Tibia - podstawowe informacje na temat gry, postaci i sterowania
Pomoc dla zaczynających przygodę.
Zanim zaczniemy właściwą przygodę z Tibią i wyruszymy na polowanie, warto zapoznać się z interfejsem gry. Dlaczego jest to tak istotne? Tytuł CipSoftu wygląda bowiem inaczej, niż współczesne produkcje MMORPG. Nie chodzi tu jedynie o archaiczną grafikę, ale o rozmiary pól, które zajmują sporą część ekranu. W gąszczu informacji łatwo jest się pogubić, a nawet samouczek nie tłumaczy wszystkich zagadnień. Warto przy tym wiedzieć, że interfejs Tibii różni się nieco w zależności, czy gramy na kliencie Flash, czy samodzielnym.
Interfejs klienta Flash
Niemal całe okno przeglądarki zostanie zajęte przez Tibię i z tym trzeba się pogodzić. Na pierwszy rzut oka można zwątpić w potrzebę takiej ilości okienek - bądźcie jednak spokojni. Z czasem do nich przywykniecie, a poza tym, większą część interfejsu można dowolnie ustawić.
Do naszej dyspozycji oddano dwie kolumny po obu stronach głównego ekranu. To na nich rozmieścimy interesujące nas okna. Na szczęście, nie ma potrzeby, by wszystkie były jednocześnie rozwinięte, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by wywoływać je dopiero wtedy, gdy ich potrzebujemy. Poniżej znajdziecie przykładowy wygląd interfejsu z opisem poszczególnych okienek.
- Okno gry - to tutaj rozgrywa się właściwa część zabawy. Na ekranie widzimy naszą postać oraz jej otoczenie. Rozmiar tego okienka możemy dowolnie modyfikować, ale należy pamiętać, że wielkość obrazu jest zależna od okalających go kolumn. Im mniej dodatkowych okienek mamy otwartych, tym większe okno gry możemy uzyskać.
- Konsola - czyli element odpowiedzialny za komunikację ze światem. To tutaj wysyłamy wiadomości do innych graczy, piszemy na specjalnych kanałach, czy rozmawiamy z gildią. To jednak nie wszystko, bowiem to również w tym miejscu pojawiają się informacje od NdiviPC (postacie niezależne). Warto zwrócić uwagę, co dany NPC do nas mówi, bowiem często możemy dowiedzieć się pewnych wskazówek na temat świata gry.
- Menu - z tego miejsca wywołujemy interesujące nas okienko, które możemy następnie umieścić w jednej z dwóch kolumn (prawa i lewa). Dzięki temu nigdy nie zgubimy potrzebnego panelu z informacjami, oraz łatwo zarządzimy wszystkimi okienkami. Warto pamiętać, że tylko jeden panel danego typu (np. z ekwipunkiem) może być aktywny - nie ma możliwości posiadania dwóch okienek tego samego typu równocześnie, nawet w różnych kolumnach.
- Okno statusu - niezwykle istotny element, bowiem to on informuje nas o stanie zdrowia naszej postaci. Dodatkowo, w tym oknie widzimy, ile mamy many (energii magicznej) oraz poziom naszego herosa. Okno statusu można rozbudować o dodatkowe dane, jak np. poziom rozwinięcia danej umiejętności. Dzięki temu mamy wszystko pod ręką.
- Przyciski akcji - to tak naprawdę jedno z głównych źródeł kontroli nad zachowaniem naszego bohatera. Dlaczego? To na tym małym panelu umieszczamy wszystkiego rodzaju akcje, jakie nasza postać ma wykonać. Dotyczy to zarówno używania przedmiotów, czy eliksirów, jak i korzystania z magii. Dzięki temu zamiast wykonywać skomplikowane inkantacje, za pomocą jednego przycisku możemy użyć danego czaru. Zautomatyzowane wysyłanie wiadomości również odbywa się za pośrednictwem tego panelu. By całość jeszcze bardziej przyśpieszyć, można przypisać określony przycisk akcji do klawisza na klawiaturze - taką operację nazywamy hotkey'em.
- Ekwipunek - w tym miejscu znajdują się informacje na temat sprzętu, który aktualnie ma na sobie nasz heros. W Tibii ekwipunek dzieli się na: hełm, zbroję, spodnie, buty, broń, amulet oraz pierścień. Dodatkowo jest miejsce na plecak, tarczę lub księgę czarów (w zależności od klasy postaci) oraz ankh. Należy jednak pamiętać, że nasza postać ma ograniczoną możliwość udźwigu, więc nie będzie w stanie nosić zbyt ciężkiego ekwipunku na sobie.
- Minimapa - to tak naprawdę uproszczone graficznie okno gry, które zawiera podgląd na rozleglejszy teren. Warto przyzwyczaić się do wyglądu minimapy, bowiem korzystanie z jej dobrodziejstw jest kluczem do sukcesu. W końcu dzięki dobrej nawigacji znajdziemy interesujące nas miejsca, czy potwory, lub unikniemy zagrożeń.
- Główne opcje - na tym panelu znajdują się wszystkie te opcje, które nie potrzebują osobnych okienek. Za pośrednictwem tego miejsca wylogujemy się z gry, zmienimy aktualnie graną postać, jak i wejdziemy do podglądu statystyk naszego herosa, czy posiadanych przez niego czarów oraz zadań.
- Opcje walki - w tym oknie decydujemy o trybie walki naszego bohatera, jego zachowaniu oraz reakcji na zaczepkę ze strony innego gracza.
- Lista bitewna - ten panel służy do wyświetlania wszystkich postaci oraz potworów, które są w zasięgu naszego ataku. Dzięki temu możemy szybko przygotować się do walki, lub zaplanować strategiczny odwrót.
- Lista VIP - to okno służy do gromadzenia istotnych dla nas osób. Nie ma przy tym znaczenia, czy dotyczy to przyjaciół, czy wrogów - gdy nasz VIP się zaloguje, zostaniemy o tym poinformowani. Darmowe konta mogą mieć do 20 osób na tej liście, a posiadacze Premium aż 100.
- Bonusy Premium - tutaj znajdziemy informacje na temat wszystkich bonusów, wynikających z posiadania konta Premium.
- Punkty unjustified - czyli zbiór danych na temat naszej aktywności PvP. Znajdziemy tutaj ilość naszych punktów unjustified (nieusprawiedliwionych), zdobywanych za zabijanie innych graczy oraz informacje na temat zgromadzonych czaszek (Skull System).
Interfejs klienta stand-alone
W odróżnieniu od klienta Flash, samodzielny klient Tibii prezentuje się zdecydowanie przejrzyściej. Większość potrzebnych informacji znajduje się po prawej stronie ekranu, a okno gry zostało wycentrowane. Również zarządzanie poszczególnymi panelami bardziej zautomatyzowano. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by poszczególne elementy ułożyć samodzielnie. Należy jednak pamiętać, że tym razem mamy do dyspozycji jedynie prawą kolumnę.
- Okno gry - to tutaj rozgrywa się właściwa część zabawy. Na ekranie widzimy naszą postać oraz jej otoczenie. Nasz heros zawsze będzie znajdować się na środku obrazu, więc nie musimy obawiać się, że gdzieś nam zniknie. Rozmiar tego okienka możemy dowolnie modyfikować, ale należy pamiętać, że wielkość obrazu jest zależna od konsoli czatu.
- Minimapa - to tak naprawdę uproszczone graficznie okno gry, które zawiera podgląd na rozleglejszy teren. Warto przyzwyczaić się do wyglądu minimapy, bowiem korzystanie z jej dobrodziejstw jest kluczem do sukcesu. W końcu dzięki dobrej nawigacji znajdziemy interesujące nas miejsca, czy potwory, lub unikniemy zagrożeń.
- Okno statusu - niezwykle istotny element, bowiem to on informuje nas o stanie zdrowia i many naszej postaci.
- Ekwipunek - w tym miejscu znajdują się informacje na temat sprzętu, który aktualnie ma na sobie nasz heros. W Tibii ekwipunek dzieli się na: hełm, zbroję, spodnie, buty, broń, amulet oraz pierścień. Dodatkowo jest miejsce na plecak, tarczę lub księgę czarów (w zależności od klasy postaci), ilość Soul Points oraz ankh. W specjalnym slocie możemy również umieścić podręczny przedmiot, jak np. pochodnię. Należy jednak pamiętać, że nasza postać ma ograniczoną możliwość udźwigu, więc nie będzie w stanie nosić zbyt ciężkiego ekwipunku na sobie.
- Opcje walki - w tym oknie decydujemy o trybie walki naszego bohatera, jego zachowaniu oraz reakcji na zaczepkę ze strony innego gracza.
- Przyciski kontroli - w tym miejscu znajdują się wszystkie dodatkowe panele, które nie potrzebują osobnego okna. W tym miejscu możemy wywołać dane na temat rozwoju naszych umiejętności, listę VIP, czy informacje na temat postaci oraz potworów w naszym zasięgu ataku. Dodatkowo, z tego miejsca wywołamy dziennik zadań, zestawienie zebranych przez nas punktów unjustified. Również za pośrednictwem tego panelu dostaniemy się do opcji gry, lub się z niej wylogujemy.
- Konsola - czyli element odpowiedzialny za komunikację ze światem. To tutaj wysyłamy wiadomości do innych graczy, piszemy na specjalnych kanałach, czy rozmawiamy z gildią. To jednak nie wszystko, bowiem to również w tym miejscu pojawiają się informację od NPC (postacie niezależne). Warto zwrócić uwagę, co dany NPC do nas mówi, bowiem często możemy dowiedzieć się przydatnych wskazówek na temat świata gry.
- Pasek czasu odnowienia - w tym miejscu mamy dostęp do informacji na temat naszych czarów. Gdy użyjemy jednej ze zdolności, musi minąć trochę czasu, byśmy ponownie mogli z niej skorzystać (tzw. czas odnowienia). Poszczególne ikonki informują nas o czasie odnowienia przypisanego ataku magicznego i jego grupy czarów. Warto pamiętać, że magiczne zdolności mają różne czasy odnowienia. Pierwsze trzy ikony określają kolejno czar ataku, leczący oraz wspomagający. Dwie pozostałe dotyczą dodatkowej grupy magii oraz zdolności specjalnych.
Kontrolowanie postaci
Podstaw kontrolowania postaci nauczeni zostaniemy za pomocą wbudowanego samouczka. Niestety, nie wszystkie meandry gry zostaną nam w ten sposób przedstawione, dlatego ta część poradnika zostanie poświęcona kwestii poruszania się po świecie Tibii.
Większa część naszej aktywności odbywa się za pomocą menu kontekstowego. Wspomniane menu wywołujemy przy użyciu prawego przycisku myszy, klikając w interesujący nas obiekt. Dotyczy to zarówno innego gracza, NPC, przedmiotu, czy potwora. Z wywołanej listy wybieramy interesującą nas akcję. By przyśpieszyć proces, możemy skorzystać z różnych skrótów, jak np. klikanie + shift wywoła opcję „look”, a klikanie + ctrl sprawi, że dana rzecz zostanie użyta.
Przejdźmy teraz do poruszania się po świecie gry. W tym przypadku mamy dwie opcje do wyboru:
- Używamy myszy - wystarczy klikać myszką w oknie gry, by nasz heros automatycznie udał się w wybrane miejsce. W ten sposób możemy również zainicjować walkę, czy interakcję ze światem gry.
- Używamy klawiatury - możemy wykorzystywać strzałki na klawiaturze lub na NumPadzie, by przemieścić się w górę, dół, lewo, czy prawo. Korzystając z cyfr 1,3,7,9 na NumPadzie sprawimy, że nasz bohater pójdzie ukosem.
Istnieje również opcja, by zmienić stronę, w którą skierowana jest nasza postać. By tego dokonać, należy przytrzymać przycisk ctrl, a następnie wcisnąć odpowiednią strzałkę. Czy jest to istotne? Tak, bowiem niektóre czary wymagają, byśmy byli skierowani w stronę osoby, na której planujemy użyć magii.
Świat gry nie znajduje się jedynie na jednej płaszczyźnie. Znajdziemy tutaj zarówno miejsca poniżej, jak i nad poziomem morza. Korzystanie ze schodów następuje automatycznie, ale używanie drabin wymaga wywołania menu kontekstowego (PPM) i wybrania opcji „use”. To jednak nie wszystko, bowiem chcąc skorzystać z dziury, należy wykorzystać przedmiot „rope” lub wyczarować linę czarem „Magic Rope”. Jakby tego było mało, czasem może zdarzyć się sytuacja, w której wspiąć się na wyższy poziom możemy tylko przy użyciu danego przedmiotu (a raczej wdrapując się na niego).
Chcąc podążać za przyjacielem, nie musimy ręcznie sterować naszym herosem. Wystarczy wywołać menu kontekstowe i wybrać „follow” - automatycznie będziemy biegli za wskazaną osobą. Warto jednak pamiętać, że jeśli nasz „cel” zniknie z ekranu, zatrzymamy się w miejscu.
Na zakończenie należy wspomnieć o opcji „look” na postaciach, czy przedmiotach. Została ona umieszczona w grze nie bez powodu, a korzystanie z niej zapewni nam dodatkowe informacje na temat wybranego obiektu.
Walka z przeciwnikiem
Inicjowanie walki z wrogiem jest niezwykle proste. Wskazujemy cel, wywołujemy menu kontekstowe i używamy opcji „attack”. Dookoła przeciwnika pojawi się czerwona ramka, wskazująca, że aktualnie z nim walczymy. Nasza postać automatycznie rozpocznie atak, gdy tylko obiekt znajdzie się w jej zasięgu. By zaprzestać wyprowadzania ciosów, korzystamy z przycisku escape, lub z menu kontekstowego wybieramy „stop attack”. Chcąc przyśpieszyć możliwość zaatakowania lub anulowania ataku, wystarczy, że użyjemy skrótu klik + alt a celu, wtedy odpowiednia akcja zostanie wywołana.
Postacie, jak i potwory, po śmierci mogą pozostawić po sobie jakieś przedmioty. W ciągu pierwszych 10 sekund od śmierci, łup może wziąć jedynie osoba, która zadała celowi największe obrażenia.
Spis treści: Tibia - poradnik i najlepsze wskazówki
Następnie: Tibia - pierwsze kroki w grze, czyli jak zacząć
Specjalne efekty
W Tibii istnieje rozbudowany system specjalnych efektów, które wpływają na naszą postać. Warto się z nimi zapoznać, by z wyprzedzeniem wiedzieć, co nas może czekać i jak temu przeciwdziałać:
- Zatrucie - efekt zatrucia może zostać wywołany przez potwory lub magię i zadaje obrażenia typu ziemia. Może zostać zdjęty przez czar „Cure Poison” lub odpowiadającą mu runę.
- Podpalenie - w tym przypadku tracimy w danym okresie czasu punkty życia, przez obrażenia od ognia. Jedynie Druidzi są w stanie zdjąć ten efekt.
- Porażenie prądem - efekt podobny do podpalenia, ale zadaje obrażenia od energii. Jedynie Druidzi czarem „Cure Electrification” są w stanie zdjąć porażenie.
- Drowning - po morskich głębinach można podróżować jedynie w odpowiednim ekwipunku, dlatego nieostrożni bohaterowie utoną, jeśli za długo będą przebywali bez tlenu.
- Zamrożenie - lodowy podmuch niektórych potworów jest w stanie zamrozić naszą postać. Zadaje obrażenia w regularnych odstępach czasu i nie da się zdjąć tego efektu. Należy go przeczekać i poprosić kogoś o leczenie.
- Oślepienie - działa podobnie jak porażenie prądem, ale zadaje obrażenia od żywiołu świętość. Dodatkowo, tego efektu nie da się zdjąć żadnym czarem.
- Przekleństwo - jeśli zostaniemy przeklęci, czarna chmurka pojawi się nad naszą postacią. W krótkim czasie będziemy otrzymywali coraz większe obrażenia, a efekt może zdjąć tylko Paladin.
- Krwawienie - mocniejsze ciosy od potworów są w stanie wywołać krwawienie, które w krótkim odstępie czasu zada nam dodatkowo obrażenie. By pozbyć się tego efektu, należy użyć czaru „Cure Bleeding”.
- Pijaństwo - nadmiar alkoholu jest szkodliwy, zatem jeśli zasiedzimy się w barze, nasza postać straci zdolność do poruszania się w prostej linii.
- Spowolnienie - niektóre bestie są w stanie rzucić efekt spowolnienia, który sprawia, że nasz heros porusza się wolniej niż zwykle. Warto jednak odnotować, że nie wpływa to na czas rzucania czarów, czy inne działania.
- Przyśpieszenie - działa odwrotnie do spowolnienia i sprawia, że nasz podróżnik porusza się szybciej.
- Tarcza magiczna - magiczna tarcza, która sprawia, że obrażenia nie zabierają nam punktów życia, ale punkty many. W chwili, gdy nie mamy już energii magicznej, tarcza pęka i z powrotem tracimy życie.
- Wzmocnienie - sprawia, że dana zdolność przez pewien okres czasu jest skuteczniejsza. Różne klasy postaci są w stanie wzmocnić inne ataki.
- Głód - gdy efekt głodu się pojawia, nasza postać przestanie automatycznie regenerować punkty życia i many. W celu pozbycia się tej nieprzyjemności, należy spożyć jakikolwiek posiłek.