Skip to main content

Starfield - ustawienia grafiki na PC i jak mieć więcej FPS

Jak zwiększyć wydajność i liczbę klatek na sekundę.

Mimo całkiem niskich wymagań sprzętowych, Starfield jest w rzeczywistości grą, która sprawia problem nawet mocnym pecetom. Jest jednak kilka kroków, które możesz wykonać, by zwiększyć FPS i cieszyć się lepszą wydajnością przy zachowaniu rozsądnej grafiki.

Na tej stronie powiemy ci, które ustawienia graficzne warto obniżyć oraz jak poprawić wydajność poprzez zastosowanie DLSS i ReBar.


Na tej stronie:


Optymalizacja Starfield - co musisz wiedzieć

Zanim przejdziemy do konkretów, oto kilka informacji, które nieco rozsjaśnią ci sytuację:

  • Starfield nie jest najlepiej zoptymalizowaną grą na PC. Nie oferuje też kilku kluczowych ustawień graficznych, które są standardem w branży, np. jakości tekstur.
  • Ubniżenie ustawień w grze może pomóc w przypadku komputerów, w których niedomaga karta graficzna. Jeśli jednak to słaby procesor jest problemem, możliwości są znacznie bardziej ograniczone.
  • Starfield to jedna z tych gier, w których nawet obniżenie wszystkich ustawień graficznych nie daje imponujących rezultatów.

Nawet biorąc to pod uwagę, z poniższymi wskazówkami wyciśniesz ze swojego sprzętu tyle, ile się da, by zwiększyć komfort gry.


Najlepsze ustawienia graficzne

Poniżej dowiesz się, które ustawienia graficzne są najbardziej obciążające dla karty graficznej oraz jakie opcje oferują najlepszy kompromis między prezentacją gry a wydajnością.

Jeśli po zastosowaniu tych ustawień (oraz dwóch sztuczek z kolejnych sekcji tej strony) wciąż nie jesteś zadowolony z liczby FPS, możesz ustawić wszystko na niskie, ale grafika mocno na tym straci, a ty nie zyskasz zbyt wiele klatek.

  • Pełny ekran bez ramek - Włączony (lub Wyłączony, jeśli chcesz ustawić rozdzielczość niższą niż natywna rozdzielczość monitora. Może to pomóc uzyskać kilka dodatkowych FPS)
  • Rozmiar okna - natywna dla monitora (lub mniejsza: patrz wyżej)
  • Monitor - ustaw swój monitor
  • Rozdzielczość dynamiczna - Wyłączona
  • Skala rozdzielczości renderowania - tutaj musisz poeksperymentować sam. Przesuwając suwak, zmniejszasz lub zwiększasz bazową rozdzielczość, z której FSR2 (patrz niżej) podnosi rozdzielczość do tej wybranej przez ciebie w rubryce „Rozmiar okna”. Im mniejsza, tym gorszy obraz, ale nieco lepsza wydajność. Musisz znaleźć kompromis, ale naszym zdaniem rozsądna jakość grafiki zaczyna się dopiero od 70%
  • Ustawienia graficzne - Własne
  • Cienie - Średnie lub Wysokie (Niskie wyglądają bardzo źle i nie zapewniają dużego przystostu płynności, z kolei Ultra nie jest warte włączenia)
  • Oświetlenie pośrednie - Ultra (właściwie brak wpływu na wydajność)
  • Odbicia - Średnie (najlepszy kompromis)
  • Cząsteczki - Średnie (najlepszy kompromis)
  • Oświetlenie wolumetryczne - Niskie (wpływ tej opcji na prezentację gry jest niemal niedostrzegalny, a obniżenie zapewnia pewien przyrost wydajności)
  • Gęstość tłumów - Wysoka (ma niski wpływ na obciążenie karty graficznej, ale w przypadku słabszych procesorów można wypróbować Niska)
  • Rozmycie w ruchu - Średnie lub Wyłączone (to bardziej kwestia preferencji - rozmycie potrafi nieco „oszukać” nasz wzrok, że gra jest płynniejsza)
  • GTAO - Wysokie (Ultra nie jest opłacalne, Niskie wygląda dość kiepsko)
  • Trawa - Ultra (jeżeli jakość w zalesionych terenach spada, wybierz Średnia, ale omijaj Niską)
  • Cienie kontaktowe - Wysokie (możesz też ustawić Niskie - nie wyglądają najlepiej, ale oferują niezły skok wydajności)
  • Synchronizacja pionowa - Wyłączone (jeśli jednak zauważysz „rozrywanie się” obrazu, możesz tę opcję włączyć - nie ma dużego wpływu na wydajność)
  • Skalowanie - FSR2
  • VRS - Włączone
  • Intensywność ziarna filmowego - kwestia preferencji: filmowe ziarno sprawia, że obraz jest ziarnisty
  • Głębia ostrości - kwestia preferencji, choć wydajność też odgrywa tu rolę. Włączone sprawia, że obiekty na dalszym planie są rozmyte, jak w kamerze. Wyłączenie tej opcji może powodować przyrost wydajności, ale tylko podczas dialogów z NPC

Więcej FPS dzięki DLSS - tylko dla użytkowników kart graficznych Nvidia RTX

W kontekście technik skalowania obrazu, Starfield obsługuje tylko CAS i FSR2. Pierwszy generuje tak kiepski obraz, że właściwie od razu możesz go wykluczyć. FSR2 jest niezły, ale w kwestii zwiększania wydajności PC ustępuje niestety DLSS od Nvidii, którego w grze nie znajdziemy.

Jeśli masz w komputerze dowolną kartę graficzną z serii Nvidia GeForce RTX, to powinieneś skorzystać z moda dodającego DLSS, żeby zyskać więcej klatek na sekundę.

Na stronie znajdziesz też instrukcję instalacji. Kiedy ukończysz wszystkie kroki, uruchom grę, naciśnij przycisk END i z rozwijanego menu wybierz DLSS.

  • Musisz mieć włączone FSR2 w opcjach graficznych gry (kategoria Skalowanie), bo ten mod podmienia FSR2 na DLSS (lub XESS, ale rozwiązanie Nvidii sprawdza się lepiej)
  • Nic więcej nie musisz w tym oknie robić, więc możesz je zamknąć za pomocą END. Nie musisz też włączać tego okna przy każdym włączeniu gry - chyba że dla skontrolowania, czy wszystko dobrze działa

W oknie z DLSS nie ma możliwości zmiany poziomu skali rozdzielczości skalowania. Robisz to w opcjach gry, manewrując paskiem „Skala rozdzielczości renderowania”. Ponownie - im mniejsza wartość, tym mniejsza bazowa rozdzielczość. Oznacza to gorszy obraz, ale lepszą wydajność.

W oknie z DLSS możesz na bieżąco sprawdzać, z jakiej bazowej rozdzielczości DLSS podbija obraz do rozdzielczości docelowej (czyli tej wybranej w opcjach gry w kategorii „Rozmiar okna”). To właściwie jednak tylko ciekawostka dla dociekliwych - liczy się tylko to, żeby znaleźć komromis między jakością generowanego obrazu, a wydajnością.


Włączenie ReBar - potencjalnie +10% do wydajności

Dużo graczy raportuje, że włączenie funkcji ReBar na ich karcie graficznej spowodowało spory wzrost wydajności w Starfield. Jest to całkowicie bezpieczna procedura, którą stosuje się do mnóstwa różnych gier, nie tylko Starfield.

W naszym przypadku zastosowanie Rebar w Starfield podniosło wydajność o mniej więcej 10 klatek, więc rezultat był bardzo zadowalający.

Zanim jednak przejdziesz do konkretów, musisz sprawdzić, czy ReBar jest w ogóle dostępny na twojej karcie graficznej - i czy nie jest już przypadkiem włączony. Na YouTube jest świetny tutorial autorstwa Panjno poświęcony temu tematowi, więc zanim przejdziemy dalej, odsyłamy do niego:

  • Sprawdź, czy możesz włączyć ReBar i jak to zrobić - YouTube

Jeśli na Twoim PC można włączyć ReBar i już to zrobiłeś, pora na kolejny krok. Pobierz program Nvidia Profile Inspector, który będzie nam potrzebny do zastosowania ReBar w Starfield:

  • Pobierz Nvidia Profile Inspector - GitHub

Włącz program. W rubryce Profiles znajdź Starfield i kliknij na niego. Potem zjedź nieco niżej i znajdź poniższe opcje, a potem ustaw je w taki sposób:

  • ReBar feature: ENABLED
  • ReBar options: 0x00000001 (Battlefield V, Returnal, Assassin's Creed Valhalla...)
  • ReBar size limit: 0x0000000040000000 (Battlefield V, F1 2022, F1 2021, Assassin's Creed Valhalla...)

Kliknij Apply Changes w prawym górnym rogu, by zapisać zmiany. To wszystko! Możesz już wyłączyć program, a następnie włączyć grę.

Spis treści: Starfield - Poradnik, Solucja

Zobacz także