Swaggowy papież to fejk. SI nabrało masę ludzi
Franciszek nie podpisał kontraktu z Balenciagą.
Wcale nie trzeba zawędrować daleko, by natrafić w sieci na zdjęcie papieża Franciszka w bezbłędnej stylówie rodem z katalogu Balenciagi. Tak naprawdę jest to grafika wygenerowana przy pomocy sztucznej inteligencji.
Grafika papieża w stylowej puchowej kurtce stała się viralem i w kilka dni obiegła niemal cały internet, a nawet doczekała się niezliczonych przeróbek. Nie jest to jednak autentyczne zdjęcie - co wielu zdało się umknąć - a efekt pracy użytkownika forum Reddit, który wykorzystał sztuczną inteligencję Midjourney.
Choć grafika pojawiła się w sieci zaledwie kilka dni temu, to dziś zdaje się być niemal wszędzie. Sporo osób dało się nabrać, myśląc, że to autentyczne zdjęcie. Trudno powiedzieć, co jest tego przyczyną, ale rzeczywiście dzieło SI ma w sobie coś niezwykle przekonującego. Może to zasługa dobrze dobranego oświetlenia, a może puchowa kurtka papieża nie jest wystarczająco niedorzeczna, by wzbudzić podejrzliwość.
Dopiero po bardzo dogłębnej analizie można zauważyć pewne artefakty, czy też błędy charakterystyczne dla obrazów tworzonych za pomocą sztucznej inteligencji. Przykłady świetnie wypunktowano na portalu The Verge, gdzie zauważono choćby dziwnie wyglądającą dłoń papieża, podejrzane cienie wokół okularów czy kilka smug na obrazie, jednak na pierwszy rzut oka i tak można się nabrać.
Midjourney to sztuczna inteligencja specjalizująca się w generowaniu wysokiej jakości obrazów na podstawie opisu słownego. Wyniki pracy SI bywają zdumiewające, a realizm niektórych scen może wprawić w osłupienie. Z drugiej strony technologia nadal jest w fazie rozwojowej i wciąż widać pewne ograniczenia, które zdradzają pochodzenie obrazu.
Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?
Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.
Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.