Sztuczna inteligencja przeanalizowała 450 tysięcy meczy Quake 3 - teraz wygrywa z prawdziwymi graczami
Bez nadludzkiego refleksu.
Badacze z należącej do Google firmy DeepMind stworzyli opierający się na sztucznej inteligencji program, który w przeciągu kilku tygodni nauczył się grać w Quake 3 Arena i pokonywać w drużynowym trybie prawdziwych zawodników.
Twórcy narzędzia podzielili się wynikami w majowym numerze magazynu Science. Początkowo program - nazwany For the Win - przeanalizował 450 tysięcy rozgrywek w Quake 3, a potem zmierzył się z graczami w trybie Capture the Flag, w którym punkty otrzymuje się za przejmowanie flag wroga i przenoszenie ich do bazy.
Co ważne, intencjonalnie zmniejszono refleks sztucznej inteligencji tak, by prędkość reakcji odpowiadała średniej osiąganej przez ludzi. SI wygrała więc tylko dzięki wykorzystaniu taktyki.
Drużyna kierowana przez program For the Win wygrała 75 procent meczy - nawet wtedy, gdy mierzyła się z trenującymi od 12 godzin profesjonalnymi graczami, którzy mogli komunikować się ze sobą przez mikrofony.
Zawodnicy sztucznej inteligencji nauczyli się również współpracować i przewidywać wynik swojego działania - przykładowo gdy jedna postać była już blisko odniesienia flagi wroga, druga szturmowała bazę przeciwników, ponieważ wiedziała, że niedługo pojawi się tam kolejna chorągiewka.
Starcia prowadzono w zmodyfikowanej wersji Quake 3, losowo generującej mapy.
To nie pierwszy raz, kiedy sztuczna inteligencja firmy DeepMind pokonała prawdziwych graczy. W styczniu oprogramowanie AlphaStar zwyciężyło z zawodowcami w strategii StarCraft 2.
Źródło: Science