Skip to main content

Take-Two pozwało twórców fanowskich remasterów GTA 3 i Vice City

A jednak.

Take-Two zdecydowało się pozwać twórców projektów odtwarzających kody źródłowe Grand Theft Auto 3 oraz Vice City. Autorzy mieli nadzieję, że do tego nie dojdzie, gdy pod koniec czerwca ponownie opublikowali w sieci pliki, wcześniej już raz usunięte z serwisu GitHub.

Już w lutym tego roku amerykańska korporacja - do której należy Rockstar - wystosowała wniosek DMCA o usunięcie inicjatyw pod nazwą re3 oraz reVC.

Fanowskie kody źródłowe były dostępne we wspomnianym serwisie, oferując od razu szereg istotnych poprawek i innowacji względem oryginałów, dostępnych dzisiaj na PC. Do działania potrzebna jest kopia GTA 3 i Vice City.

Zobacz na YouTube

Szef projektu - Angelo „aap” Papenhoff - złożył kontr-wniosek, przez co GitHub - zgodnie z prawem - został zmuszony do przywrócenia plików. Aby kontynuować dochodzenie swoich roszczeń, Take-Two musiało wystąpić na drogę sądową, do czego właśnie teraz doszło.

Autorzy argumentowali, że ich dzieło mieści się w ramach instytucji Fair Use, całość konsultując podobno z prawnikiem. Mówimy o fanowskim odtworzeniu kodu źródłowego na bazie plików gry z pomocą inżynierii wstecznej, a nie - dla przykładu - na wykradzionym, autentycznym kodzie.

Złożony w San Francisco pozew wymienia cztery osoby z nazwiska i zarzuca im między innymi „swobodne i darmowe udostępnienie obu gier”, co nie jest prawdą. Repozytoria GitHub zawierają wyłącznie kod, a projekty do działania wymagają pełnych wersji GTA 3 i Vice City.

Pomimo wątpliwych argumentów, krok wydawcy nie powinien dziwić, ponieważ firma planuje podobno remastery starszych odsłon Grand Theft Auto, w tym właśnie GTA 3 i GTA: Vice City (oraz GTA: San Andreas).

Zobacz także