Stellaris - interfejs gry, jak z niego korzystać
Gdzie znaleźć poszukiwaną opcję i ułatwić sobie grę?
Chcąc w pełni wykorzystać potencjał gry, musisz opanować jej interfejs. W Stellaris istnieje wiele opcji i rozwiązań mechanicznych, które nie są w żaden sposób komunikowane - musisz dotrzeć do nich samodzielnie.
Chcesz zmodyfikować genetycznie jakąś rasę lub porozmawiać z przywódcami innych nacji? A może sprawdzić, jak daleko ci do zwycięstwa albo zobaczyć, co myślą o tobie inni przywódcy? W tym rozdziale zamieszczono informacje, które pomogą ci szybko znaleźć wszystkie te dane.
Powrót do spisu treści: Stellaris - poradnik i najlepsze strategie
Interfejs podstawowy
Użytecznym i nieodzownym narzędziem, z którego będziesz bardzo często korzystać, jest interfejs podstawowy. Używając go możesz uzyskać dostęp do większości istotnych informacji i zarządzać swoim państwem w skali makro, podejmując globalne decyzje.
1. Rząd - skrót klawiszowy: F1. Znajdziesz tutaj podstawowe informacje dotyczące całego twojego państwa. Zagadnienia związane z rządem podzielono na cztery zakładki:
- Rząd - umieszczono tutaj cechy aktualnego władcy, obowiązujące etyki, efekty imperium, modyfikatory oraz aktualną formę ustroju. Tę ostatnią można zmienić, a w niektórych przypadkach także zarządzić natychmiastowe wybory.
- Budżet - bilans energetyczny państwa oraz wpływające na niego modyfikatory.
- Polityki - szczegółowe przepisy obowiązujące w państwie oraz edykty wpływające na całe imperium.
- Demografia - statystyki dotyczące populacji zamieszkującej imperium oraz związanych z nimi modyfikatorów. Korzystając z tej zakładki można także tworzyć wasali.
2. Imperium - skrót klawiszowy: F2. Podstawowa kategoria służąca do zarządzania państwem w skali makro, przydatna zwłaszcza w późniejszych fazach gry. Podzielono ją na trzy zakładki:
- Planety - pełen przegląd posiadanych planet oraz sektorów, z opcją modyfikacji i tworzenia nowych.
- Przywódcy - lista zatrudnionych przywódców z możliwością rekrutacji nowych.
- Frakcje - lista buntowniczych frakcji istniejących w imperium.
3. Kontakty - skrót klawiszowy: F3. Dostarcza przydatnych informacji na temat obcych państw oraz wszystkich poznanych gatunków. Składa się z dwóch zakładek:
- Imperia - lista wszystkich napotkanych imperiów oraz statystyki ich dotyczące. Szczególną uwagę warto zwrócić na liczbę planet posiadanych przez innych graczy, ich potencjał militarny oraz stosunek do twojego państwa. Aby porozmawiać z przedstawicielem danego imperium, kliknij na nim.
- Gatunki - lista wszystkich poznanych gatunków zamieszkujących galaktykę, wraz ze statystykami. Po wynalezieniu odpowiednich technologii możesz zmodyfikować genetycznie przedstawicieli wybranej rasy, którzy żyją na terenie twojego imperium.
4. Projektant okrętów - skrót klawiszowy: F4. Tutaj zmodyfikujesz i unowocześnisz swoje okręty - zarówno cywilne, jak i wojskowe. Ważne jest to, aby z rozwojem kolejnych technologii dodawać nowe elementy do statków - koszt bywa wysoki, ale na ogół gra jest warta świeczki. Zagadnieniom z tym związanym poświęcono osobny rozdział poradnika.
5. Rejestr sytuacyjny - skrót klawiszowy: F5. Korzystając z tego panelu możesz zapoznać się ze wszystkimi projektami specjalnymi oraz wydarzeniami tymczasowymi, jak również sprawdzić swoje postępy na drodze do zwycięstwa w grze. Znalazły się tu dwie zakładki:
- Rejestr sytuacyjny - pełna lista wszystkich aktualnych wydarzeń, projektów i anomalii, z którymi twoje imperium może wejść w interakcję. Pamiętaj, że większość z nich działa tylko przez ograniczony czas i wymaga spełnienia określonych warunków (aby dowiedzieć się więcej, wybierz punkt na liście).
- Zwycięstwo - uzyskasz tutaj informacje na temat celu gry i twoich postępów w jego osiągnięciu.
6. Technologia - skrót klawiszowy: F6. Jak sama nazwa wskazuje, uzyskasz tutaj wszystkie informacje dotyczące poznanych dotychczas technologii oraz wybierzesz kolejne badania. Technologie dzielą się na trzy główne kategorie: Fizykę, Socjologię oraz Technikę. Zagadnieniom związanym z nauką poświęcono osobny rozdział poradnika.
Surowce
W górnej części interfejsu znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące surowców podstawowych: energii, minerałów, punktów wpływu oraz trzech zasobów związanych z różnymi dziedzinami nauki: fizyką, socjologią oraz techniką.
Liczby znajdujące się przed symbolem plusa oznaczają ilość aktualnie zgromadzonych surowców, zaś te znajdujące się za plusem - miesięczny przychód danego surowca.
7. Energia - surowiec wykorzystywany przez wszystkie budynki, statki oraz stacje. Jego przychód można zwiększyć poprzez wznoszenie elektrowni na planetach oraz stacji górniczych na planetoidach zawierających złoża energetyczne.
8. Minerały - służą do wznoszenia i ulepszania budynków, rekrutowania wojsk naziemnych, budowania okrętów czy stacji oraz ich unowocześniania. Przychód minerałów zwiększa się poprzez budowę sieci kopalni na planetach lub zakładanie stacji górniczych na planetoidach zawierających minerały.
9. Wpływ - umożliwia korzystanie z zaawansowanych opcji imperium, takich jak wydawanie edyktów, walka z frakcjami, najmowanie nowych przywódców, zakładanie kolonii czy utrzymanie posterunków granicznych. Przychód punktów wpływu jest stały przez większość rozgrywki, ale można go w ograniczonym stopniu zwiększyć poprzez wynalezienie odpowiednich technologii, ogłoszenie innych nacji rywalami oraz unowocześnienie administracji planetarnej w stolicy do najwyższego poziomu.
10. Punkty nauki - dzielą się na trzy kategorie: punkty fizyki, socjologii oraz techniki. Służą do wynajdywania technologii podzielonych w ten sam sposób. Ich przychód zwiększa się przez wznoszenie laboratoriów na planetach lub stacji badawczych na planetoidach produkujących punkty nauki. Ilość generowanych punktów socjologii można dodatkowo zwiększyć przez zakładanie stacji obserwacyjnych na planetach zamieszkanych przez rasy nieposiadające dostępu do napędów nadświetlnych. W tym celu należy skorzystać ze statku konstrukcyjnego.
Limity
Każde imperium ma swoje ograniczenia. Niektóre budynki wymagają surowców strategicznych do funkcjonowania, zbyt duża ilość podległych planet skutkuje nieskuteczną administracją, a zbyt duża flota jest źle zorganizowana. Na szczęście da się zaradzić tym problemom, odpowiednio rozwijając państwo.
11. Zasoby strategiczne - na różnych planetach i planetoidach można niekiedy znaleźć zasoby strategiczne - specjalne rodzaje surowców, których odkrycie wymaga wynalezienia odpowiednich technologii. Jeśli na terenie twojego imperium znajduje się tego typu zasób, koniecznie zacznij jego wydobycie - dzięki temu zyskasz dostęp do unikalnych i potężnych budynków lub ulepszeń kosmoportu.
Cyfra po lewej stronie ukośnika oznacza ogólną liczbę posiadanych zasobów, zaś cyfra po prawej - ilość zasobów wymaganych. Aby zwiększyć produkcję zasobów, musisz zająć tereny, na których występują.
12. Bezpośrednio kontrolowane układy - cyfra po lewej określa aktualną ilość bezpośrednio kontrolowanych planet, zaś ta po prawej - maksymalną ich ilość. Limit zwiększyć można przez niektóre technologie oraz formy ustrojowe. Przekroczenie limitu wiąże się z bardzo dotkliwymi modyfikatorami dotyczącymi ekonomii.
13. Limit marynarki wojennej - cyfra po lewej reprezentuje aktualną liczebność floty, zaś ta po prawej - jej limit. Przekroczenie limitu wiąże się z gwałtownym zwiększeniem kosztów utrzymania statków w punktach energii. Pod uwagę brane są jedynie statki wojenne. Różne rodzaje okrętów są liczone w różny sposób: korwety są warte jeden punkt, niszczyciele dwa punkty, krążowniki - trzy, zaś pancerniki - aż cztery. Limit marynarki zwiększa się poprzez badanie odpowiednich technologii, zwiększanie populacji planet i budowę oraz rozwój kosmoportów. Maksymalny limit nigdy nie przekroczy progu 1000 punktów.
Ułatwiacze
Poza narzędziami niezbędnymi do właściwego kierowania państwem, w Stellaris znalazło się także kilka dodatkowych elementów, pozwalających na bardziej komfortową grę.
14. Kalendarz - korzystając z tego panelu możesz uruchomić aktywną pauzę oraz przyspieszyć lub spowolnić upływ czasu. Warto wspomóc się tutaj skrótami klawiszowymi - za pauzę odpowiada spacją, zaś za zmianę tempa rozgrywki: klawisze + oraz -.
15. Indeks - jedno z najprzydatniejszych narzędzi w grze, pozwalające na szybkie przełączanie się między flotami, planetami, armiami desantowymi i nie tylko. Jego wielkość sukcesywnie rośnie wraz z kolejnymi elementami gry. Pamiętaj, że możesz łączyć floty i armie w większe grupy, by tym łatwiej nimi dowodzić.
Nawigacja i opcje dodatkowe
Poruszanie się po rozległej galaktyce potrafi być dość kłopotliwe, dlatego warto wesprzeć się wygodnymi narzędziami, znajdującymi się w dolnej części interfejsu.
16. Grupy kontrolne - tworzone poprzez wybranie jakiegoś obiektu (np. floty lub planety) i wciśnięcie na klawiaturze klawiszy CTRL oraz cyfr (0-9). Po utworzeniu grupy kontrolnej możesz uzyskać szybki dostęp do wybranego obiektu, po prostu wciskając klawisz z daną cyfrą na klawiaturze. Jednokrotne wciśnięcie klawisza otwiera okno profilowe obiektu, zaś dwukrotne - natychmiast przenosi do niego kamerę.
17. Herb imperium - symbol twojego państwa. Kliknięcie go prawym przyciskiem myszy natychmiast przeniesie cię do stolicy.
18. Mapa galaktyki - ikona dostępna jedynie w widoku układu gwiezdnego. Użycie jej zmienia perspektywę kamery, by przedstawiała całą galaktykę. Jest to bardzo przydatne narzędzie, pozwalające na szybkie poruszanie się po kosmosie i wydawanie rozkazów flocie.
19. Pasek pomocniczy - znajdują się na nim dodatkowe narzędzia ułatwiające grę. Są to po kolei:
- Szczegółowy tryb mapy - odsłania wszystkie surowce. Powinien być zawsze włączony.
- Przejdź do - przenosi kamerę do układu macierzystego.
- Wyszukiwanie - pozwala na wyszukiwanie układów gwiezdnych po nazwie.
- Rozmowa w grze wieloosobowej - czat przeznaczony do gry multiplayer.
- Pomoc - otwiera wewnętrzną przeglądarkę internetową i wczytuje oficjalny poradnik do gry (w języku angielskim).
- Menu główne - pozwala na zapisanie i wczytanie gry, zmianę ustawień oraz wyjście z gry.
20. Tryby mapy - cztery podstawowe tryby wyświetlania mapy galaktyki:
- Tryb mapy imperium - każde imperium jest reprezentowane przez inny kolor. Najprzydatniejsza z opcji, pozwalająca na jasne określenie granic i zidentyfikowanie innych nacji.
- Tryb mapy dyplomatycznej - pokazuje zależności między imperiami, w tym sojusze. Aby ujrzeć wszystko z perspektywy innego imperium, po prostu kliknij na nim.
- Tryb mapy opinii - pokazuje, na ile dane imperia się tolerują. Kolor zielony oznacza opinię pozytywną, zaś czerwony - negatywną.
- Tryb mapy nastawienia SI - określa ogólne nastawienie imperiów wobec siebie. Wartości wahają się od pełnego uwielbienia do skrajnej nienawiści.