Studio próbowało stworzyć grę za pomocą AI. Nie udało się
Technologia „nie zdołała zastąpić” ludzi.
Firma Keywords, jeden z największych podwykonawców w świecie gier, próbowała stworzyć tytuł 2D z wykorzystaniem wyłącznie narzędzi AI. Ostatecznie eksperyment się nie powiódł, ponieważ - jak przyznano - „narzędzia nie były w stanie zastąpić” ludzi.
Wniosek jest zapewne mało szokujący i wydaje się, że samo studio nigdy nie spodziewało się, że osiągnie sukces. Próbowano po prostu sprawdzić, w jakim zakresie sztuczna inteligencja może pomóc w tworzeniu gier i pod tym względem wyciągnięto podobno sporo cennych wniosków.
Nazwa Keywords nie jest może zbyt dobrze znana, lecz pracownicy firmy mają udział w wielu największych projektach, by wymienić tylko kilka najnowszych, jak Alan Wake 2, Baldur's Gate 3 czy The Legends of Zelda: Tears of the Kingdom.
W ramach „Project Ava” zespół z oddziału na Malcie starał się stworzyć produkcję 2D wyłącznie w oparciu o „generacyjne” algorytmy AI (Gen AI), oceniając ostatecznie możliwości ponad czterystu narzędzi tego typu. W najnowszym raporcie finansowym spółki można znaleźć podsumowanie wysiłków.
„W okresie sześciu miesięcy zespół podzielił się odkryciami z całą Grupą, podkreślając miejsca, gdzie Gen AI ma potencjał, by usprawnić proces tworzenia gier, a gdzie pozostaje w tyle” - czytamy w komunikacie dla inwestorów.
„Chociaż zespół zaczął od niewielkich rozmiarów, zidentyfikował ostatecznie ponad 400 narzędzi, oceniając i wykorzystując te o największym potencjale. Pomimo tego, ostatecznie w ramach projektu wykorzystaliśmy zasoby z siedmiu różnych oddziałów deweloperskich, ponieważ narzędzia nie były w stanie zastąpić ludzi”.
„Jednym z kluczowych wniosków jest to, że choć Gen AI może uprościć lub przyspieszyć niektóre procesy, najlepsze wyniki i wymaganą jakość mogą osiągnąć tylko eksperci w swojej dziedzinie, wykorzystując Gen AI jako nowe, potężne narzędzie w procesie twórczym” - dodano.
Keyword zapewnia, że sam tytuł oraz lista narzędzi nigdy nie zostaną ujawnione publicznie. Pomimo porażki w zakresie samodzielnego stworzenia gry, „Project Ava” oceniono jako „świetne” przedsięwzięcie.