Steam ma już 20 lat. Valve wspomina historię sklepu
Łezka się w oku kręci.
W dniu 12 września 2003 roku Valve uruchomiło serwery niepozornej, zielonej aplikacji o nazwie Steam. Platforma dystrybucji z ponad 130 milionami użytkowników na całym świecie świętuje dwudzieste urodziny.
„Po raz pierwszy ogłosiliśmy Steam rok wcześniej, na Game Developers Conference 2002, a po wydaniu używaliśmy go głównie do łatwiejszych aktualizacji gier Valve” - czytamy na specjalnie przygotowanej stronie wspominkowej. „Jednakże ostatecznym celem miało być oferowanie każdemu producentowi gier bezpośredniego sposobu na kontakt z graczami i budowanie bazy klientów”.
Wydaje się, że pierwszy większy napływ użytkowników nastąpił w 2004 roku, gdy wydano Counter-Strike: Condition Zero oraz - zwłaszcza - Half-Life 2, w listopadzie. Pierwszym tytułem zewnętrznego producenta było Codename: Gordon w maju, dzisiaj już niedostępne. Gdzie indziej w internecie debiutował Facebook.
Rok 2005 to nie tylko debiut YouTube, ale także kolejny kamień milowym na Steamie, a więc pierwszy tytuł sprzedawany przez zewnętrznego producenta (jeśli pominąć wspomniane wyżej Codename: Gordon¸ które zniknęło błyskawicznie). To Rag Doll Kung Fu, dostępne do dzisiaj. Projektantem tej gry był Mark Healey, który później odpowiadał choćby za LittleBigPlanet.
W 2007 roku dochodzi do kolejnegoważnego wydarzenia z punktu widzenia napływu nowych użytkowników. Debiutuje bowiem The Orange Box, obejmujące Portal, Team Fortress 2 oraz Half-Life 2: Episode 2. Pakiet na premierę kosztował 139 złotych i chyba już nigdy w historii w jednym pudełku nie wydano nic bardziej wartościowego. Gdzie indziej Apple pokazało pierwszego iPhone’a, a Netflix zaczął streamować seriale.
Rok 2008 to kolejne ważne debiuty: Android, Left 4 Dead, Steam Cloud, a także Steamworks, czyli zestaw narzędzi dla producentów i wydawców. Left 4 Dead 2 jest na rynku już rok później, a w 2010 roku Valve udostępnia portfel steamowy, a także wsparcie macOS oraz Linuksa.
Kolejne istotne zmiany mają miejsce w 2012 roku, gdy debiutuje Counter-Strike: Global Offensive, szalenie popularne do dzisiaj. Uruchomiono też martwy już program Steam Greenlight, który w 2017 roku zamieni się w niemal nieograniczone możliwości publikowania gier i sklep Valve już nigdy nie będzie taki sam. Kolejne aktualizacje wprowadzają społeczności, rynek przedmiotów i Big Picture.
W 2015 roku Valve eksperymentuje ze sprzętem, jeszcze dość nieporadnie. Ukazują się Steam Controller, Steam Link i Steam Machine, które bardzo szybko przejdą do historii. Wprowadzono też funkcję zwrotów, a Dota 2 przechodzi na silnik Source 2.
Rok później wręczono pierwsze Nagrody Steama, a do sklepów trafiło HTC Vive. W 2017 roku następuje wspomniany koniec Steam Greenlight, a nowy system Steam Direct otwiera drogę do tysięcy premier gier każdego miesiąca. Inne epokowe wydarzenia w świecie gier to Nintendo Switch oraz Fortnite.
Bardziej nowożytna historia Steama to między innymi Valve Index, festiwale Steam Next, czy centrum aktualności i wydarzeń. Valve na chwilę wraca nawet do tworzenia gier i udowadnia, że nadal wie, jak to się robi - w 2020 roku ukazuje się świetne Half-Life: Alyx.
Wydaje się, że rok 2023 stoi pod znakiem dalszej popularyzacji Steam Decków, znacznie bardziej udanego eksperymentu w sferze sprzętu. Trwają też oczekiwania na Counter-Strike 2 i tylko czas pokaże, co jeszcze firma z Seattle zaoferuje w przyszłości.