Tibia - klasy postaci: druid
Czyli nieco o pomaganiu innym.
Ostatnia, ale nie najgorsza klasa postaci, to Druid. Nasz leśny przyjaciel jest specjalistą od magii ziemi oraz lodu, a przy okazji ma smykałkę do leczenia. Podobnie, jak Sorcerer, opiera się głównie na korzystaniu z magii, mogąc w ten sposób zadać spore obrażenia. Niemniej nie są one tak odczuwalne, jak Maga, bowiem rola Druida polega na czymś innym - musi utrzymać drużynę przy życiu.
Nie ma się co oszukiwać, ten rodzaj bohatera jest stworzony do współpracy z innymi graczami. Niska wartość punktów HP, słaby poziom obrony oraz brak sprawności w walce w zwarciu sprawia, że klasa ta całkowicie polega na zdolnościach magicznych. Do tego spora część jego czarów opiera się na przywracaniu życia, co dodatkowo ogranicza zasób arsenału bojowego. Nie oznacza to jednak, że Druid nie jest w stanie sobie poradzić. Jego zdolność do wykorzystywania zaklęć lodu i ziemi sprawia, że niektóre potwory będą niezwykle podatne na ataki tego herosa.
Niemniej warto od początku liczyć się z prostym faktem - mamy przede wszystkim leczyć. Od skuteczności przywracania HP zależy poziom zdolności magicznej. Nie ma się co oszukiwać, że czeka nas sporo trenowania tej umiejętności, jednak poświęcony czas zwróci się. Z czasem będziemy zapraszani na grupowe polowania, na których dobrze wyszkolony medyk jest na wagę złota. To samo dotyczy walk z innymi graczami (głownie wojen), gdzie możliwość poleczenia kilku osób jednocześnie może odwrócić przebieg starcia.
Podobnie jak Czarodziej, Druid posiada niski udźwig, więc nie jest w stanie transportować wszystkich łupów. By nieco odciążyć postać, należy dobierać jej jak najlżejszy ekwipunek. Warto przy tym wspomnieć, że mimo możliwości korzystania z tarczy, nie jesteśmy blokerami, więc nie warto marnować czasu na skillowanie tej umiejętności. Naszą zaletą jest wysoka regeneracja many, jednak mimo to zawsze musimy podróżować z odpowiednim zestawem eliksirów.
Przykładowy ekwipunek dla Druida
W odróżnieniu od innych klas postaci, Druid nie ma w czym wybrzydzać, jeśli chodzi o sprzęt. Na początkowych poziomach bierzemy, co jest, przy czym zwracamy uwagę na wagę ekwipunku. Z czasem dojdą przedmioty z bonusem do poziomu magicznego - to nasz priorytet. Ze względu na niskie profity z niskopoziomowych polowań, nie ma się co przejmować ewentualnymi brakami w orężu. Wszystko nadrabiamy naszą zdolnością do posługiwania się magią. Lepiej, gdy nie stać nas na buty, niż miałoby zabraknąć paczki miksturek, o czym warto pamiętać.
Nasi leśni bohaterzy posługują się przede wszystkim różdżkami. Na początku przygody będzie to również główne źródło zadawanych obrażeń - w odróżnieniu od Maga, Druid nie jest tak bogaty w czary ofensywne. Różdżki mają swoją z góry określoną siłę ataku od konkretnego żywiołu, na którą nie mam wpływu (czyt. nie skillujemy ich). Warto jednak pamiętać, że każdorazowe ich użycie kosztuje nas kilka punktów many.
O ile w przypadku Sorcerera ten aspekt nie jest aż tak istotny, tak dla Druida przyda się pewien specjalny sprzęt. Otóż od okolic 50 poziomu można nabyć lub zdobyć komplet ekwipunku redukujący obrażenia od danego żywioły (elemental set). Gdy uda nam się uzbierać więcej złota, warto zaopatrzyć się w takie przedmioty, oczywiście w zależności od potworów (ich ataku), z którymi walczymy:
- Lighting Set - zapewnia ochronę przed atakami typu energia
- Magma Set - daje odporność na ogień
- Terra Set - sprawi, że ziemia nam nie zaszkodzi
- Glacier Set - ochroni nas przed obrażeniami od lodu
Poniżej znajdziecie przykładowy ekwipunek dla Druida.
Poziom | Hełm | Broń | Pancerz | Spodnie | Buty | Księga zaklęć |
---|---|---|---|---|---|---|
10 | Steel Helmet | Moonlight Rod | Magician's Robe | Plate Legs | Leather Boots | Dwarven Shield |
20 | Steel Helmet | Northwind Rod | Magician's Robe | Plate Legs | Leather Boots | Dwarven Shield |
30+ | Hat Of The Mad | Hailstorm Rod | Spirit Cloa | Blue Legs | Leather Boots | Spellbook of Enlightenment |
50 | Hat Of The Mad | Underworld Rod | Focus Cape | Blue Legs | Boots of Haste | Spellbook of Mind Control |
60+ | Zaoan Helmet | Glacial Rod | Focus Cape | Blue Legs | Boots of Haste | Spellbook of Lost Souls |
80 | Yalahari Mask | Glacial Rod | Focus Cape | Blue Legs | Soft Boots | Spellbook of Dark Mysteries |
100 | Yalahari Mask | Glacial Rod | Focus Cape | Zaoan Legs | Soft Boots | Spellbook of Dark Mysteries |
Zajmijmy się guślarstwem, czyli nieco o magii Druida
W przypadku tego bohatera, praktycznie każdy czar się przyda. Poważnie, większość zaklęć znajdzie zastosowanie w naszej przygodzie, dlatego z czasem warto nabyć wszystkie. Oczywiście, ograniczają nas fundusze, dlatego nie trzeba się z tym śpieszyć. Niemniej o ile z niektórych zaklęć można zrezygnować, tak o trenowaniu naszej zdolności magicznej nie zapominamy! To ona określa siłę ataku oraz leczenia, więc wpływa bezpośrednio na efektywność.
Poniżej znajdziecie pewne minimum, co do rozwinięcia skilla posługiwania się czarami. Oczywiście, można szkolić się wedle własnego uznania, słabiej lub mocniej, niemniej podane niżej wartości przedstawiają optymalny stan. Po poziomie 35 wbijamy wedle własnego uznania.
Poziom | Poziom zdolności magicznej |
---|---|
10 | 10 |
15 | 20 |
20 | 25 |
30 | 30 |
35 | 40 |
Druid, podobnie do Sorcerera, może korzystać z pomocy run. Specjalizuje się przy tym w egzemplarzach leczących, na których (wbrew pozorom) można zarobić. Niemniej profity z tego zajęcia są mniejsze, niż u Maga, tworzącego runy ofensywne. W końcu podstawowe przywracanie punktów życia w Tibii ma każda klasa.
Obowiązkowe zaklęcia:
- Find Person(exiva nick) - wskaże, w którą stronę trzeba iść, aby odnaleźć osobę której szukamy.
- Light Healing (exura) - leczy niewielką część HP.
- Cure Poison (exana pox) - usuwa efekt trucizny.
- Magic Shield (utamo vita) - na 3 minuty i 20 sekund mana traktowana jest jak życie.
- Ice Strike (exori frigo) - lodowy pocisk w jeden cel.
- Fire Strike (exori flam) - ognisty atak w jeden cel.
- Energy Strike (exori vis) - pocisk energii w jeden cel.
- Terra Strike (exori tera) - atak typu ziemia uderzający w jeden cel.
- Heal Friend (exura sio „nick”) - leczy wybraną osobę lub samego siebie.
- Ice Wave (exevo frigo hur) - wystrzeliwuje stożek lodu w stronę w którą jest skierowany gracz.
- Haste (utani hur) - zwiększa szybkość chodzenia.
- Intense Healing (exura gran) - leczy średnią ilość HP.
- Strong Haste (utani gran hur) - lepsza wersja Haste, zwiększa szybkość chodzenia.
- Summon Creature (utevo res nazwastwora) - przywołuje potwora, który będzie atakować ten sam cel co my.
- Wild Growth Rune (adevo grav vita) - run czaru Wild Growth, powoduje stworzenie ściany pnączy.
- Stone Shower Rune (adori mas tera) - run czaru Stone Shower, zadaje obrażenia od ziemi na sporym obszarze.
- Icicle Rune (adori frigo) - run czaru Icicle, mocniejsza wersja Ice Strike, która wystrzeliwuje pocisk lodu.
- Explosion Rune (adevo mas hur) - run czaru Explosion, czar wywołujący wybuch, zadający obrażenia fizyczne.
- Heal Party (utura mas sio) - leczy członków drużyny w tempie 20 HP na 2 sekundy, przez 2 minuty, a maksymalnie do 1200 HP.
- Invisible (utana vid) - na 3 minuty i 20 sekund stajemy się niewidzialni.
- Mass Healing (exura gran mas res) - leczy rzucającego czar oraz otaczające go osoby i przywołańce.
- Terra Wave (exevo tera hur) - wystrzeliwuje potężną falę ziemi w stronę, w którą jest skierowany gracz.
- Wrath of Nature (exevo gran mas tera) - zadaje duże obrażenia od ziemi na sporym obszarze.
- Eternal Winter (exevo gran mas frigo) - xadaje duże obrażenia od lodu na sporym obszarze.
Standardowo, większość czarów jest dostępna jedynie po wykupieniu promocji, a niektóre tylko dla posiadaczy kont Premium. Granie Druidem wymaga dostępu do całej palety zaklęć, dlatego darmowe konta nie mają na co liczyć, gdy chcą cokolwiek osiągnąć tą klasą postaci.
Gdzie expić jako Druid?
Wbrew pozorom, zdobywanie punktów doświadczenia Druidem nie jest takie ciężkie. Początki owszem, mogą być irytujące, ale z czasem heros się rozkręca i otrzymuje dostęp do szerszego wachlarza czarów. Ponownie przypominam, że podczas zabawy należy koncentrować się na rozwijaniu poziomu zdolności magicznej.
Przygodę warto rozpocząć w Thais lub Edron. Standardowo, zaczynamy od Trolli oraz Rotwormów, na których poziom i skille rosną szybko. Poniżej znajdziecie przykładowe miejsca, w których warto szkolić swojego Druida.
Poziom postaci | Na czym expić? |
---|---|
8 - 10 | Trolle w Edron |
10 - 20 | Rotworm w Venore |
20 - 30 | Barbarian Camp w Svargrond |
30 - 40 | Cult na Liberty Bay w Vandura |
40 - 50 | Cyclopollis w Edron |
50 - 60 | Orcs w Orc Fortress |
60 - 80 | Dragon Lair w Venore |
80 - 100 | Warlock w Carlin |
Spis treści: Tibia - poradnik i najlepsze wskazówki
Następnie: Tibia - magia, nauka i jej używanie
Zobacz także:
- Tibia - klasy postaci: najlepsze wskazówki
- Tibia - klasy postaci: knight
- Tibia - klasy postaci: paladin
- Tibia - klasy postaci: sorcerer
Podsumowanie Druida
Druid pełni teoretycznie najmniej satysfakcjonującą rolę w grze. Koncentruje się bowiem na leczeniu sojuszników, więc wydawać by się mogło, że jest zależny od innych. Otóż nie, spokojnie radzi sobie samotnie na polowaniach, musi jedynie dobierać odpowiednio przeciwników. Niemniej, postać ta jest chętnie brana do drużyny, więc może liczyć na grupowy exp. Grając tym herosem należy pamiętać, że:
- Niczym Mag, Druid zależny jest od swoich zdolności magicznych i polega na czarach. Odpowiedni poziom skilla przekłada się na atak oraz leczenie tej klasy, o czym nie można zapominać.
- Mimo możliwości noszenia tarcz, bohater ten nic nie zyskuje z jej posiadania. Ponadto, niski udźwig sprawia, że Druidzi muszą uważać przy dobieraniu ekwipunku -czym lżej tym lepiej! Zwłaszcza, że potrzeba miejsca na miksturki.
- Różdżka to najlepszy przyjaciel leśnego uzdrowiciela. Zadaje stałe obrażenia, którymi często będziemy się wspomagali. Różne egzemplarze tej broni zapewniają inne ataki od żywiołów, więc można przygotować się na każdą okazję.
- Nie wolno zapominać, że klasa ta to przede wszystkim wyśmienity medyk, przywracający punkty życia kilku osobom jednocześnie.