Skip to main content

Szef Epic Games zarzuca Microsoftowi „działanie przeciwko rynkowi PC”

Uniwersalna Platforma Windows.

Szef studia Epic Games, odpowiedzialnego za Gears of War - Tim Sweeney - krytykuje Microsoft, zarzucając firmie z Redmond próbę „monopolizacji tworzenia gier na PC”.

https://www.eurogamer.pl/articles/2016-03-01-microsoft-pozwoli-rozbudowac-mozliwosci-sprzetowe-xbox-one

Zasłużony deweloper opublikował swoje - ostre - stanowisko w serwisie internetowym brytyjskiej gazety The Guardian, wzywając innych przedstawicieli rynku gier wideo do przeciwstawienia się inicjatywie Universal Windows Platform (Uniwersalna Platforma Windows - UPW). Pomysł ten ma negatywnie wpływać na prawa twórców i wolność użytkowników.

„W mojej opinii jest to najbardziej agresywny krok w historii tej firmy” - napisał. „Microsoft działa przeciwko całemu rynkowi PC: klientom (zwłaszcza graczom), twórcom, jak Epic Games, wydawcom, jak EA i Activision oraz dystrybutorom, jak Valve i GOG.”

Kością niezgody jest między innymi fakt, że UPW rezerwuje część funkcji systemu Windows 10 dla deweloperów, którzy zgodzą się sprzedawać swoje produkcje w Windows Store.

Phil Spencer zapewniał kilka dni temu, że twórcy skorzystają z Universal Windows Platform, mogąc tworzyć aplikacje działające jednocześnie na Xbox One i Windows 10. Sweeney ma inne zdanie.

Zarzuca Microsoftowi przygotowywanie systemu operacyjnego w celu promowania własnego sklepu, co negatywnie wpływa na inne systemy dystrybucji cyfrowej czy też starania wydawców, sprzedających własne tytuły bezpośrednio do klientów.

Sweeney dodaje, że gracze nie mogą domyślnie pobrać, instalować czy aktualizować aplikacji UPW poza środowiskiem Windows Store. Przyznaje jednak, że opcję taką można znaleźć, po zagłębieniu się w skomplikowany system menu systemu operacyjnego.

„Microsoft może w dowolnym momencie usunąć tę możliwość, za pomocą aktualizacji” - dodaje. Deweloper wzywa do otwarcia platformy.

„Steam osiąga szczyty popularności i sto milionów użytkowników, a wydawcy, tacy jak Adobe, Autodesk, Blizzard, Riot Games i EA udanie sprzedają swoje gry i programy bezpośrednio do klientów” - wyjaśnia.

„Sytuacja Microsoftu jest tymczasem żenująca. Siedem miesięcy po debiucie Windows Store obok Windows 10, sklep pozostaje pozbawiony kluczowych aplikacji na PC i wsparcia od zewnętrznych wydawców. Gdzie jest Photoshop? Grand Theft Auto 5? FIFA 2016?”

„Czy Microsoft rzeczywiście uważa, że niezależni twórcy i wydawcy, ceniący swobodę i bezpośrednie relacje z konsumentami, dołączą do tej porażki o nazwie UPW?”

„W mojej opinii, jeśli Microsoft nie otworzy PC UPW, to platforma ta powinna - i musi - umrzeć, w wyniku krytyki przedstawicieli branży. Gracze, deweloperzy i wydawcy po prostu nie mogą ufać tej »platformie«, tak długo, jak Microsoft udziela wymijających odpowiedzi na temat jej przyszłości.”

„To nie jest problem z komunikacją. To egzystencjonalny problem dla Microsoftu, determinujący w znaczącym stopniu przyszłość tej firmy na świecie” - dodaje.

Sweeney zapewnia, że rozmawiał ze Spencerem o swoich zastrzeżeniach jeszcze przed ogłoszeniem UPW na niedawnej imprezie w San Francisco.

„Słuchali bardzo uważnie, więc miałem nadzieję, że wykonają odpowiednie kroki, ale tak się nie stało. Kampania marketingowa i premiera UPW trwają i trzeba otwarcie przekazać te fakty.”

Jeszcze kilka lat temu współpraca Epic Games i Microsoftu kwitła, a studio odpowiadało za jedną z najważniejszych serii w historii marki Xbox - Gears of War. Później drogi obu firm się rozeszły, a Gears of War 4 tworzone jest już przez wewnętrzny zespół wydawcy - zapewne z myślą o UPW.

Zobacz także