The Division - premiera i najważniejsze informacje
Wszystko, co warto wiedzieć o The Division.
Tom Clancy's The Division to nowa marka Ubisoftu, będąca kolejnym tytułem firmowanym nazwiskiem słynnego pisarza. Produkcję można określić mianem gry akcji RPG, z silnym nastawieniem na tryb sieciowy, w którym kooperacja przenika się ze starciami drużyn.
Gracze mogą współpracować ze sobą w kilkuosobowych zespołach, na swej drodze napotykając zarówno sterowanych przez komputer przeciwników, jak i innych użytkowników. Z tymi ostatnimi można współdziałać, ale istnieje też opcja zdradzenia kompanów i przejęcia ich ekwipunku w walce.
Najbardziej rozpoznawalne elementy gry to częściowo otwarty świat, bezklasowy system rozwoju postaci, widok zza pleców bohatera oraz umiejscowienie akcji we współczesnym, opanowanym przez zarazę Nowym Jorku.
- Wersja językowa: polska (napisy)
- Producent: Massive Entertainment
- Wydawca: Ubisoft
Data premiery i edycje
Premiera gry była wielokrotnie przekładana, ale ostatecznie ustalono ją na 8 marca 2016 roku. Początkowo gra miała ukazać się wyłącznie na konsolach Xbox One oraz PS4 - po licznych apelach graczy zdecydowano się jednak na stworzenie także wersji PC. Wedle zapewnień Ubisoftu, nie będzie ona tylko prostą konwersją, lecz zaawansowaną i imponującą technicznie produkcją.
Warto wspomnieć, że głównym producentem gry jest podlegające pod Ubisoft studio Massive Entertainment - twórcy World in Conflict czy Ground Control. Ten sam zespół był także odpowiedzialny za zaprojektowanie trybu multiplayer do gry Far Cry 3 współtworzył też inne produkcje.
W czasie prac nad The Division wspierali ich pracownicy mniejszych komórek Ubisoftu, również wyspecjalizowanych w tworzeniu trybów i gier wielosobowych (np. Ubisoft Reflections czy Ubisoft Annecy).
Dostępne edycje gry
Produkcja jest dostępna w kilku edycjach - zarówno w postaci cyfrowej, jak i pudełkowej. Gracze PC mogą nabyć grę także za pośrednictwem aplikacji Uplay. Gracze konsolowi mają obecnie do dyspozycji edycję standardową oraz kolekcjonerską, dostępną w niektórych sklepach w Polsce.
- Edycja kolekcjonerska Sleeper Agent Collector's Edition - gra The Division, dostęp do wersji beta, działająca replika zegarka agenta, prawdziwa opaska naramienna, artbook z rysunkami, plakat „Save What Remains”, pudełko kolekcjonerskie, przepustka sezonowa, cena: 449,90 zł (PC) oraz 559 zł (PS4, Xbox One).
- Limited Edition - gra The Division, dostęp do wersji beta, zestaw wyposażenia Hazmat, cena: 239,90 zł (PC);
- Digital Gold Edition - gra The Division, dostęp do wersji beta, przepustka sezonowa, zestaw wyposażenia Gwardia Narodowa, cena: 399,90 zł (PC, PS4, Xbox One);
- Edycja standardowa - gra The Division, z dostępem do bety (w przypadku preordera), cena: 179,99 zł (PC) oraz 269,99 zł (PS4, Xbox One)
Kupując The Division w preorderze otrzymujemy dostęp do wersji beta oraz zestaw wyposażenia Hazmat (pozwalający na obchodzenie się z niebezpiecznymi substancjami).
Gra z pewnością będzie dalej rozwijana i wspierana po premierze, dlatego można spodziewać się sporej liczby dodatków DLC. Niektóre z nich mogą być dostępne samodzielne, inne tylko w ramach przepustki sezonowej.
Fabuła
Ponieważ gra nawiązuje do twórczości Toma Clancy'ego, słynnego autora powieści kryminalnych oraz political fiction, fabuła nie może obyć się bez tajnych spisków, organizacji terrorystycznych oraz zamachów.
Właściwa historia zaczyna się jeszcze w 2001 roku - wówczas przeprowadzona zostaje symulacja o kryptonimie Dark Winter, sprawdzająca bezpieczeństwo USA w obliczu broni biologicznej. Negatywny wynik testu skłonił władze Stanów Zjednoczonych do wystosowania Dyrektywy 51, w wyniku której na terenie całego kraju rozmieszczono setki komórek szpiegowskich.
Uśpieni agenci mieli czekać na wybuch pandemii, przygotowując się do walki z zarazą.
Kluczowe aspekty zarysu fabularnego The Divison:
- Kilka lat po opisanych wyżej wydarzeniach dochodzi do katastrofy - bliżej niezidentyfikowana grupa terrorystów rozsiała zabójczego wirusa, umieszczając go na amerykańskich banknotach. W czasie corocznego Black Friday tysiące ludzi wyruszyło na zakupy, w ten sposób ulegając morderczej infekcji.
- W celu odizolowania chorych władze USA zdecydowały się na otoczenie murem głównego zarzewia choroby - Nowego Jorku. W ten sposób piękne niegdyś miasto stało się broczącą raną, mrocznym gettem wypełnionym krzykami chorych i konających.
- Jak łatwo się domyślić, w metropolii szybko wybuchły zamieszki. Ludzie zaczęli walczyć ze sobą o dostęp do żywności oraz leków. Na spokojnych niegdyś ulicach pojawili się zbiegowie z niestrzeżonych przez nikogo więzień oraz bandy sadystycznych psychopatów.
- Dotychczasowe siły porządkowe zostały zepchnięte do defensywy, z trudem broniąc nielicznych punktów oporu. W mieście zabrakło prądu, wiele budynków zostało zniszczonych, a cywile ukryli się w ruinach swoich dawnych domów.
Agenci The Division:
W tym świecie istnieje jednak iskierka nadziei - to agenci The Division, od lat szkoleni na wypadek podobnej katastrofy. Ich celem jest zaprowadzenie porządku w opanowanym przez chaos mieście.
Zadanie nie jest jednak proste, ponieważ tożsamość terrorystów nadal pozostaje tajemnicą. Nowym Jorkiem rządzą zróżnicowane grupy przestępcze, z których każda wyróżnia się innymi celami i metodami walki. Chroniąc niewinnych ludzi, zajmując budynki i zabijając wrogów agenci oczyszczają miasto z zarazy - zarówno dosłownie, jak i w przenośni.
Fabuła podawana jest w trakcie misji, nie zaś w oskryptowanych przerywnikach. Zamiast odgórnego scenariusza mamy więc do czynienia z subtelniejszym zabiegiem - historię poznajemy dzięki rozmowom z postaciami niezależnymi, walcząc z przeciwnikami oraz odkrywając nowe lokacje. To gracze i ich działania są główną osią fabuły, dla której zniszczone miasto stanowi idealne tło.
Świat i rozgrywka
Rozgrywka toczy się w realistycznie odwzorowanej części Nowego Jorku, wraz ze wszystkimi charakterystycznymi punktami i obiektami.
Metropolia została podzielona na kilka mniejszych stref, między którymi można się swobodnie przemieszczać (brak ekranów ładowania). Poszczególne dzielnice dzielą się na te wyzwolone przez agentów oraz „Strefy mroku”, w których nasilenie wirusa jest najsilniejsze, a służby mundurowe straciły kontrolę nad sytuacją.
Co ciekawe, wraz z poczynaniami graczy charakter dzielnic ulega zmianie - front walki z epidemią pozostaje więc ruchomy, a znane obszary mogą w krótkim czasie zmienić się nie do poznania.
Sposób rozgrywki prezentowany w The Division czerpie inspirację z gier takich jak PayDay, Borderlands czy Destiny. Istotą zabawy jest szybka wymiana ognia, poszukiwanie coraz lepszego ekwipunku oraz wypełnianie misji fabularnych i pobocznych.
Chociaż istnieje możliwość zabawy w pojedynkę, to jednak grę stworzono z myślą o kooperacji. W drużynie może znaleźć się maksymalnie czterech graczy, połączonych przez automatyczny matchmaking lub dobranych z listy znajomych.
Typowe mechanizmy dla RPG:
- Zadania główne i poboczne są generowane w sposób częściowo losowy. Misje mogą polegać między innymi na dotarciu do określonego punktu, jak i zdobyciu skrzyni z cennym ładunkiem, zabiciu szefa lokalnej szajki bandytów czy wyzwoleniu posterunku policji;
- Wiele drużyn może równolegle dążyć do tego samego celu. O tym, czy będą ze sobą współdziałać, czy raczej rywalizować, zdecydują sami uczestnicy zabawy;
- Przeciwnicy sterowani przez komputer dzielą się na podstawowych oraz elitarnych, którzy posiadają lepsze wyposażenie, a przez to są trudniejsi do pokonania;
- Wszystkie postaci w grze - zarówno prowadzone przez graczy, jak i dowodzone przez komputer - są opisane za pomocą statystyk oraz kilkudziesięciu umiejętności specjalnych, zdobywanych wraz z kolejnymi poziomami doświadczenia;
- Doświadczenie można zdobyć poprzez wypełnianie zadań, zabijanie przeciwników oraz innych graczy, jak również oczyszczanie miasta z bezprawia (np. wyzwalanie kolejnych dzielnic);
- Umiejętności nie są na stałe przypisane do postaci gracza - pozostając w bezpiecznej okolicy można je zmieniać, tym samym tworząc zupełnie nowy build bohatera;
- W grze występuje bezklasowy system rozwoju. Rolę agenta w drużynie można określić poprzez odpowiedni dobór sprzętu oraz zdolności. Dzięki temu da się stworzyć zarówno odpornych na obrażenia „tanków”, jak i wspierających cały zespół medyków czy inżynierów rozstawiających ciężki sprzęt;
Na swoim koncie gracz może posiadać maksymalnie cztery niezależne od siebie postaci.
Walka:
Głównym motywem gry jest efektowna, ale taktyczna walka w opustoszałym mieście. Istotne jest szukanie osłon, flankowanie wrogów i właściwe korzystanie z ekwipunku. Starcia są szybkie, a wymiana ognia intensywna. Potyczki odbywają się w czasie rzeczywistym, w stylu przywołującym skojarzenia z serią Gears of War.
Większość przeciwników stanowią sterowani przez komputer bandyci, roszczący sobie prawo do rządzenia miastem. Wrogowie są dość zróżnicowani: poza zwykłymi oprychami można też spotkać ciężko uzbrojonych bandziorów z tarczami, miotaczami ognia i nie tylko. The Division wprowadza także możliwość współpracy z innymi drużynami graczy oraz zdradzania ich w czasie misji.
Żywi uczestnicy zabawy stanowią zagrożenie nie mniejsze niż sztuczna inteligencja, a zaufanie jest towarem deficytowym. W chwili rozpoczęcia bratobójczej walki w specjalnej strefie, agresorzy są oznaczani jako rebelianci - wszyscy „porządni” gracze uzyskują wówczas większe premie za ich wyeliminowanie.
Po co walczyć z innymi uczestnikami zabawy? Chodzi przede wszystkim o ekwipunek zdobywany w czasie misji - co jakiś czas natykamy się na nowy ekwipunek czy broń.
Sprzęt występuje w kilku kategoriach rzadkości i oferuje różne premie do statystyk postaci - w prosty sposób da się więc zmienić rolę bohatera w drużynie. Dostępne są zarówno standardowe bronie znane z innych gier akcji (pistolety, karabiny, strzelby etc.), jak i sprzęt o bardziej futurystycznym charakterze- np. samonaprowadzające granaty.
Haczyk polega na tym, że zdobyte przedmioty można łatwo stracić - jeśli padną łupem innego gracza w strefie pozwalającej na starcia z innymi użytkownikami (chyba że potem zabierzemy je złodziejowi). Z tego względu szczególnie emocjonującym elementem zabawy jest powrót z niektórych misji - w wybranych punktach można przywołać helikopter transportowy, pozwalający na transport zdobytego ekwipunku do bazy.
Aby to zrobić, należy wystrzelić flarę z jednego z lądowisk - taki sygnał jest jednak doskonale widoczny dla wszystkich okolicznych graczy, zaś przylot pojazdu zajmuje aż 90 sekund. Jak nietrudno się domyśleć, w tym czasie uciekinierzy mogą paść ofiarą co bardziej pazernych agentów. Poza strefami walk między graczami nie musimy się jednak tym przejmować.
Handel i siedziba:
Interakcja między graczami nie ogranicza się tylko do walki - możliwy jest także handel w bunkrach rozlokowanych w różnych punktach Nowego Jorku. Ponieważ oręż da się modyfikować, wartość rzadkich i mocno ulepszonych przedmiotów potrafi być bardzo znaczna.
W samych bunkrach można spotykać się z innymi agentami, wymieniać sprzęt i umawiać się na kolejne misje. Nie licząc Stref Mroku, ufortyfikowane placówki są jedynymi punktami, w których gracz może spotkać agentów spoza swojej drużyny.
Każdy uczestnik zabawy otrzymuje do swojej dyspozycji bazę, którą może zarządzać. Dostęp do siedziby posiada jedynie agent będący jej posiadaczem - nie da się więc zaprosić znajomych na herbatkę. Ośrodki tego typu pełnią rolę schronienia dla uratowanych cywili - naukowców, strażaków czy lekarzy, na swój sposób próbujących uratować miasto.
Jest to o tyle istotne, że rozwijając i rozbudowując bazę gracz otrzymuje dostęp do coraz lepszych zabawek.
Aspekty techniczne
Autorski silnik Snowdrop Engine wykorzystuje wolumetryczne oświetlenie, cykl dnia i nocy oraz zaawansowaną fizykę, która pozwoliła na uzyskanie realistycznego modelu zniszczeń. Znamy już wymagania sprzętowe The Division na PC - zarówno minimalne, jak i rekomendowane.
Projektanci przygotowali także system częściowej destrukcji otoczenia. Kule przebiją okna, beczki, znaki drogowe, bilboardy czy niektóre ściany - wszystko to w realistyczny, nieoskryptowany sposób. Zniszczenie ma także utrzymywać się przez dłuższy czas. Jeżeli gracze poczynią znaczne szkody w danym miejscu, to będą one widoczne dla wszystkich użytkowników.
Z racji sieciowego charakteru, gra wymaga stałego połączenia z Internetem. Nie przewidziano odrębnego trybu kampanii dla jednego gracza, zaś dla graczy walczących w kooperacji przygotowano wewnętrzny system komunikacji głosowej. Zastosowano w nim specjalny filtr dźwiękowy, dzięki któremu głosy graczy brzmią jakby pochodziły z krótkofalówki.
Trailery i gameplay
Gra doczekała się wielu zwiastunów i filmów z rozgrywką prezentujących produkt na różnych stadiach rozwoju. Wybraliśmy najciekawsze z nich - wliczając w to obszerne wideo z komentarzem twórców.