Skip to main content

Studia EA nie muszą już korzystać z Frostbite. Wydawca zmienia strategię rozwoju silnika

Technologia dostała też nowe logo.

EA ogłosiło, że współpracujące z firmą studia nie będą już nakłaniane do korzystania z opracowanego przez DICE silnika Frostbite. Wydawca omawia także nową strategię rozwoju dla technologii i prezentuje jej nowe logo, które pomimo prostej formy jest przepełnione symboliką.

Rebranding odzwierciedla to, kim jesteśmy dzisiaj i sygnalizuje nie tylko zmianę strony wizualnej Frostbite, ale zmianę filozoficzną, polegającą na ponownym skupieniu się na partnerstwie z naszymi zespołami i twórcami” - czytamy w opublikowanym oświadczeniu. Jak możemy się dowiedzieć, nową „tożsamością” marki Frostbite jest „platforma wspólnych innowacji”.

Ciekawe wypada jednak fragment, według którego „zespoły deweloperskie EA mogą swobodnie tworzyć gry na dowolnym wybranym przez siebie silniku” oraz że „tylko od twórców zależy, czy Frostbite będzie najlepszym wyborem dla ich gier”. Zdanie to jest o tyle interesujące, że dotąd oficjalnie studia podległe Electronic Arts nie miały przymusu co do wyboru technologii stanowiącej podstawę dla gry, a ewentualne sięgnięcie po dzieło DICE jest efektem wolnego wyboru.

Zaznaczenie jednak takiej zmiany w oświadczeniu sugeruje jednak, że za kulisami produkcji sytuacja mogła wyglądać nieco inaczej. Jednocześnie zaprezentowano odświeżone logo, które nadal przedstawia odcisk dłoni, jednak zrezygnowano z agresywnej stylizacji i wygląda on teraz bardziej naturalnie. „Odcisk dłoni jest z natury ludzki. Reprezentuje zarówno ludzki dotyk, który ożywia gry, jak i twórczy ślad pozostawiony przez każdą osobę, która pomaga w produkcji tych gier” - czytamy.

Ewolucja loga Frostbite

Zbudowany z kolejnych, nakładających się warstw, nowy odcisk dłoni ucieleśnia sposób, w jaki nasze zespoły wykorzystują swoje mocne strony, wykraczając poza to, co jest możliwe, gdy pracują samodzielnie” - kontynuuje wydawca. „Ostre krawędzie poprzednich wersji loga zostały wygładzone, tworząc bardziej płynne kształty. Odzwierciedla to nasze zaangażowanie w zajęcie się wymagającymi doszlifowania aspektami Frostbite, zapewniając lepsze wrażenia zarówno deweloperom, jak i graczom”.

Przypomnijmy, że silnik Frostbite powstał jako następca technologii Refractor Engine, napędzającej pierwsze odsłony Battlefield, i zadebiutował wraz z odsłoną Battlefield Bad Company. Rozwijane przez lata środowisko przez długi czas imponowało m.in. zaawansowaną destrukcją otoczenia.

Z czasem zaczęły z niego korzystać także inne studia EA, a na nowszych wersjach Frostbite powstawały m.in. kolejne części Need For Speed, czy FIFA. Warto jednak zaznaczyć, że mimo wszystko nie wszyscy deweloperzy zdecydowali się na zaadaptowanie technologii. Przykładowo studio Respawn Entertainment użyło Unreal Engine 5 do stworzenia Star Wars: Jedi Survivor, natomiast sieciowe Apex Legends działa na głęboko zmodyfikowanym silniku Source.

Zobacz także