Stellaris - nauka i badania
Wszystko co najważniejsze w badaniu kosmosu i rozwoju technologicznym imperium.
Jak przystało na grę, której akcja rozgrywa się w przyszłości, rozwój technologiczny ma w Stellaris niebagatelne znaczenie. Od kolejnych wynalazków zależy nie tylko dobrobyt państwa, ale także siła jego armii czy floty, jak również dostęp do coraz to bardziej wyszukanych opcji wpływających na całokształt imperium. Z tego względu zagadnieniom związanym z nauką należy poświęcić szczególną uwagę.
Na rozwój technologiczny państwa składają się dwie osobne kwestie - badanie kosmosu oraz odkrywanie nowych technologii. W pierwszym przypadku priorytetem jest wysyłanie statków badawczych do nieodkrytych dotychczas zakątków galaktyki i analizowanie znajdujących się tam planet oraz anomalii celem zdobycia unikalnych technologii i modyfikatorów. W drugim przypadku decydujący jest przychód punktów nauki, które można następnie wydać na nowe technologie - łącznie z tymi odblokowanymi podczas eksploracji galaktyki. Jak widać, oba elementy są ze sobą nierozerwalnie złączone.
Eksploracja, anomalie i projekty specjalne
Aby rozpocząć eksplorację kosmosu, wpierw należy wybrać istniejący statek badawczy lub zbudować nowy w kosmoporcie. Następnie wystarczy kliknąć na okręcie i w oknie w lewym dolnym rogu kliknąć na ikonę Przydziel (1), by przyporządkować do okrętu odpowiedniego badacza. W tym celu wybierz naukowca o umiejętnościach przydatnych w eksploracji kosmosu, np. zwiększających szansę udanego badania anomalii lub przyspieszających skanowanie układów. Tylko statki badawcze kierowane przez naukowca mogą podejmować się badań - bez niego będą jedynie biernie latać między układami.
Posiadając okręt z odpowiednią załogą, można rozpocząć eksplorację. Na mapie galaktyki znajdują się tylko dwa typy układów: w pełni zbadane (ich nazwa jest zapisana białymi literami) oraz nieznane (szara nazwa). Należy wysyłać statki badawcze do nieprzebadanych układów, klikając na nich prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję Zbadaj układ (2). W tym momencie statek wyruszy do celu i rozpocznie skanowanie wszystkich obiektów, które się tam znajdują.
Co istotne, okręty można wysyłać jedynie na tereny, które nie są zajmowane przez inne imperium. Od tej reguły istnieje kilka wyjątków - badacze mają dostęp do obcych terenów jeśli trwa wojna, podpisano odpowiednią umowę dyplomatyczną, bądź dane imperium jest wasalem lub protektoratem podległym badaczowi. Warto więc jak najszybciej rozesłać statki badawcze we wszystkich kierunkach, zanim droga zostanie odcięta.
Badanie układów jest istotne, ponieważ pozwala odkryć surowce znajdujące się na poszczególnych planetach. Jeśli badany układ znajduje się na własnym terytorium, można wysłać statki konstrukcyjne na zbadane planety i rozpocząć wydobycie zasobów. Energię oraz minerały zdobywa się przez stację górnicze, zaś punkty nauki - przez stacje badawcze. W przypadku wykrycia planety zamieszkanej przez prymitywną cywilizację da się także wznieść posterunek obserwacyjny, znacznie zwiększający przychód punktów socjologii, przydatnych w badaniu technologii z tej dziedziny.
Zwiększanie potencjału ekonomicznego i badawczego państwa to jednak nie jedyne korzyści wynikające z badania układów. W przypadku każdej planety istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że będzie ona zdatna do zamieszkania (można ją zatem skolonizować) lub że występuje na niej jakaś anomalia.
W tym drugim przypadku zostaniesz poinformowany o stopniu trudności badań nad anomalią oraz procentowej szansie porażki. Im wyższy poziom doświadczenia naukowca dowodzącego wyprawą, tym mniejsze ryzyko. W przypadku powodzenia można liczyć na odblokowanie specjalnego projektu, duży zysk punktów nauki lub jeszcze inne premie. Porażka kończy się natomiast brakiem efektu lub śmiercią badacza i utratą statku. Jeżeli tylko ryzyko jest niewielkie (można je zmniejszyć, o ile naukowiec ma odpowiednią cechę), zdecydowanie należy badać każdą napotkaną anomalię.
Projekty badawcze odblokowuje się poprzez badanie anomalii lub wydarzenia losowe. Zwykle można wykonać je na kilka sposobów, co skutkuje uzyskaniem innych modyfikatorów. Wszystkie dostępne w danym momencie projekty można znaleźć w zakładce Rejestru sytuacyjnego u góry ekranu (3), wraz z ich wymaganiami. Wykonanie projektu zwykle skutkuje pozyskaniem pozytywnego modyfikatora wpływającego na całe imperium lub odblokowaniem dostępu do unikalnej technologii, którą wynajduje się w konwencjonalny sposób.
Statki badawcze warto wykorzystywać nie tylko do skanowania planet i układów, ale również wraków cudzych okrętów. Każda gwiezdna bitwa pozostawia po sobie jakiś ślad - przynajmniej jeden zniszczony statek, który można zbadać. Posyłając badaczy na pobojowisko można znacznie przyspieszyć tempo badań nad technologiami, które zostały już odkryte przez przeciwnika. Należy jedynie zadbać o bezpieczeństwo statku badawczego - sam w sobie jest on bezbronny, przez co wysyłanie go na linię frontu niemal na pewno zakończy się tragicznie.
Badania: fizyka, socjologia, technika
Badanie kosmosu to nie jedyny sposób na rozwój technologiczny państwa - eksploracja to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Istotniejsze od niej są badania przeprowadzane w laboratoriach, bezpośrednio skutkujące nowymi technologiami. Nauka w grze dzieli się na trzy kategorie:
- Fizyka - do tej kategorii zaliczają się wszystkie badania związane z energią, rozumianą zarówno jako zasób wytwarzany w elektrowniach, jak i broń laserowa czy energetyczna. Inne tematy badań fizycznych to między innymi: osłony statków, czujniki planetarne, reaktory okrętów, napędy nadświetlne czy komputery pokładowe.
- Socjologia - zajmuje się wszystkimi kwestiami związanymi z mieszkańcami imperium oraz samym jego charakterem. W toku badań można odblokować nowe opcje związane z kolonizacją planet, dodatkowe edykty i prawa, modyfikacje genetyczne, budynki produkujące żywność oraz cały szereg pomniejszych odkryć zapewniających premie dla całego państwa (jak poszerzenie jego granic czy zwiększenie różnych limitów).
- Technika - ta dziedzina skupia się na surowej materii. Badania dotyczą nowych typów okrętów wojennych - w tym ich pancerzy, silników oraz pocisków rakietowych - jak również sztucznej inteligencji (droidy i nie tylko). Ponadto z biegiem czasu odkrywane są kolejne ulepszenia dla kopalni, co pozwala na sprawniejsze wydobycie minerałów.
Wszystkie trzy dziedziny nauki są równie istotne i nie należy zaniedbywać żadnej z nich. Kolejne technologie odkrywa się poprzez wydanie odpowiedniej ilości punktów nauki, które także dzielą się na punkty fizyki, socjologii oraz techniki. Aktualny przychód punktów można w każdej chwili sprawdzić u góry ekranu (4), zaś same badania wybiera się w panelu Technologii (5).
Aby wynaleźć nową technologię, po prostu kliknij na odpowiednią kategorię i wybierz jedno z proponowanych odkryć. To, jakie opcje otrzymasz do wyboru, jest losowe - nie ma tu żadnego określonego drzewka rozwoju. Mimo to da się zauważyć, że dostęp do niektórych technologii staje się dostępny dopiero po wynalezieniu innych - przykładowo nie da się rozpocząć badań nad androidami bez podstawowej wiedzy na temat sztucznej inteligencji. Podobnie wynalezienie najprostszych silników otworzy dostęp do nieco bardziej zaawansowanych ich form, a te - do jeszcze lepszych.
Tempo badań możesz przyspieszyć poprzez odpowiednie ustroje, edykty, budynki oraz cechy rasowe. Prostszym sposobem jest jednak wspomożenie analiz poprzez wsparcie planet statkami badawczymi (wymaga to odkrycia technologii Łącza baz danych z kategorii Fizyki) lub przydzielenie naukowców do badań. To drugie rozwiązanie jest szczególnie opłacalne i efektywne, ponieważ naukowcy mogą prowadzić badania przez wiele lat, dodatkowo wspomagając się specjalnymi cechami osobistymi. Aby przydzielić badacza, należy kliknąć na polu z jego portretem (6) w panelu Technologii.
Aby zwiększyć przychód punktów nauki, a tym samym przyspieszyć tempo badań, wznoś laboratoria na planetach oraz buduj stacje badawcze na orbitach ciał niebieskich (będziesz potrzebować statku konstrukcyjnego). Możesz także zwiększyć przychód punktów socjologii, korzystając z posterunków obserwacyjnych budowanych nad planetami zamieszkanymi przez prymitywne rasy.
Bardziej zaawansowane technologie wymagają coraz większych nakładów punktów nauki - dlatego niezbędne jest kolonizowanie innych planet oraz rozbudowa infrastruktury badawczej. Każdy kij ma jednak dwa końce: im większa populacja imperium, tym wolniejsze tempo badań. Jest tak, ponieważ każda zaludniona planeta oraz kontrolowana populacja skutkuje procentowym wzrostem „ceny" odkrycia. Przykładowo technologia początkowo kosztująca 1000 punktów socjologii po zajęciu dwóch kolejnych planet i ich zaludnieniu będzie kosztować ponad 1200 punktów.
Następnie: Stellaris - gospodarka i rozwój
Powrót do spisu treści: Stellaris - poradnik i najlepsze strategie
Aby rozwiązać ten problem, najlepiej ograniczyć kolonizację kolejnych planet, a skupić się na budowie stacji badawczych, które nie zwiększają kosztu technologii. Dobrym wyjściem jest także inwestycja w planety skupiające się niemal wyłącznie na odkryciach naukowych. Wiele globów dysponuje anomaliami, które zwiększają przychody punktów nauki - premie można dodatkowo zwiększyć odpowiednimi edyktami oraz poprzez zaludnianie planet rasami skupiającymi się na badaniach (np. posiadającymi cechę inteligentni). Specjalizacja jest tutaj bardzo opłacalna, o ile ma się w zapasie także planety produkujące energię oraz minerały.
Co jednak zrobić, gdy żadne z dostępnych badań nie jest w tym momencie zbyt przydatne? Zwykle najlepiej wybrać to, którego sfinalizowanie zajmie najmniej czasu - następnie wylosowana zostanie nowa pula odkryć. Nie należy się przy tym martwić o technologie specjalne, oznaczone fioletowym kolorem - w momencie, w którym pojawią się na liście dostępnych technologii, już na niej pozostaną (zostaną dodane do puli pozostałych wynalazków). Sprawia to, że można je bezpiecznie odłożyć na później.
Podczas doboru kolejnych technologii należy kierować się przede wszystkim bieżącymi potrzebami państwa, szczególny nacisk kładąc na ekonomię. Zmaksymalizowanie przychodów imperium poprzez ulepszanie kopalni, elektrowni oraz laboratoriów naukowych stanowi absolutną podstawę - modernizację floty można zostawić na później, o ile sąsiedzi nie są zbyt agresywni. W dłuższej perspektywie skupienie się na gospodarce pozwala na łatwy rozwój państwa i szybkie nadrobienie zaległości w kwestiach militarnych.