Skip to main content

Świat Dark Souls 3 - mitologia i fabuła poprzednich odsłon cyklu

Lekcja historii.

Cechą charakterystyczną wszystkich gier z cyklu Souls jest specyficzny sposób przedstawienia historii. Nikt nie może powiedzieć, że zinterpretował mitologię świata i fabułę w stu procentach trafnie. Dark Souls oferuje nam mnóstwo niedopowiedzeń, tajemniczych wypowiedzi, drobnych wskazówek, z których sami mamy zbudować własny obraz uniwersum.

Istnieją jednak pewne ogólne, najważniejsze wydarzenia oraz postaci, co do których wszyscy są zgodni. Przybliżymy więc tutaj, na ile możemy, ogólną historię świata dwóch odsłon Dark Souls i losy bohaterów obydwu produkcji.

Na historię Dark Souls składa się mitologia uniwersum oraz wydarzenia, w których gracze biorą udział w trakcie przygody. To dwa nierozłączne elementy, nie sposób pominąć żadnego z nich. Krótki opis początków świata pozwala nieco lepiej zrozumieć wędrówkę bohatera.

Mitologia

Na początku był chłód, a pewnego dnia - w niewyjaśnionych okolicznościach - pojawił się Płomień. Wraz z nim zjawiły się także pierwsze Dusze, które udało się zdobyć trójce Władców (Gwyn, Nito i Izalith). Dzięki mocy Dusz, pokonali oni nieśmiertelne smoki rządzące światem, kończąc tym samym Epokę Starożytnych.

Nastała Era Płomienia, a istotną rolę odgrywał wtedy Gwyn - Władca Słonecznego Blasku. Rządził w krainie Lordran, gdzie rozgrywa się akcja Dark Souls. Era Płomienia opisywana jest jako czas dobrobytu dla bóstw i Władców. Nie trwała jednak wiecznie.

Tak wyglądał świat, zanim pojawił się Płomień. Niezbyt przytulnie.

Płomień zaczął gasnąć, co zagrażało nadejściem Ery Mroku. Gwyn, by temu zapobiec, poświęcił się, by rozpalić Płomień na nowo. W efekcie stracił swoją boską moc oraz dawną pozycję i kontrolę nad wszystkim, czym się opiekował. Wcześniej Wiedźma z Izalith próbowała też skopiować Płomień, ale nie wszystko poszło po jej myśli i sprowadziła do świata chaos - stąd też obecność demonów i innych potworów. Próba rekreacji pierwszego Płomienia doprowadziła też do innych katastrof na mniejszą lub większą skalę, co tłumaczy nie najlepszy stan świata gry.

Nie można też pominąć roli stworzenia nazywanego (w polskiej wersji) sprytnym karłem. To, podobno, przodek postaci gracza i zwykłych ludzi. O tyle istotny, że wszedł w posiadanie czwartej - ostatniej - Duszy, wyjątkowej, bo Mrocznej. Era Mroku jest ponoć naturalnym stanem rzeczy dla ludzkości, gracze dowiadują się w trakcie przygody, że tak naprawdę Gwyn i inni Władcy nie darzyli ludzi sympatią, a Era Płomieni była dobra głównie dla bogów.

Postać gracza jest Nieumarłym, jednym z wielu. Nie może naprawdę zginąć, zamiast śmierci czeka na niego stan Pustki. Klątwa Nieumarłych dotknęła ludzkość, gdy próbowano sztucznie przedłużyć trwanie Płomienia.

Gwyn wraz ze swoimi wiernymi rycerzami zadał smokom najmocniejszy cios

Dark Souls

Bohater budzi się w Azylu Nieumarłych. Tajemniczy rycerz zrzuca mu klucz do celi, umożliwiając tym samym opuszczenie więzienia. Chwilę później opowiada o swojej misji zabicia w legendarny dzwon, co ma pomóc w poznaniu prawdziwego przeznaczenia Nieumarłych. Rycerz umiera jednak i przekazuje zadanie bohaterowi.

Po wydostaniu się z Azylu, Nieumarły trafia do Kaplicy Firelink, a raczej do tego, co z niej zostało. Miejsce to stanowi - przez jakiś czas - bazę wypadową. Eksplorując tajemniczy świat i rozmawiając z enigmatycznymi nieznajomymi, bohater dowiaduje się, że Dzwon Przebudzenia faktycznie istnieje. Jakby tego było mało, jest także drugi - by wypełnić starą przepowiednię, należy zabić w obydwa.

Przed zabiciem w każdy dzwon trzeba pokonać bossa

Kiedy bohater spełnia w końcu cel, który wydaje się najważniejszą misją, w Kaplicy Firelink pojawia się pradawny wąż Frampt. Dziwna, tajemnicza istota, która twierdzi, że zna los Nieumarłego. Wąż podkreśla, że to właśnie Nieumarły musi na nowo rozpalić Płomień, by zagwarantować nadejście nowej ery dobrobytu. By tego dokonać, należy pokonać potężnych Władców, którzy dawno temu przyczynili się do nastania pierwszej Ery Płomienia.

Na pewnym etapie, jeżeli bohater nie wykona polecenia Gwynevere, córki Gwyna i nie użyje otrzymanego od niej artefaktu, może spotkać innego pradawnego węża imieniem Kaathe. Ten ujawnia, że Era Płomienia wcale nie jest naturalnym stanem świata, a ciemność będzie lepszą alternatywą dla ludzkości, która stanie się w Erze Mroku silniejsza. Wojownik dowiaduje się, że może zostać Mrocznym Władcą i zadbać o wszystkich ludzi, a Gwyn się tego obawia.

Niezależnie od podjętej decyzji, bohater musi w końcu zmierzyć się z samym Gwynem, znanym już jako Władca Pogorzelisk. Po ciężkiej walce, Nieumarły wybraniec dokonuje wyboru, od którego zależą przyszłe losy świata.

Zobacz na YouTube

Dark Souls nie ma dobrego zakończenia. Nie sposób wskazać, jaka decyzja jest lepsza dla świata. Gracz nigdy nie jest pewien jakim postaciom naprawdę można zaufać. Warto jednak zaznaczyć, że jeżeli Nieumarły nie rozpali Płomienia, w końcowej scenie widzimy kłaniające się mu pradawne węże - i to nie tylko te, które bohater poznał w trakcie przygody.

Za oficjalne zakończenie uznane jest jednak to, w którym bohater przedłuża Erę Płomienia.

Dark Souls 2

Druga odsłona serii wydaje się mieć o wiele mniej wspólnego z nadchodzącą „trójką”, pod względem fabularnym niż część pierwsza. Historię tej gry można więc traktować jako osobną opowieść, której poznanie nie ma większego znaczenia dla odbiorcy chcącego przygotować się do przygody w Dark Souls 3.

Gracze trafiają do krainy Drangleic. Całkiem możliwe, że królestwo to powstało w miejscu Anor Londo i lokacji z pierwszego Dark Souls, a akcja gry osadzona jest na długo po wydarzeniach z poprzedniej odsłony. Nigdy jednak nie jest to powiedziane wprost.

Jak każde królestwo w świecie Dark Souls, Drangleic było kiedyś potężne, a w końcu popadło w ruinę

Władcą Drangleic był Vendrick, potężny król, który za namową królowej Nashandry udaje się na wyprawę do obcej ziemi, by tam pokonać armię gigantów. Zwycięska para powraca po jakimś czasie do domu, a Vendrick poznał sposób na stworzenie golemów, które pomogły znacznie rozbudować zamek i okolice. Wątek króla i jego losów jest bardziej rozbudowany, ale to materiał na osobny artykuł - przejdziemy więc do wydarzeń z gry.

Bohater to ponowne anonimowy Nieumarły. Podstawowy zarys fabularny brzmi znajomo - oto ponownie ogólnym celem jest przedłużenie Ery Płomienia. To przypomina, że Płomień regularnie zaczyna gasnąć i zawsze musi znaleźć się ktoś, kto rozpali go na nowo, poświęcając się przy okazji. Gaśnięciu nieprzerwanie towarzyszy też pojawienie się klątwy Nieumarłych.

Przygoda rozpoczyna się w krainie snu, w tajemniczym limbo. Bohater dowiaduje się tu, że trafi do Drangleic, „choć nie wie po co”. Faktycznie, szybko tam dociera. W lokacji zwanej Majula spotyka Szmaragdową Herald. Kobieta twierdzi, że misją i przeznaczeniem Nieumarłego jest zdobycie czterech Wielkich Dusz, dotarcie do zamku, spotkanie z królem Vendrickiem i najpewniej zajęcie jego miejsca na tronie.

Królowa od początku wydaje się nieco podejrzana...

Dużo później okazuje się, że w zamku na bohatera czeka jednak tylko królowa Nashandra. Poleca, byś odszukał Vendricka, którego nie uważa za „prawdziwego monarchę”. Dalsze przygody Nieumarłego (między innymi odwiedzanie wspomnień Vendricka) ujawniają, że królowa cały czas wykorzystywała władcę - od samego początku ich znajomości. Zależy jej na tym, by Płomień zgasł, by wskrzesić Ojca Otchłani i wprowadzić do świata Mrok. Oczywiście, jej wysokość trzeba wyeliminować.

Wybór w finale ponownie należy do bohatera. Może przedłużyć Erę Płomienia, lub pozwolić mu zgasnąć i stać się Mrocznym Władcą.

Dark Souls 3

Bohater trzeciej części cyklu nie jest Nieumarłym, przynajmniej nie jest to jego „naturalny stan”. Zamiast tego, postać gracza to Nierozpalony, który zostaje wskrzeszony, by znaleźć Władców Pogorzelisk, którzy opuścili swoje trony. Muszą wrócić, by zająć odpowiednie miejsca, poświęcić się i zapobiec zgaśnięciu Płomienia.

Zobacz także: Dark Souls 3 - Poradnik, Solucja - kompletny opis przejścia, przewodnik walk z bossami i sekrety gry

W grze pojawią się postacie niezależne z pierwszej odsłony serii. Nie wiadomo ile lat minęło od wydarzeń z Dark Souls - może sto, może dziesięć tysięcy. Linia czasu w tym cyklu jest mocno zaburzona. Zapewne kilka królestw zdążyło już powstać i upaść na tych samych ziemiach, po których stąpali Nieumarli z poprzednich części.

Znamy tylko zarys historii. W sieci można znaleźć już wiele teorii, ale nie przybliżymy ich tutaj. Całe piękno Dark Souls polega na samodzielnym odkrywaniu tajemnic uniwersum. Oczywiście Dark Souls 3 nie jest typowym sequelem. Wydaje się, że znajomość poprzednich odsłon wcale nie jest niezbędna. Fabuła i tak zostanie skrzętnie ukryta w przeróżnych wskazówkach i dialogach.

Trzecia część cyklu ukaże się 12 kwietnia.

Zobacz na YouTube

Zobacz także