The Outer Worlds - premiera i najważniejsze informacje
Fabuła oraz gameplay - co warto wiedzieć.
The Outer Worlds to najnowsza gra RPG z elementami strzelanki od studia Obsidian. Nad projektem czuwają Leonard Boyarsky oraz Tim Cain, twórcy dwóch pierwszych części Fallouta. W prace nad grą zaangażowano także deweloperów związanych z Fallout: New Vegas czy Pillars of Eternity.
W The Outer Worlds wcielamy się w kolonistę, który wybudził się z hibernacji w drodze do celu na peryferiach galaktyki. Protagonista zostaje wciągnięty w intrygę, która zagraża ludzkiej osadzie w kosmosie. Wybory gracza wpłyną również na losy jego bohatera. Twórcy zapowiadają, że gra zaoferuje kilka zakończeń fabularnych.
Interesujące postacie niezależne oraz nietuzinkowy świat science-fiction mają być atutami tytułu. W grze zauważymy także subtelne nawiązania do Fallout: New Vegas. Sercem produkcji jest silnik Unreal Engine 4, który w przypadku konsol powinien osiągnąć rozdzielczość 4K oraz 60 klatek na sekundę. Wiadomo także, że w The Outer Worlds nie uświadczymy mikrotransakcji.
- Premiera: 25 października 2019
- Platforma: PC, PlayStation 4, Xbox One
- Wersja językowa: napisy PL
- Producent: Obsidian Entertainment
- Wydawca: Private Division
Data premiery
The Outer Worlds pojawi się 25 października 2019 roku na platformach: PC, PlayStation 4 oraz Xbox One.
Fabuła i świat gry
Fabuła The Outer Worlds skupia się na losach bohatera, który wybudził się z hibernacji (krioprezerwacji) w drodze do kolonii Halcyon, położonej na rubieżach Drogi Mlecznej. Szkopuł tkwi w tym, że statek kolonijny nie rozwinął docelowej prędkości, przez co sen protagonisty trwał niemal 70 lat, siedmiokrotnie dłużej niż to możliwe.
Zamrożonemu bohaterowi pomógł naukowiec, który umożliwił mu przetrwanie tylu lat. Gdy protagonista budzi się, badacz prosi go o pomoc w wybudzeniu pozostałych członków załogi. Gracz może wesprzeć naukowca lub zignorować jego prośbę. Finalnie główna postać zostanie wplątana w intrygę, która zagraża Halcyon.
Kolonią rządzą korporacje, które kontrolują wiele aspektów życia jej mieszkańców. Docelowo ludzie mieli zamieszkiwać dwie planety - jedną z nich opanowały niebezpieczne kosmiczne kreatury. Niektóre z nich są aktywne wyłącznie nocą.
Protagonista będzie człowiekiem, nazywanym przez wszystkich „szefem” albo „kapitanem”. Nie będzie jednak dubbingowany, a imię nadamy mu w trakcie tworzenia postaci. W trakcie gry bohater zwiedzi dwie planety o różnych ekosystemach, wiele księżyców, asteroid oraz stacji kosmicznych. Zobaczy także gazowe olbrzymy oraz planety karłowate.
W kategorii wielkości świata twórcy wolą porównywać nadchodzący tytuł do Star Wars: Knights of the Old Republic 2. W zależności od decyzji podjętych przez gracza oraz jego stylu gry, przejście The Outer Worlds zajmie od 15 do 40 godzin. Na długość gry wpłynie wykonywanie misji pobocznych. Warto nadmienić, że po ukończeniu gry zobaczymy specjalne podsumowanie z wyszczególnieniem naszych decyzji.
W grze nie zabraknie humorystycznych elementów. Jak zdradziła w jednym z wywiadów Megan Starks, odpowiedzialna za historię w grze, pracownicy studia lubią żarty z Futuramy, Firefly czy Doktora Who. Z kolei wygląd lokacji nasuwa skojarzenia ze ekosystemami widzianymi w No Man's Sky.
Rozgrywka
W The Outer Worlds sterujemy bohaterem w widoku pierwszej osoby. Eksplorujemy świat, realizujemy miejsce zlecone przez postacie niezależne, próbujemy rozwikłać intrygę w Halcyon oraz walczymy z wrogo nastawionymi obcymi. Za bazę bohatera służy statek gwiezdny, którym podróżuje po rubieżach galaktyki. Na misje można zabrać dwójkę towarzyszy.
Świat eksplorujemy niemal od początku gry. Na pewno trafimy na tereny kontrolowane przez wrogo nastawionych obcych. Walka z nimi to nie tylko wyzwanie, lecz także szansa na lepsze łupy. Co ważne, eksploracja w grze ma pewne ograniczenia - niektóre obszary mogą być niedostępne, jeżeli nie wykonamy odpowiedniej misji. Rozwiązaniem mają być także specjalne przepustki.
Świat The Outer Worlds, który podlega cyklowi dnia i nocy, nie jest zupełnie otwarty. Przenosząc się pomiędzy obszarami a statkiem-bazą, zobaczymy ekran ładowania. Twórcy chcą kłaść nacisk na wysoki poziom rozgrywki w zamian za nieco mniejszy obszar do eksploracji.
W kreatorze postaci wybierzemy najpierw szablon wyglądu bohatera, a następnie dopasujemy go do własnych potrzeb. Pełną postać zobaczymy na przykład w widoku ekwipunku. Szczególnie ważne jest rozdysponowanie punktów sześciu głównych umiejętności protagonisty, które wpływają na poziom trudności gry oraz pozwalają na wyspecjalizowanie postaci w cichych działaniach czy prowadzeniu otwartej walki.
Umiejętności wpływają także na wybór opcji dialogowych. W grze mają znaleźć się zdolności związane z kłamaniem, zastraszaniem i perswazją. Jeżeli nie możemy wybrać którejś opcji, wspomogą nas specjalne substancje lub towarzysze. Co ciekawe, umiejętności werbalne mogą mieć wpływ na przebieg walki. Po pokonaniu obcej formy życia gracz może przepłoszyć z pola walki pozostałe kosmiczne kreatury.
Ważnym elementem gry jest duża swoboda gracza w podejmowaniu decyzji, które wpłyną na reputację protagonisty oraz świat. Bohater napotka na swojej drodze frakcje, do których będzie mógł dołączyć. Twórcy zaznaczają, że niemal każdą postać niezależną można zabić. Na ten moment nie wiemy, czy The Outer Worlds ukończymy bez dokonywania aktów przemocy.
Z naszymi wyborami mogą nie zgadzać się towarzysze, których zrekrutujemy do drużyny - mogą wyrazić dezaprobatę, a nawet odejść z grupy. Każdy z sojuszników będzie mieć odmienne zdolności, ataki, charakter i poglądy. Również zdecydujemy, jaką broń będą nosić w trakcie misji.
Dodatkowo towarzystwo w trakcie misji zwiększa ilość dostępnego miejsca w ekwipunku. Z kolei bohater będzie mógł pomóc członkom drużyny w rozwiązywaniu ich własnych problemów, za co otrzyma ulepszenia pomocne w walce.
Na wszystkich poziomach trudności, poza trybem Supernovej, jeżeli towarzysze przyjmą zbyt wiele obrażeń, tracą przytomność na polu walki. Wiadomo, że sojusznicy nie są niezbędni w realizowaniu kampanii, ale z pewnością urozmaicą rozgrywkę swoimi liniami dialogowymi, wtrącaniem się do rozmów, a nawet flirtem. Twórcy jednakże nie planują wprowadzać romansowania.
Sojusznikom wydamy także polecenia, zlecając przykładowo prowadzenie negocjacji. Może to być atutem w realizowaniu misji, podobnie jak korzystanie ze specjalnych przedmiotów czy znalezienie słabych punktów rozmówcy. Ma to duże znaczenie, jeżeli zdecydujemy się na poziom trudności Supernova, w którym bohaterowi będą dokuczać pragnienie, głód i zmęczenie. Co ważne, w tym trybie sojusznicy nie są nieśmiertelni.
W The Outer Worlds nie będziemy mogli oswoić obcych form życia, chociaż jest szansa na zwrócenie przeciwko sobie robotów. W tytule zabraknie także minigier w trakcie hakowania. Twórcy nie zamierzają również wprowadzać trybu kooperacyjnego, nawet w ewentualnym sequelu.
W przyszłości The Outer Worlds być może zostanie poszerzone o dodatki, czyli nowe planety, narzędzia modderskie czy tryb New Game Plus, w którym rozpoczniemy zabawę od nowa z zachowaniem dotychczasowego postępu.
Mechanika walki w grze
Bohater w The Outer World wykorzysta do walki futurystyczną, laserową broń oraz oręż do walki wręcz. Wrogów zastrzelimy z pistoletów, karabinów laserowych oraz wyeliminujemy przy pomocy specjalnych kos. Do dyspozycji będziemy mieć również pancerze. Na poziom trudności będzie wpływać między innymi rodzaj przeciwnika, z którym mamy do czynienia.
Choć w grze nie pojawi się zaawansowany system tworzenia przedmiotów, będziemy mogli modyfikować i ulepszać broń oraz dobierać rodzaj amunicji. Na wielkość zadawanych wrogom obrażeń wpłyną statystyki broni i bohatera.
W The Outer Worlds skorzystamy z TTD, czyli Tactical Time Dilatation (pol. Taktyczna Dylatacja Czasu). Jest to mechanizm spowalniający grę w trakcie starcia i ułatwiający celowanie. Co ważne, jego wykorzystanie będzie ograniczone przez zużywanie specjalnej energii. W tym miejscu twórcy inspirowali się systemem VATS z serii Fallout.
W The Outer Worlds zaimplementowano specjalny system słabych stron. Możemy opcjonalnie zmniejszyć sprawność bohatera, aby zyskać atut. Mechanizm działa następująco: system wykrywa, że starcia z konkretnym typem przeciwnika dają mocno w kość bohaterowi. W rezultacie protagonista może nabyć lęk przed robotami, wybranym gatunkiem obcych czy fobię przed ogniem, ciemnością lub wysokością.
Jeżeli aktywujemy proponowaną słabość w starciu z konkretnym przeciwnikiem, z którym jest powiązana, otrzymamy w nagrodę perk, ale nasza postać w walce będzie osłabiona. W trakcie gry znajdziemy również pięć specjalnych broni, tak zwanych Science Weapons, które rozprawiają się z wrogami w zabawny sposób. Jedna z nich, Shrink Ray, umożliwia zmniejszanie nieprzyjaciół.