Take-Two kasuje stare mody do GTA: Vice City i San Andreas
Nawet z 2005 roku.
- Właściciel Rockstar Games usuwa mody do GTA Vice City i San Andreas
- Pobrać nie można już m.in. GTA Underground
- Z korporacją podobno nie da się negocjować
Właściciel Rockstar Games, firma Take-Two Interactive, na mocy ustawy Digital Millennium Copyright Act (DMCA) usunęło szereg starych modów do Grand Theft Auto, twierdząc, że naruszają prawa autorskie firmy.
Z publikowanych na Twitterze i forach raportów autorów modów wynika, że głównymi ofiarami padły narzędzia do GTA Vice City oraz San Andreas. Na celowniku Take-Two znalazło się między innymi GTA: Liberty City, czyli port GTA 3 na silniku Vice City, który ukazał się w 2005 roku. Pobrać nie można też już GTA Underground, a więc znanego moda, który łączył mapy różnych gier Rockstara w obrębie jednego świata, czy nawet Vice Cry, a więc pakietu tekstur HD.
Korporacja zajęła się też Liberty City Stories: PC Edition i Vice City Stories: PC Edition, przenoszącymi ekskluzywne dla konsol odsłony serii na komputery osobiste za pośrednictwem San Andreas.
Jeden z prowadzących ModDB - jednej z najpopularniejszych stron z modami w sieci - poinformował na Twitterze, że serwis próbował wynegocjować z Take-Two rozwiązanie inne niż zwyczajne skasowanie projektów z sieci, jednak firma pozostała nieugięta. Ostrzegł też twórców, że nadchodzą kolejne zawiadomienia DMCA.
Po tym, jak w 2017 roku po ostrej krytyce społeczności Take-Two postanowiło wycofać się z usunięcia Open IV - popularnego narzędzia moderskiego do GTA 5 - ustalono nowe reguły, aby pomóc twórcom uniknąć roszczeń o obronę praw autorskich wydawcy gangsterskiej serii. Aby projektowane przez społeczność narzędzia były bezpieczne, miały nie ingerować w tryb online, a autorzy nie mogli na nich zarabiać.
W 2019 roku Take-Two po cichu zmieniło zasady, wprowadzając nowe restrykcje. Sprecyzowano, że mody nie mogą korzystać z marek będących własnością Rockstara, a ponadto zabrania się tworzenia nowych gier, historii, misji i map.
Wygląda na to, że starsze narzędzia do GTA Vice City i San Andreas łamią właśnie postanowienia z 2019 roku, jednak społeczność twórców modów nie rozumie, dlaczego masowa „czystka” odbywa się akurat teraz.
Amerykańska korporacja już w lutym rozpoczęła walkę z modderami, usuwając stworzone prze użyciu inżynierii wstecznej remastery GTA 3 i Vice City, jednak w czerwcu fanowski projekt ponownie znalazł się w sieci.