Skip to main content

The Dark Pictures: Man of Medan - premiera i najważniejsze informacje

Historia i gameplay - co warto wiedzieć.

W sierpniu 2019 roku ukaże się nowa produkcja od twórców Until Dawn, studia Supermassive Games. The Dark Pictures: Man of Medan to przygodowy horror i zarazem pierwsza odsłona trzymającej w napięciu antologii The Dark Pictures. Każda część serii ma być fabularnie niezależna.

Punktem wyjścia fabuły w Man of Medan jest wyprawa nurków w południowe rejony Pacyfiku w celu odnalezienia wraku z czasów II wojny światowej. Akcja wymyka się spod kontroli po wystąpieniu sztormu. Wtedy okazuje się, że grupa utknęła na pokładzie statku-widmo, który pojawił się w trakcie burzy.

Według zapowiedzi twórców, w antologii The Dark Pictures każda decyzja gracza niesie za sobą konsekwencje, prowadząc do przetrwania lub śmierci bohaterów. Nieliniowość rozgrywki ma zachęcać do ponownego przejścia produkcji, która ma być o połowę krótsza od Until Dawn i oferować około pięć godzin gry.

  • Premiera: 30 sierpnia 2019
  • Platforma: PC, PlayStation 4, Xbox One
  • Wersja językowa: angielska
  • Producent: Supermassive Games
  • Wydawca: Bandai Namco
  • Wydawca PL: Cenega

Data premiery

Man od Medan, pierwsza odsłona antologii The Dark Pictures, ukaże się 30 sierpnia 2019 roku na trzech platformach: PC, PlayStation 4 oraz Xbox One. Wcześniej studio Supermassive Games tworzyło gry wyłącznie na konsole Sony.

Zobacz na YouTube

Jeżeli zdecydujemy się na zakup gry w przedsprzedaży, uzyskamy wcześniejszy dostęp do tak zwanego The Curator's Cut. Bonus zawiera niedostępne wcześniej sceny z bohaterami. Docelowo The Curator's Cut będzie dostępny za darmo pod koniec listopada 2019 roku. Żeby jednak w niego zagrać, należy ukończyć grę co najmniej raz.

Wersję PC gry zakupimy w dwóch wersjach: standardowej (z kodem dostępu na platformę Steam) oraz Bundle. Ta druga zawiera dodatkowo płytę winylową z soundtrackiem z gry. Autorem ścieżki dźwiękowej jest Jason Graves, zdobywca dwóch nagród BAFTA oraz autor soundtracku do Until Dawn.


Fabuła i bohaterowie

Produkcja skupia się na losach załogi łodzi Duke of Milan - kapitan (szypera) Fliss oraz czwórki znajomych, pasjonatów nurkowania. Tym razem grupa postanawia wybrać się w południowe rejony Pacyfiku. Plotki głoszą, że na tym obszarze znajduje się wrak samolotu z czasów II wojny światowej.

Wyprawa na południowym Pacyfiku przybiera dramatyczny obrót

Piątkę bohaterów łapie sztorm, w trakcie którego dochodzi do dziwnego wydarzenia. Znikąd pojawia się frachtowiec-widmo. Kiedy burza mija, grupa odkrywa, że została uwięziona na pokładzie tajemniczego statku razem porywaczem odchodzącym od zmysłów. Teraz muszą znaleźć wyjście z tej upiornej sytuacji.

The Curator jest narratorem-obserwatorem akcji gry. Wiadomo, że pojawi się w każdej odsłonie antologii. Mężczyzna zbiera historie bohaterów w swoim archiwum opowieści. Kurator nie wie, dlaczego i kiedy zaczął to robić. Z nieznanych mu powodów zyskał również możliwość rozmowy z kimś, w tym przypadku z graczem.

Nieznany z imienia i nazwiska narrator może dzielić się wskazówkami z graczem, ale nigdy w bezpośredni sposób. The Curator „widzi” to, co mogło umknąć rozgrywającemu. Zostawia graczowi podpowiedzi tam, gdzie może, choć wskazówki mają być nieoczywiste.

Zobacz na YouTube

W rolę jednego z nurków, Conrada, wciela się Shawn Ashmore (Iceman w filmach z serii X-men). Z kolei Kuratora (ang. The Curator) gra Pip Torrens, brytyjski aktor znany z seriali „The Crown” czy „Preacher”.

Fabuła jak i tytuł gry nawiązuje do legendy o statku-śmierci SS Ourang Medan, który miał trafić na dno wód terytorialnych Holenderskich Indii Wschodnich (obecnie Indonezji) w latach 40. XX wieku. Amerykanie, którzy mieli dopłynąć do statku wzywającego pomoc, znaleźli martwych marynarzy na pokładzie. Próba odholowania SS Ourang Medan do najbliższego portu skończyła się fiaskiem - tajemniczy statek poszedł na dno na skutek eksplozji.


Rozgrywka

W The Dark Pictures: Man Of Medan sterujemy bohaterami z perspektywy trzeciej osoby, które eksplorują korytarze wraku w przerwie od sekwencji zręcznościowych i przerywników filmowych. Aktywną postać wybiera gra. Bohaterowie dokonują interakcji z przedmiotami i elementami otoczenia, a kiedy jest taka możliwość, muszą podjąć decyzję bazując na dostępnych opcjach.

Część wyborów odpowiada emocjonalnemu podejściu, symbolizowanym przez wizerunek serca. Przykładem chłodnej kalkulacji są te, które obrazuje rysunek mózgu. Niektóre z wyborów są ograniczone czasowo, a każdy z nich ma wpływać na dalsze losy pięcioosobowej grupy. Nie od razu zobaczymy skutek naszych akcji, który może być druzgoczący.

Od decyzji gracza zależy, kto przeżyje w korytarzach nawiedzonego frachtowca

W zależności do podjętych decyzji, wszyscy bohaterowie mogą przeżyć lub zginąć na statku-widmo. Wybory wpływają także na relacje wewnątrz grupy, zatem dokonując innych niż poprzednio możemy odblokować wcześniej niedostępne sceny. W ten sposób twórcy chcą uzyskać jak największą nieliniowość rozgrywki, która ma zachęcać do sprawdzenia innych możliwości poprowadzenia wydarzeń w grze.


Technikalia

Ze względu na to, że gra pojawi się nie tylko na platformie Sony, sercem produkcji jest silnik Unreal Engine 4. Nowa produkcja ma charakteryzować się fotorealizmem. Twórcy zadbali również o wiele szczegółów statku-widma, aby gracz miał poczucie faktycznego uczestniczenia w ucieczce z frachtowca.

Atmosferę budują również nieustające dźwięki dobiegające z otoczenia. W procesie produkcji zespół miał dostęp do podobnej klasy statku z tamtego okresu. Dzięki temu nagrano dźwięki zamków drzwi i innych mechanizmów czy pogłos w pomieszczeniach. Wąskie korytarze mają wywoływać poczucie bycia w lochu.

Atmosferę grozy buduje również praca światła - słabe promienie wdzierają się przez dziury w dachu i ścianach statku. Z kolei bardziej filmowe oświetlenie zastosowano do rozjaśniania w mroku twarzy bohaterów, aby gracz mógł dostrzec na nich emocje.

Zobacz na YouTube

Dużo trudniejsze było odwzorowanie sztormu oraz świata podwodnego. Supermassive Games korzystało ze specjalnego symulatora wody. Zastosowano również motion capture, aby jak najlepiej oddać ruch ludzkiego ciała w tak trudnych warunkach. Naturalne dotychczas oświetlenie zamienia się w bardziej studyjne, o zimnej barwie.

Zespół również nagrał dźwięk uderzających fal o kadłub łodzi. W trakcie sztormu zauważymy również zmianę zachowania kamery, która przestanie być tak stabilna jak wcześniej. Jeśli bohaterowie zmienią pozycję, kamera będzie podążać za ruchem ich ciała.

W trakcie sesji na basenie twórcy nagrali sceny walk w wodzie. Materiał wykorzystano do lepszego odwzorowania ruchów nurkujących bohaterów. Aby środowisko podwodne nie sprawiało wrażenia martwego, w grze zobaczymy unoszący się muł i zamglenie, zmniejszające widoczność.

Zobacz także