield potrafi dobić nawet 90 FPS w pomieszczeniach, ale w pełnym szczegółów i zatłoczonym mieście Akila framerate na tym samym pececie potrafi spaść nawet do 30 klatek przy rozdzielczości 1440p (GeForce RTX 3060 Ti, Intel Core i5-10400F). Mowa o najniższych ustawieniach graficznych, włączonym FSR 2 i skali renderowania ustawionej na 70%.

Why is PC performance so bad?
by u/290Richy in Starfield

Na Reddicie jest już co najmniej kilka sporych wątków poświęconych wydajności Starfielda na PC. Komentarze to głównie gracze skarżący się na niski framerate: „Mam 4070 Ti, a w sieci możecie zobaczyć kilka filmów, które pokazują, jak ta karta ma trudności z utrzymaniem 60 klatek w 1080p. Na przykład to, to i to wideo” - głosi jeden z postów, którego autor nawołuje, by „głośniej wyrażać niezadowolenie”, aby zmusić Bethesdę do wdrożenia poprawek.

Jeden z najciekawszych testów sprzętu przeprowadził Daniel Owen na YouTube. Sprawdził w boju sporo popularnych kart graficznych, mierząc ich wydajność w Nowej Atlantydzie - pierwszym dużym mieście w grze i pierwszym miejscu, w którym gracze mogą zderzyć się z dużym spadkiem klatek. Oto, jakie średnie wartości FPS osiągały różne modele przy wyłączonym skalowaniu i w natywnej rozdzielczości 1080p:

  • GTX 1060 - 26 FPS
  • RTX 2060 - 40 FPS
  • RTX 4060 - 63 FPS

Włączenie skalowania FSR 2 pomaga (ta opcja jest wręcz włączona domyślnie!), ale nie sprawia, że Starfield staje się łagodny dla sprzętu. RTX 2060 osiąga we wspomnianym mieście zaledwie średnio 34 klatki na ustawieniach wysokich z włączonym FSR na 1080p (skalowanie rozdzielczości 62%).

Z raportów w sieci wynika, że Starfield jest grą „głodną mocy CPU”, dlatego przyzwoita karta graficzna nie jest gwarancją wysokiej płynności.

Zobacz także