Skip to main content

Tibia - zadania, osiągnięcia, drużyna oraz gildie

Wyruszamy na misję!

Tibia to nie tylko żmudne polowania na potwory i graczy. Na podróżników czekają bowiem różne zadania, zlecane przez NPC w miastach. Zazwyczaj dotyczą one dość prostej rzeczy, typu wyeliminowanie określonej ilości stworów, czy zdobycie przedmiotu i przyniesienie go. Za wykonanie misji otrzymujemy punkty doświadczenia, złoto, a czasem przedmioty. Warto je robić, bowiem są miłą odskocznią od standardowej zabawy, a poza tym, niektóre questy mogą coś odblokować. Nie oznacza to jednak, że biegamy po świecie i wykonujemy zadania. Większość z nich wymaga od nas odpowiedniego poziomu, byśmy mogli się podjąć wyzwania.

Jak już wykażemy, że jesteśmy gotowi, możemy zbierać i wykonywać dostępne misje. Menu zarządzania naszymi questami nazywa się Quest log i z jego poziomu możemy przeglądać aktualnie podjęte wyzwania. Znajdziemy tam również podpowiedzi i konkrety na temat aktualnego zadania. Jakby tego było mało, wysokopoziomowe postacie mogą wziąć udział w World Quests, czyli misjach wykonywanych przez graczy z danego świata. Są one odpowiednio wymagające, a do ich zakończenia wymagana jest współpraca wielu osób. Analogicznie do tego, nagrody są odpowiednio wysokie.

Rozmawiaj z NPC i odkrywaj nowe zadania

Zdobywamy osiągnięcia

Osiągnięcia (achievements) to specjalne cele, które wykonuje się podczas grania w Tibię. Inaczej niż zadania, osiągnięcia nie dają złota, czy punktów doświadczenia, zapewniają jednak honor i sławę. Są bowiem dobrym sposobem na pokazanie innym graczom naszych umiejętności, bez walczenia z nimi. Dlaczego? Wymagają bowiem one wiedzy o grze i wykonania określonych czynności, by osiągniecie zostało zdobyte. Część z podstawowych można znaleźć tutaj - są to proste rzeczy, typu wykonanie określonego zadania, czy zabicie danej ilości potworów. O wiele trudniejsze i lepiej nagradzane osiągnięcia są ukryte i trzeba się postarać, by je zdobyć.

Nagrodą za zdobycie osiągnięcia są punkty chwały. 300 najlepszych graczy (z najwyższą ilością chwały) jest wyświetlanych na specjalnej tablicy. Jednak achievement achievementowi nie jest równy, stąd zostały one podzielone na różne kategorie trudności:

  • Grade 1: daje 1-3 puntky
  • Grade 2: daje 4-6 punkty
  • Grade 3: daje 7-9 punkty
  • Grade 4: daje10 punktów

Logując się na własne konto na stronie Tibii, w ustawieniach można zobaczyć aktualną liczbę punktów chwały oraz zobaczyć ostatnio zdobyte osiągnięcia.

Osiągnięcia są dobrym sposobem na udowodnienie własnej wartości

Formujemy drużynę

Granie samotnie nie jest opłacalną sprawą w Tibii, dlatego jak najwcześniej zaleca się znalezienie drużyny (party). Grając ekipą nie tylko możecie na sobie polegać i wspierać się. Niektóre klasy postaci doskonale się uzupełniają, a inne oferują specjalnego bonusy całej drużynie. Polowanie na potwory również w ten sposób będzie o wiele łatwiejsze. Dodatkowo, czarami obszarowymi nie zranimy członka naszego party, więc nie musimy się o nic martwić. Wszyscy członkowie ekipy otrzymują również dostęp do oddzielnego kanału komunikacyjnego w czacie.

Chcąc zaprosić kogoś do drużyny, wystarczy wywołać menu z PPM i wybrać opcję „Invite to party”. W ekipie jest pewna hierarchia, określająca kompetencje jej członków. Mamy zatem lidera, który odpowiedzialny jest za zapraszania nowych osób, oraz pozostałych członków. Lider może w każdej chwili przekazać dowództwo komuś innemu. Należy również pamiętać, że w danej chwili można być członkiem tylko jednego party.

Chcąc opuścić ekipę, wystarczy wybrać opcję „Leave party”, lub się wylogować - wtedy automatycznie opuścimy drużynę. W chwili, gdy lider się wyloguje, a nie przekaże dowództwa, nową pozycję szefa otrzyma pierwsza osoba w drużynie. Nie można opuścić party w chwili, gdy ma się blokadę wylogowywania.

W Tibii drużyna zawsze jest potrzebna!

Teraz najważniejszy element drużyny, czyli współdzielenie punktów doświadczenia. Tę opcję musi aktywować lider, wybierając „Enable Shared Experience” i zapewnia ona dodatkowe punkty doświadczenia w wysokości 20%, o ile pokonany potwór dał przynajmniej 20 punktów doświadczenia. Jeśli w walce ze stworem były zamieszane 2 różne klasy postaci, bonus zwiększa się do 30%, a przy 3 różnych bohaterach otrzymamy 60% więcej expa. W sytuacji, gdy wszystkie klasy postaci biorą udział w walce, zdobywamy 100% więcej dodatkowych punktów. Jak zatem widać, warto polować w drużynie, ale należy liczyć się z pewnymi wymaganiami:

  • Tylko postacie na podobnym poziomie mogą współdzielić punkty doświadczenia. Oznacza to, że najsłabsza osoba w drużynie nie może mieć mniej niż dwie-trzecie poziomu najsilniejszego gracza. Czyli osoba na poziomie 40 może współdzielić doświadczenie z osobą na 60, ale gdyby miała 100, efekt już nie zadziała.
  • Odległość między postaciami nie może przekroczyć 30 kratek, jeśli doświadczenie z zabitego potwora ma być współdzielone.
  • Wszyscy członkowie drużyny musza być aktywni, czyli jeśli nie są w stanie atakować, powinni leczyć lub używać czarów.

Zakładamy gildię

Tibia kładzie duży nacisk na współpracę pomiędzy graczami. Jeśli większe grono bohaterów postanawia ze sobą działać, mogą oni założyć gildię, by bez przeszkód grać razem. Należy jednak pamiętać, że jedynie gracze Premium mogą stworzyć własną gildię. Pozostali mogą bez przeszkód do niej dołączyć i korzystać z jej benefitów. Należy liczyć się z tym, że w danym momencie można być członkiem tylko jednej gildii.

Co oferuje gildia?

  • Ranga - w obrębie gildii można przydzielać jej członkom dowolne tytuły, wedle zasług. Takie nazwy są widoczne dla wszystkich graczy, nawet tych z poza gildii.
  • Specjalny czat - członkowie gildii mają indywidualny czat, na którym mogą się ze sobą komunikować.
  • Wiadomość gildyjna - to specjalny komunikat pojawiający się przy każdym zalogowaniu na czacie gildii. Ustalany jest przez lidera lub vice-lidera gildii.
  • Tablica gildyjna - dostępna dla członków gildii, można na niej tworzyć wątki, jeśli chce coś się przekazać jej członkom.
  • Konto bankowe - gildia ma swoje konto bankowe, w którym może gromadzić pieniądze na specjalne wydatki, jak np. dom gildyjny.
  • Dom gildyjny - największa korzyść z posiadania i bycia w gildii. Lider gildii może zakupić dom gildyjny za pieniądze z konta bankowego gildii, zapewniając tym samym wszystkim członkom specjalne mieszkanie. Jest to również jedyny sposób, by darmowe konta miały „własne” cztery ściany. W domu gildyjnym znajduje się depot locker.

Gildie mają swoje hierarchie i mimo posiadania różnych rang i tytułów, może wyróżnić trzy pozycje: lider, zastępca, członkowie. Pierwszą pozycję może zajmować tylko jedna osoba i oznacza to, że ma ona najwyższa rangę. Zazwyczaj jest nią gracz, który stworzył daną gildię. Musi on również na początku zrekrutować przynajmniej 4 zastępców w ciągu 3 dni od założenia, inaczej gildia zostanie rozwiązana. Jeśli zastępca opuści gildię, lider ma dwa tygodnie na znalezienie nowego - w gildii musi być zawsze przynajmniej 4 zastępców. Warto zaznaczyć, że zastępcami mogą być również tylko gracze Premium.

W sytuacji, gdy lider lub zastępca straci konto Premium, nadal mogą wykonywać swoje role. Problem jednak w tym, że w gildii na pozycji lidera i zastępców musi być przynajmniej 5 kont Premium, w innym wypadku gildia zostanie rozwiązana w ciągu 2 tygodni. Co ciekawe, standardowych członków gildii może być nieskończenie wielu - nie ma ograniczeń, co do wielkości.

Warto dołączyć do gildii, by wspólnie polować i walczyć z innymi

Lider gildii może również wypowiedzieć wojnę innej gildii. W tym celu musi w panelu gildii wybrać opcję „Guild War” i wskazać „Declare War”. Następnie wpisuje nazwę wrogiej gildii, z którą chce walczyć, decyduje o czasie trwania konfliktu (od 7 do 180 dni) oraz wybiera ile zabójstw zapewnia zwycięstwo w wojnie (od 10 do 10 000). Do tego należy zdecydować o kontrybucji, jaką zapłaci się przeciwnikowi, w razie przegranej. Można wybrać od 0 do 2 000 000 000 monet. Do tego należy doliczyć opłaty wojenne w wysokości 1 000 monet. Należy pamiętać, że trzeba posiadać posiadaną gotówkę na koncie, jeśli się chce wywołać wojnę. Lider gildii musi również wybrać, ile zapłacą wrogowie, gdy to oni polegną. Ponownie mówimy tutaj o kwocie od wybrać od 0 do 2 000 000 000 monet oraz opłatach wojennych (1 000 monet).

Wyplenienie formularza nie równa się wywołaniu wojny, to jedynie deklaracja. Jeśli lider przeciwników nie zgodzi się na wojnę, obie gildie nie mogą ze sobą walczyć w ciągu 7 następnych dni. Nie podjęcie decyzji w ciągu 7 dni również traktowane jest jak odmowa. Wrogi dowódca może również chcieć zmienić warunki wojny i w takiej sytuacji odsyła formularz, który nasz lider akceptuje, odrzuca lub edytuje ponownie. Gdy obie strony zgodzą się na warunki konfliktu, wojna rozpocznie się wraz z najbliższym zapisem świata gry.

Zakładając oczywiście, że obie strony mają odpowiednią (ustaloną) ilość złota do prowadzenia wojny. W sytuacji braki finansów, cała procedura wydłuża się do chwili zdobycia środków. Osoba deklarująca wojnę może w każdej chwili wycofać się z chęci potyczki do czasu oficjalnego rozpoczęcia wojny. Po podpisaniu warunków i uiszczeniu wpłaty, żadna ze stron nie może zaniechać konfliktu.

Wojny często wywołuje się z powodów finansowych

Podczas wojny panują specjalne warunki:

  • Jeśli nasza gildia jest w stanie wojny, zawsze mamy włączoną blokadę przed Protecion Zone, gdy będziemy zamieszani w atak na członka wrogiej gildii.
  • Podczas trwania wojny można zostać wyrzuconym z gildii lub samemu ją opuścić. Nie można natomiast zapraszać nowych osób. Co jednak ciekawe, bohaterowie, którzy otrzymali zaproszenie do gildii przed rozpoczęciem wojny, mogą do niej dołączyć w trakcie jej trwania.
  • Tego samego gracza z przeciwnej gildii można zabić jedynie 5 razy w ciągu 24 godzin, by jego śmierć przyznawała punkty.
  • Postacie niebiorące udziału w wojnie nie mogą nas uleczyć, czy dać bonusy w ciągu 60 sekund, od chwili gdy otrzymaliśmy obrażenia od członka wrogiej gildii.

Spis treści: Tibia - poradnik i najlepsze wskazówki

Następnie: Tibia - jak trenować zdolności


Zakończyć wojnę można na kilka sposobów. Jedna ze stron może się poddać, wtedy konkurenci wygrywają na normalnych warunkach. Można również zakończyć konflikt tradycyjnie, czyli wypełniając deklarację wojny (ilość zabić). Jednak w sytuacji, gdy czas konfliktu się skończy, a wymagania zwady nie zostały spełnione (nikt nie zabił określonej liczby osób), wygrywa ta strona, która zabiła więcej członków przeciwnika. Przy czym, w takim przypadku, zwycięzca nie otrzymuje pełnej kontrybucji wojennej.

Wygrany otrzymuje część wygranej, zależnie od różnicy w zabójstwach. Gdy jedna strona zabiła 12 osób, a druga jedynie 4, to zwycięzca otrzymuje dwie-trzecie nagrody, bo o tyle więcej zabójstw dokonał. Reszta kwoty wraca do pokonanego. W przypadku remisu konflikt się kończy i wszyscy odzyskują złoto. Co ciekawe, gdy gildia się rozpadnie podczas konfliktu, przeciwnik automatycznie wygrywa.

Zobacz także