Skip to main content

Tajemniczy świat Sekiro - szczegóły, których możesz nie znać

Fantastyczna podróż do czasów feudalnej Japonii.

From Software, studio odpowiedzialne za między innymi serię Souls, prezentuje własną wizję XVI-wiecznej Japonii. Sekiro: Shadows Die Twice to przygodowa gra akcji z elementami RPG, z perspektywą trzeciej osoby.

Głównym bohaterem gry jest okryty hańbą wojownik, który wyrusza w podróż po wrogiej krainie, aby odzyskać honor i dokonać zemsty. Głównym projektantem gry jest uznany twórca gier wideo, Hidetaka Miyazaki.

Akcja produkcji rozgrywa się w historycznym okresie, w trakcie którego Kraj Kwitnącej Wiśni targały konflikty. Istotą gry jest walka - są to zarówno otwarte, widowiskowe starcia, jak i działania z ukrycia w duchu ninja.

Walczący kataną wojownik posiada specjalną sztuczną rękę, której modyfikacje poszerzają jego możliwości bojowe. Ważnym aspektem rozgrywki jest ograniczona nieśmiertelność bohatera.

W Sekiro: Shadows Die Twice nie zabraknie widowiskowych starć

Twórcy nie przewidzieli trybu wieloosobowego, jak i kreatora postaci oraz różnych stopni trudności rozgrywki. W tytule nie uświadczymy pozostałych, typowych elementów dla gier RPG, czyli klas i współczynników (statystyk). Jednakże ulepszymy protezę oraz zdobędziemy zdolności, które wpłyną na styl walki bohatera.

  • Data premiery: 22 marca 2019 r.
  • Platforma: PC, Xbox One, PlayStation 4
  • Wersja językowa: polska (napisy)

Fabuła oraz postacie w grze

Akcja gry toczy się na terenie XVI-wiecznej Japonii, będącej u schyłku okresu Sengoku. To burzliwy okres w historii państwa, ściśle związany z walką o władzę. Głównym bohaterem gry jest tajny agent (shinobi) Jednoręki Wilk (z jap. Sekiro, 隻狼), który okrył się hańbą i ledwie uszedł z życiem.

Do obowiązków doskonale wyszkolonego Wilka należała ochrona młodego księcia, potomka dawnego rodu. Szlachcic jest na celowniku wrogich klanów. Pewnej nocy tajemniczy dowódca rodu Ashina napada na arystokratę i tytułowego shinobi. Młody szlachcic zostaje uprowadzony, a Wilk pozbawiony lewej ręki i pozostawiony na łaskę losu.

Przeszłość głównego bohatera to w dużej mierze zagadka

Grę rozpoczynamy po tych wydarzeniach. Sekiro przeżywa dzięki tajemniczej mocy. Bohater budzi się w świątyni, skąd wyrusza na ratunek swojemu panu. Droga do celu jest kręta - Sekiro na swojej drodze pokona m.in. górskie przełęcze i przeczesze zakamarki japońskich zamków. W trakcie wędrówki dowiemy się, jaką przeszłość ma za sobą bohater oraz dlaczego młody szlachcic ma takie znaczenie dla klanu Ashina.

Zamierzeniem twórców było budowanie narracji wokół bohatera, choć bez podporządkowywania gry fabule. Wiedzę o otaczającym bohatera świecie będziemy czerpać z m.in. informacji od postaci niezależnych czy opisów różnych znajdziek. Nie zabraknie także sekwencji toczących się w przeszłości.

Sprawdźmy, co jeszcze nas czeka:

  • W świątyni, gdzie budzi się Sekiro, znajduje się Rzeźbiarz (ang. Sculptor), który wytwarza figurki Buddy i odpowiada za stworzenie protezy Wilka.
  • Oprócz niego spotkamy Emmę, dzięki której bohater rozwinie swoje zdolności medyczne.
  • Ostatnim mieszkańcem kompleksu jest Nieśmiertelny Hanbei (ang. Immortal Hanbei), będący swego rodzaju trenerem sztuk walki.
  • Dzięki niemu Sekiro udoskonali swoje umiejętności bojowe.
Postacie niezależne to ważny element narracji w Sekiro: Shadows Die Twice

Do gry wpleciono elementy fantastyczne. W śnieżnej dolinie żyje nienaturalnych rozmiarów Wielki Wąż, a życie ludziom uprzykrzają ogry. Na drodze Sekiro stanie Pani Motyli (ang. Lady Butterfly), która pomimo sędziwej aparycji doskonale włada bronią białą. Równie niebezpieczna jest skryta za maską bóstwa kapłanka, uzbrojona w długie ostrze.

Protagonista stanie do walki także z przedstawicielami klanu Ashina. Generał Tenzen Yamauchi to potężny przeciwnik, noszący ciężką zbroję samuraja i władający kataną. Kolejnym bossem jest jeździec Gyobu Oniwa, który będzie chciał stratować głównego bohatera. Sekiro spotka również bandytów, samurajów, strzelców, mnichów i wszelkiej maści upiory oraz fantastyczne kreatury.


Rozgrywka oraz rozwój postaci

W grze nie znajdziemy ani kreatora postaci, ani trybu wieloosobowego. Sekiro: Shadows Die Twice oferuje jeden poziom trudności oraz kilka zakończeń fabularnych. Z perspektywy trzeciej osoby sterujemy wojownikiem, który porusza się po różnorodnych lokacjach.

  • Brak trybu wieloosobowego oraz nacisk na mobilność postaci wpłynął na konstrukcję otoczenia.
  • Każde miejsce to w istocie korytarz nie tylko horyzontalny, lecz także wertykalny.
  • Eksplorując świat i wskakując w różne miejsca, odkryjemy więcej niż jedną ścieżkę naprzód.

Rdzeniem Sekiro: Shadows Die Twice jest walka. Zgodnie z założeniem twórców, Jednoręki Wilk w prawej ręce trzyma katanę Kusabimaru, a zamiast lewej ręki ma specjalną protezę. Katana jest elementem stałym uzbrojenia Sekiro od początku gry. Modyfikowalna proteza sprawia, że bohater jest zwinny i mobilny.

Zobacz na YouTube

Wilk potrafi stosować sztuczki ninja - wspina się i przeskakuje po dachach, utrudniając wykrycie i prowadzenie działań przez wrogów. Shinobi może eliminować przeciwników po cichu, zeskakując na nich z dachu lub zakradając się od tyłu. To jedne z metod przetrwania w świecie gry, jeżeli nie radzimy sobie w otwartej walce.

„Strażnicy pilnujący ogra w rozmowie ze sobą mogą zdradzić największą słabość potwora”.

Oprócz tego, działania z ukrycia pozwalają omijać wrogów, odciągać ich uwagę przez rzucanie potłuczonej ceramiki, a także podsłuchiwać. Przykładowo, strażnicy pilnujący ogra w rozmowie ze sobą mogą zdradzić największą słabość potwora, którą następnie wykorzystamy w walce.

Warto korzystać z możliwości, które oferuje otoczenie. Sekiro potrafi skradać się wzdłuż ścian i eliminować wrogów zza węgła. Przebywanie w wysokiej trawie utrudnia wykrycie, o ile wrogowie jej nie podpalą. Bohater może ukryć się na drzewie lub skradać po dachu, ale zostanie wykryty, jeżeli znajdzie się w zasięgu wzroku wroga. W najgorszej sytuacji przeciwnik podniesie alarm i sprowadzi posiłki, czyniąc walkę znacznie trudniejszą.

Mobilność Jednorękiego Wilka to duży atut w walce

Ważnym elementem gry jest stosowanie uników i parowanie ciosów. Wrogowie nie mają oporów przed zasypywaniem Sekiro atakami. Co ważne, postawa defensywna bohatera może stanowić wstęp do wyprowadzania potężnych kontrataków. Treningi z Nieśmiertelnym Hanbei ułatwiają szlifowanie takich zdolności.

Umiejętności, odpowiadające za potencjał bohatera na polu walki, nabywamy za pomocą punktów zdolności. Ich źródłem jest doświadczenie, które Sekiro zdobywa po udanej walce. Dzięki nabytym umiejętnościom Wilk potrafi wyprowadzać wiele ataków w krótkim odstępie czasu lub zadać jedno, ale potężne uderzenie.

Drzewko umiejętności bohatera dzieli się na dwie części - nakierowaną na działania w ukryciu Sztukę Shinobi oraz na Sztukę Ashina, odpowiadającej zdolnościom w bezpośredniej walce. Z kolei ulepszenia protezy, które także wpływają na styl i poziom trudności walki, znajdziemy w trakcie gry, ale tylko Rzeźbiarz zrobi z nich użytek.

Walka w Sekiro: Shadows Die Twice to swego rodzaju bojowe widowisko

Do odblokowania znalezionego ulepszenia sztucznej ręki także potrzebujemy monet, które w grze noszą nazwę sen. Dzięki modyfikacjom protezy Wilk z czasem ma do dyspozycji nie tylko hak z liną, lecz ostrza, tasak czy odciągające uwagę wrogów petardy.

  • Za punkty szybkiej podróży do świątyni, gdzie znajdziemy rzemieślnika, służą Bożki Rzeźbiarza (ang. Sculptor's Idols).
  • Medytacja w ich sąsiedztwie odnawia także zdolność przywracania (zmartwychwstania) Sekiro, czyli Medalion odrodzenia.

Warto nadmienić, że Sekiro może nieść ograniczoną liczbę przedmiotów. Nadwyżkę inwentarzową sprawdzimy dokonując interakcji z Bożkiem Rzeźbiarza. Jeżeli wśród łupów, które znajdziemy przy ciałach pokonanych wrogów, nie ma tego, czego szukamy, możemy dokonać zakupów u napotykanych sprzedawców.


Mechanika walki

Kluczem do sukcesu w Sekiro: Shadows Die Twice jest odpowiednia równowaga między ofensywą i defensywą. Założeniem twórców było przeniesienie ciężaru walki na stopniowe przełamywanie bloków przeciwnika, wytrącenie go z równowagi i zadanie śmiertelnego ciosu we właściwym momencie.

Zachowanie równowagi między ofensywą i defensywą ma bardzo duże znaczenie w grze. Z jednej strony możemy trzymać przeciwników na dystans, a w bliskim starciu zbijać kataną ataki i stosować uniki, jeżeli jest taka potrzeba. Każdy dodatkowy wróg na polu walki zmniejsza szanse na przetrwanie.

Metodą prób i błędów szukamy sposobów na pokonanie przeciwników. Wróg trzymający tarczę stanie się bezbronny, jeżeli zniszczymy ją przy użyciu toporka przytwierdzonego do protezy. Aby pokonać niektórych bossów, należy wykonać zadania poboczne, żeby poznać ich słabe punkty.

  • Wrogowie oraz Jednoręki Wilk posiadają wskaźnik postawy (postury).
  • Z każdym udanym atakiem i przełamaniem postawy przeciwnika, Sekiro zwiększa szansę na wyprowadzenie niezwykle potężnego ciosu zwanego Shinobi Deathblow.
  • Podniesienie wskaźnika nie jest permanentne, stąd nie można pozwolić sobie na dłuższe pauzy w atakowaniu wroga.

Mechanizm postury działa na obie strony konfliktu. Pasek zapełnia przyjmowanie serii ciosów, jak i blokowanie ataków kataną zamiast parowania. Jeżeli wskaźnik postury shinobi wypełni się, bohater staje się niezwykle wrażliwy na cios przeciwnika, który może prowadzić do śmierci Wilka. Z kolei gdy Sekiro zadaje Shinobi Deathblow, otrzymujemy duże szanse na wyeliminowanie z walki nawet niebezpiecznego bossa.

Bossowie w grze stanowią duże wyzwanie

Warto wspomnieć, że walka z najpotężniejszymi przeciwnikami w grze jest podzielona na odpowiedniki rund. Co ważne, wygląd ataków bossów w każdej z nich może się różnić. Liczba rombów nad paskiem zdrowia postaci odpowiada liczbie etapów do przejścia. Koniec każdej rundy wyznacza zadanie śmiertelnego ciosu przeciwnikowi.

„Modyfikacje sztucznej ręki Sekiro mają różne zastosowanie w boju”.

Niektóre ataki bossów są niemal nie do odparcia. Nadchodzące ciosy tego typu rozpoznamy po czerwonym znaku 危, który pojawi się nad głową bohatera. Oznacza on „niebezpieczeństwo”. W takiej sytuacji zwykle wystarczy odskoczyć w bok lub do tyłu, aby uniknąć przygwożdżenia.

Walcząc z bossami warto korzystać z możliwości wtapiania się w tło. Zdarza się, że jedną z rund przejdziemy szybko, eliminując wroga z ukrycia. Warto nadmienić, że w niektórych przypadkach gra pozwoli na ominięcie bossa.

Ulepszenia protezy Sekiro są w boju nie tylko efektywne, ale również efektowne

Modyfikacje sztucznej ręki Sekiro mają różne zastosowanie w walce. Wirujący shuriken zadaje wiele obrażeń doskakującym przeciwnikom. Stalowy parasol chroni Wilka przed atakami, a specjalna włócznia razi przeciwników na odległość.

Oprócz tego Wilk może wykorzystywać specjalne przedmioty do zdobycia przewagi nad wrogiem. Specjalny proszek gaśniczy chroni bohatera przed ogniem. Jeżeli jednak dojdzie do poparzeń, manierki ze specjalnymi płynami pozwolą szybko zagoić rany.

Olej sprawia, że wrogowie są niezwykle wrażliwi na ogień. Rzucanie popiołu w stronę przeciwników wywoła zamieszanie, które można wykorzystać do szybkiej eliminacji zdezorientowanych wrogów. Pozostałe przedmioty mogą zmniejszać siłę ataku nieprzyjaciół, zwiększać obrażenia zadawane przez Wilka czy utrudniać wykrycie głównego bohatera.


Śmierć Sekiro i jej konsekwencje

Nie każda walka kończy się triumfem Jednorękiego Wilka. Śmierć w grze ma dwa oblicza. Z jednej strony Sekiro może dwukrotnie odrodzić się (pod pewnymi warunkami), z drugiej strony niemal każdy zgon bohatera oznacza stratę połowy zdobytych punktów doświadczenia i senów (monet).

Jeżeli jednak Wilka dosięgnie łaska bóstw, nie odczuje żadnych strat. W grze możemy sprawdzić, jak duże procentowo mamy szansę na boską interwencję, która maleje z każdym kolejnym zgonem. Straconych punktów i pieniędzy nie można odzyskać.

Zobacz na YouTube

Świat, w którym funkcjonuje Sekiro, również odczuwa konsekwencje śmierci bohatera. Im częściej Wilk ginie, tym większe żniwo zbiera tajemnicza i groźna choroba. Infekcja atakuje postacie, które spotykamy w grze, powodując z ich strony coraz większą niechęć do bohatera.

W momencie śmierci gracz ma do dyspozycji dwie opcje - zginąć lub odrodzić się. W tym drugim przypadku Sekiro powraca do miejsca, gdzie zginął. Niekiedy powrót z martwych to idealny moment na zadanie śmiertelnego ciosu niczego niespodziewającemu się wrogowi. Wystarczy, że nieprzyjaciel wcześniej straci zainteresowanie ciałem Wilka i zwróci się w inną stronę.

Inne ważne szczegóły:

  • Zdolność odrodzenia się wymaga życiodajnej energii.
  • Można ją przywracać medytując przed Bożkiem Rzeźbiarza lub/i odbierając życie komuś innemu.
  • W trakcie walki, po pierwszym zmartwychwstaniu, musimy jak najszybciej wyeliminować wroga, aby naładować ten wskaźnik.
  • W przeciwnym razie Wilk nie odrodzi się ponownie.

Oprawa graficzna

Twórcy Sekiro: Shadows Die Twice zadbali o szczegóły wyglądu świata gry. Widzimy wygładzone krawędzie czy rozmycia ruchu w trakcie walki, a lokacje nie przypominają makiet, w których nie można zniszczyć przedmiotów. Ogień trawiący przeciwników wygląda realistycznie, podobnie jak odbicia na tafli wody. Animacje postaci stoją na wysokim poziomie.

Nie zabraknie także drobnych smaczków. Pęd powietrza, wywołany przez ruchy bossa-kapłanki, wzbija leżące na moście liście. Wszystko to w bajkowej, momentami kolorowej scenerii, doprawionej promieniami słońca.

Efekty specjalne w grze cieszą oko

Sekiro: Shadows Die Twice nie wymaga najmocniejszej konfiguracji na platformie PC. W przypadku konsol, na pokazach przedpremierowych grę uruchomiono na konsoli PlayStation 4 Pro, gdzie uzyskiwała średnio 40 klatek na sekundę. Najwyższą wartość, oscylującą w granicach 60 FPS, odnotowywano na otwartych przestrzeniach. W trakcie widowiskowych starć ich ilość spadała do około 30 klatek na sekundę.


Inspiracje i ciekawostki

Jednym ze znaków rozpoznawczych studia From Software jest sposób kreacji świata, który łączy w sobie elementy bazujące zarówno na faktach, jak i pochodzące prosto ze świata wyobraźni. W tym przypadku twórcy czerpali inspiracje z historii Japonii i jej folkloru.

Hidetaka Miyazaki w rozmowie z magazynem Famitsū powiedział, że twórcy wahali się nad wyborem tła gry. Finalnie zdecydowali się na schyłek burzliwej epoki Sengoku. Zamierzeniem studia było wytworzenie własnej interpretacji tego okresu, z mniejszym naciskiem na realizm.

Starcia Sekiro z przeciwnikami są dynamiczne

Jak wyjawił w innej rozmowie Miyazaki, studio ma doświadczenie w tworzeniu produkcji osadzonych w japońskim świecie. Obecność elementów ninja w jest również ułatwieniem dla twórców - w stosunku do samurajów, którzy walczą na ziemi, shinobi mogą robić wszystko, czego zapragną.

W innym z wywiadów twórcy przyznali, że Sekiro: Shadows Die Twice początkowo miał być kolejną odsłoną serii Tenchu, słynnej serii skradanek, w której wcielamy się w wojowników ninja. Porzucono jednak ten pomysł, choć nadchodzący tytuł można uznać za duchowego następcę serii.

W drodze do celu Jednoręki Wilk nie cofnie się przed niczym

Ciekawostką jest, że sformułowanie będące podtytułem gry, czyli „Shadows Die Twice” (pol. Cienie giną dwa razy) zostało wymyślone przez Miyazakiego na potrzeby jednego z trailerów. Jest to bezpośrednie nawiązanie do mechaniki śmierci w gry, jak i stylu walki ninja. Hasło tak bardzo przypadło do gustu wydawcom, że stało się częścią nazwy tytułu.

Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z opisem gry, Jednoręki Wilk okrył się hańbą, a jego pana schwytano. W dużym uproszczeniu, w dawnej Japonii feudalny wojownik (samuraj) służył panu. Jako wasal musiał podporządkowywać się jego decyzjom i wykonywać jego polecenia.

Zbiór kodeksów etyki samurajów nosił nazwę Bushidō (jap. 武士道). Męstwo, lojalność wobec swego pana oraz brak lęku przed śmiercią były wyznacznikiem życia wzorowego wojownika tamtych czasów. Okryty hańbą samuraj mógł odzyskać honor przez popełnienie rytualnego samobójstwa zwanego seppuku (jap. 切腹).

Zobacz także