Skip to main content

Sukces PlayStation 4 uratował ponoć AMD od bankructwa

Twierdzi jeden z dyrektorów firmy.

Producent podzespołów komputerowych AMD przeżywa dziś prawdziwy rozkwit, a produkowane przez nich układy są chwalone przez konsumentów za wysoką wydajność i bardzo korzystny stosunek ceny do jakości. Jednak jeszcze ponad dekadę temu sytuacja wyglądała zgoła odmiennie, a firmę przed bankructwem uchronił rzekomo lukratywny kontrakt z Sony.

Najpierw nakreślmy kontekst historyczny: w okolicach 2010 roku reputacja AMD na rynku nie była najlepsza, ponieważ wielu konsumentów postrzegało produkty firmy jedynie jako „budżetowe zamienniki” dla popularniejszych układów Intela.

Dodatkowo firma zaprojektowała wówczas i wprowadziła na rynek produkty oparte o całkowicie nową architekturę Bulldozer (1. generacja procesorów AMD FX), które także nie spotkały się z ciepłym przyjęciem klientów, głównie ze względu na wysoki pobór energii przy przeciętnej wydajności. Nic więc dziwnego, że fundusze producenta zostały mocno nadszarpnięte, chociaż do tej pory nie wiedzieliśmy, że sytuacja była aż tak zła.

AMD silnie reklamowało procesory Bulldozer wśród graczy, ale gry często działały na nich gorzej, niż na podobnych cenowo komponentach Intela.Zobacz na YouTube

No właśnie, jak zauważył w mediach społecznościowych internauta o pseudonimie Timur222, jeden z dyrektorów AMD - Renato Fragale - zamieścił na swoim profilu w serwisie LinkedIn bardzo ciekawą wzmiankę. Dotyczy ona czasów, kiedy piastował jeszcze pozycję starszego menadżera ds. rozwoju produktów.

Zarządzałem 15-osobowym zespołem technicznym pracującym z Sony nad PlayStation 4, które dotąd sprzedało się w liczbie ponad 91 milionów egzemplarzy. Postrzegane jest to za jeden z największych sukcesów w historii AMD, który pomógł firmie uniknąć bankructwa” - napisał w sekcji swoich zawodowych osiągnięć biznesmen.

PS4 to do dzisiaj druga najpopularniejsza konsola firmy.Zobacz na YouTube

Faktycznie, oparcie nowej wówczas konsoli na standardowej architekturze x86-64 postrzegane było jako bardzo dobry ruch, znacząco ułatwiający prace deweloperom. Szczególnie stało to w odróżnieniu od PS3, które używało procesora bazującego na wyjątkowo egzotycznej i sprawiającej twórcom problemy architekturze CELL.

Takie podejście się opłaciło i o sukcesie rynkowym PlayStation 4 nie trzeba dziś nikogo przekonywać, a dostarczanie kluczowego komponentu do świetnie sprzedającego się urządzenia najwyraźniej znacząco podreperowało budżet firmy.

Zresztą nawet sprzedawane dzisiaj PS5 i Xboxy Series X/S nadal korzystają z procesorów produkowanych przez AMD. No i nie można zapomnieć o rynku handheldów, na który AMD śmiało wkroczyło z linią procesorów Ryzen Extreme.

Zobacz także