Sterowniki graficzne bezpośrednio na karcie. Kolejny pomysł Nvidii
Dla poprawy wydajności.
Nvidia uruchomiła interesującą technologię, która umożliwia wykonywanie zadań sterownika graficznego nie w procesorze, lecz bezpośrednio na GPU.
Całość - znana jako GSP lub GPU System Processor - nie jest do końca nowa, skrywając się w produktach „zielonych” już od czasów architektury Turing, a więc od serii RTX 2000 z 2018 roku.
Teraz rozwiązanie zostało jednak uruchomione, za pośrednictwem sterowników w wersji 510.39.01 lub późniejszej.
Włączenie technologii po niespełna czterech latach może być pewnym zaskoczeniem. GSP to dedykowany układ scalony na karcie graficznej, zajmujący się właśnie przejmowaniem części zadań, za które tradycyjnie odpowiada procesor.
To pozwala odciążyć CPU do innych poleceń, co może teoretycznie przełożyć się na wzrost wydajności w grach i innych programach, zwłaszcza tych w większym stopniu obciążających właśnie procesor.
To jednak pieśń przyszłości, ponieważ Nvidia wyjaśnia, że opcja dostępna jest obecnie jedynie w kartach przeznaczonych do obliczeń i renderowania, jak Quadro i Tesla. W planach jest jednak rozszerzanie opcji i rozwiązanie wkrótce powinno być aktywne także w laptopach Max-Q.
GSP - nazywane przez Nvidię także „procesorem poleceń” - to nadal dość tajemnicza technologia, a praktyczne korzyści poznamy dopiero po niezależnych testach. Te powinny pojawić się jeszcze w tym roku, wraz z rozszerzeniem systemu na konsumencki sprzęt.