To może być najpiękniejsza gra roku. Hellblade 2 zachwyciło ekspertów grafiką
Digital Foundry analizuje najnowsze materiały.
Ekipa Digital Foundry wzięła na tapet najnowsze gameplaye z Senua's Saga: Hellblade 2. Eksperci są pod wielkim wrażeniem warstwy graficznej gry, określając ją mianem „oszałamiającego” pokazu najnowocześniejszej technologii w grafice komputerowej. Szykuje się najambitniejsze do tej pory wykorzystanie dobrodziejstw silnika Unreal Engine 5. Do tego stopnia, że ograniczenie do 30 FPS na konsolach jest w pewnym sensie uzasadnione.
„Jeśli chodzi o warstwę wizualną, Hellblade 2 z pewnością wykorzystuje imponującą technologię” - napisał Oliver Mackenzie, autor analizy. „Renderowanie twarzy Senui, czerpiące z technologii Metahuman, jest tutaj wyjątkowo mocną stroną, najlepszą, jaką można zobaczyć w grach. Wszystko - od subtelnie półprzezroczystego cieniowania skóry, przez realistyczne oczy, po perfekcyjne zęby - wygląda fantastycznie. Animacja jest niewiarygodnie udana, znakomicie przekładając ruchy przechwycone przez motion capture na wiarygodną wirtualną postać”.
Wizualnych artefaktów właściwie nie ma, nawet mimo wykorzystania silnego rozmycia ekranu i „pięknie” zaimplementowanej głębi ostrości. Wokół włosów Senui można zauważyć nieco postrzępionych krawędzi (aliasingu), ale nie jest to znacząca niedogodność.
Studio Ninja Theory korzysta z wachlarza rozwiązań typowych dla gier na Unreal Engine 5, i robi to w udany sposób. Gęsto rozmieszczone na ziemi kamyczki ujawniają wsparcie rozwiązania Nanite - tak wyrafinowana geometria zazwyczaj nie jest możliwa w grach z tradycyjnie renderowanymi poligonalnymi siatkami (meshami). Wrażeń dopełnia rozwiązanie Virtual Shadow Maps, generujące realistyczne cienie nawet pod ekstremalnymi kątami.
Wrażenie na Digital Foundry zrobiła też animacja, choć do Helldlbade 2 trzeba mieć odpowiednie podejście. Walka z pewnością wygląda filmowo i efektownie, ale bliżej jej do „jedynki” niż do, chociażby, God of War. Warto zauważyć, że aby podkreślić każdy cios, przy kontakcie animacja zatrzymywana jest na kilka klatek. Osoby interesujące się animacją z pewnością zauważyły podobne rozwiązanie właśnie w nowych odsłonach God of War.
Oliver Mackenzie ma natomiast pewne zastrzeżenia do ogólnej jakości i przejrzystości obrazu. Gra ma dość agresywny post-processing, co generuje „miękki”, filmowy obraz, który można wręcz określić mianem nieco rozmytego. Biorąc jednak pod uwagę jej narracyjny charakter, tego właśnie powinniśmy się według Digital Foundry spodziewać, a poza tym finalny rezultat jest „doskonały”.
Pozostałe wnioski Digital Foundry:
- Technologicznie, Hellblade 2 jest o poziom wyżej od poprzedniczki niemal w każdym aspekcie. „Ninja Theory może być dumne ze swojej pracy”
- Gra ma mocne filmowe ziarno. Digital Foundry ma nadzieję, że będzie można zmniejszyć jego wartośc w ustawieniach
- Osadzona nisko przy ziemi mgła wolumetryczna jest nieco rozczarowująca. Renderuje się w niskiej rozdzielczości i generuje ertefakty
- Trailer sugeruje, że gra nie ma problemu z trzymaniem 30 klatek na sekundę
- Struktura gry będzie raczej mocno korytarzowa
- Blokada na 30 FPS „może irytować część graczy, ale to rozsądne rozwiązanie dla gry o tak wysokim poziomie osiągnięć wizualnych”
- Hellblade 2 może być jedną z najbardziej wymagających gier na PC w tej generacji. Potencjalnie będzie wymagać dość mocnej karty graficznej
„Na moje oko, to może być najlepiej wyglądająca gra na Unreal Engine 5, co jest nie lada wyczynem” - podsumowuje Oliver Mackenzie. Premiera Senua's Saga: Hellblade 2 odbędzie się 21 maja.