Skip to main content

To może być najpiękniejsza gra roku. Hellblade 2 zachwyciło ekspertów grafiką

Digital Foundry analizuje najnowsze materiały.

Ekipa Digital Foundry wzięła na tapet najnowsze gameplaye z Senua's Saga: Hellblade 2. Eksperci są pod wielkim wrażeniem warstwy graficznej gry, określając ją mianem „oszałamiającego” pokazu najnowocześniejszej technologii w grafice komputerowej. Szykuje się najambitniejsze do tej pory wykorzystanie dobrodziejstw silnika Unreal Engine 5. Do tego stopnia, że ograniczenie do 30 FPS na konsolach jest w pewnym sensie uzasadnione.

„Jeśli chodzi o warstwę wizualną, Hellblade 2 z pewnością wykorzystuje imponującą technologię” - napisał Oliver Mackenzie, autor analizy. „Renderowanie twarzy Senui, czerpiące z technologii Metahuman, jest tutaj wyjątkowo mocną stroną, najlepszą, jaką można zobaczyć w grach. Wszystko - od subtelnie półprzezroczystego cieniowania skóry, przez realistyczne oczy, po perfekcyjne zęby - wygląda fantastycznie. Animacja jest niewiarygodnie udana, znakomicie przekładając ruchy przechwycone przez motion capture na wiarygodną wirtualną postać”.

Zobacz na YouTube

Wizualnych artefaktów właściwie nie ma, nawet mimo wykorzystania silnego rozmycia ekranu i „pięknie” zaimplementowanej głębi ostrości. Wokół włosów Senui można zauważyć nieco postrzępionych krawędzi (aliasingu), ale nie jest to znacząca niedogodność.

Studio Ninja Theory korzysta z wachlarza rozwiązań typowych dla gier na Unreal Engine 5, i robi to w udany sposób. Gęsto rozmieszczone na ziemi kamyczki ujawniają wsparcie rozwiązania Nanite - tak wyrafinowana geometria zazwyczaj nie jest możliwa w grach z tradycyjnie renderowanymi poligonalnymi siatkami (meshami). Wrażeń dopełnia rozwiązanie Virtual Shadow Maps, generujące realistyczne cienie nawet pod ekstremalnymi kątami.

Wrażenie na Digital Foundry zrobiła też animacja, choć do Helldlbade 2 trzeba mieć odpowiednie podejście. Walka z pewnością wygląda filmowo i efektownie, ale bliżej jej do „jedynki” niż do, chociażby, God of War. Warto zauważyć, że aby podkreślić każdy cios, przy kontakcie animacja zatrzymywana jest na kilka klatek. Osoby interesujące się animacją z pewnością zauważyły podobne rozwiązanie właśnie w nowych odsłonach God of War.

Różnice w renderowaniu twarzy (szczególnie skóry, włosów, oczu i zębów) oraz w mimice są znaczące

Oliver Mackenzie ma natomiast pewne zastrzeżenia do ogólnej jakości i przejrzystości obrazu. Gra ma dość agresywny post-processing, co generuje „miękki”, filmowy obraz, który można wręcz określić mianem nieco rozmytego. Biorąc jednak pod uwagę jej narracyjny charakter, tego właśnie powinniśmy się według Digital Foundry spodziewać, a poza tym finalny rezultat jest „doskonały”.

Pozostałe wnioski Digital Foundry:

  • Technologicznie, Hellblade 2 jest o poziom wyżej od poprzedniczki niemal w każdym aspekcie. „Ninja Theory może być dumne ze swojej pracy”
  • Gra ma mocne filmowe ziarno. Digital Foundry ma nadzieję, że będzie można zmniejszyć jego wartośc w ustawieniach
  • Osadzona nisko przy ziemi mgła wolumetryczna jest nieco rozczarowująca. Renderuje się w niskiej rozdzielczości i generuje ertefakty
  • Trailer sugeruje, że gra nie ma problemu z trzymaniem 30 klatek na sekundę
  • Struktura gry będzie raczej mocno korytarzowa
  • Blokada na 30 FPS „może irytować część graczy, ale to rozsądne rozwiązanie dla gry o tak wysokim poziomie osiągnięć wizualnych”
  • Hellblade 2 może być jedną z najbardziej wymagających gier na PC w tej generacji. Potencjalnie będzie wymagać dość mocnej karty graficznej

„Na moje oko, to może być najlepiej wyglądająca gra na Unreal Engine 5, co jest nie lada wyczynem” - podsumowuje Oliver Mackenzie. Premiera Senua's Saga: Hellblade 2 odbędzie się 21 maja.

Zobacz także