Torment: Tides of Numenera - najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jeśli masz jakieś trudności lub wątpliwości, to zajrzyj tutaj.
Świat i mechanika gry Torment: Tides of Numerena mogą początkowo wywoływać pewną konsternację. Zwłaszcza na tle typowych RPG-ów rozgrywanych w typowych światach fantasy z wojownikami oraz czarownikami. Tutaj charakterystyczne klasy postaci zastąpiono oryginalnymi typami, a zwyczajny podział na dobro i zło został wyparty przez bardziej rozbudowany system nurtów.
Poszczególne elementy związane z fabułą i rozgrywką są opisywane w formie porad albo można się z nimi zapoznać prowadząc rozbudowane dialogi. Wszystkie te wiadomości są jednak rozrzucone po wielu lokacjach i rozmówcach. Dlatego postanowiliśmy stworzyć zbiór często pojawiających się pytań i odpowiedzi na nie. Gdybyście mieli własne pytania, to korzystajcie z komentarzy pod tekstem.
Uwaga - jeśli chcesz szybko wyszukać na stronie konkretną frazę (np. numener), to wciśnij klawisze ctrl i f, po czym wpisz wyraz w wyszukiwarce, która przeniesie cię do odpowiedniego miejsca na stronie. Oczywiście o ile dane słowo znajduje się w artykule.
Kim jest Pan Wcieleń?
Jest to osoba, która przed wieloma laty poznała sposób na nieśmiertelność. W tym celu musi przenosić się między ciałami kolejnych osób. Kiedy z nich „wychodzi" kształtuje się w nich w pełni rozwinięty umysł i zaczynają funkcjonować w świecie, jak inne osoby. Ostatni Ocalony, w którego wciela się gracz, jest ostatnim wcieleniem Pana Wcieleń.
Co to jest Rozpacz?
Starożytna istota tropiąca Pana Wcieleń oraz stworzone przez niego byty. Pragnie wszystkich zniszczyć, żeby zachować równowagę w świecie.
Czym różnią się umiejętności od zdolności?
Umiejętności dzielą się na dwie kategorie - aktywne, które należy uruchomić manualnie podczas gry lub zdarzenia (na ogół pobierają określoną ilość z puli punktów siły, szybkości albo intelektu) oraz bierne, niewymagające aktywacji i wydawani punktów. Warto zapamiętać, że umiejętności aktywne są zaznaczane w kartach postaci ikonami z zielonym tłem, a pasywne niebieskim. Zdolności są to natomiast bonusy pasywne, z których dana postać korzysta stale (są jak gdyby uruchomione w tle i nie wymagają żadnych punktów).
Co to jest kryzys?
Jest to starcie turowe aktywujące się w trakcie niebezpiecznej sytuacji. W jego trakcie najczęściej dochodzi do walki, ale podczas niego możesz także się skradać, wchodzić w interakcję z przedmiotami i rozmawiać w celu zażegnania kryzysu.
Co to jest wysiłek?
W trakcie atakowania oraz wchodzenia w interakcję z różnymi przedmiotami i osobami na dole ekranu może pojawić się pasek wysiłku. Określa, jakie masz szansę na przeprowadzenie danej akcji (np. trafienia przeciwnika, przesunięcia ciężkiego przedmiotu lub przekonania kogoś do swoich racji).
Możesz zwiększyć to prawdopodobieństwo korzystając z punktów puli (1 na obrazku powyżej) - im więcej ich poświęcisz (1b-1c na obrazku powyżej), tym większa szansa na sukces danej akcji. Warto dodać, że podstawowa akcja (1a) nie wymaga żadnego wysiłku (zapewnia przy tym najmniejsze szanse powodzenia). To, która pula punktów będzie wykorzystywana zależy od rodzaju akcji. Atak ciężką bronią wymaga siły, ale przekonanie rozmówcy może już wymagać punktów intelektu.
Co to jest biegłość?
Biegłość pozwala podnosić szansę na powodzenie danej akcji (w walce, rozmowie lub np. przy przestawianiu jakiegoś ciężkiego przedmiotu) bez kosztu punktów wysiłku.
Mówiąc obrazowo jest to dodatkowa, wypełniona już kulka (1 na obrazku powyżej) na pasku wysiłku. Dzięki niej możemy od razu i za darmo wybrać drugie pole (2), co zwiększa szansę na przeprowadzenie danej akcji. Nie wydajemy przy tym żadnego punktu wysiłku. Jednak kolejne kropki, jeszcze bardziej podnoszące nasze szanse, wymagają już wydania punktów wysiłku.
Co to są numenery?
Są to specjalne, posiadające moc przedmioty znajdowane w trakcie gry. Niektóre z nich nie wyróżniają się niczym specjalnym, ale możesz też znaleźć potężne numenery będące enigmatami lub artefaktami o bardzo dużej mocy.
Czym różnią się enigmaty od artefaktów?
Jedne i drugie to numenery, które często posiadają dużą moc. Enigmaty są jednak jednorazowe, natomiast z artefaktów możesz korzystać znacznie częściej (mogą to być na przykład bronie, pancerze lub pierścienie).
Co to jest choroba enigmotoidalna?
Jest to negatywny stan spowodowany przenoszeniem przez daną postać zbyt dużej liczby enigmatów. Przedmioty te noszone w nadmiarze przyczyniają się do powstawania różnego rodzaju negatywnych skutków ubocznych działających na bohatera.
Każda z postaci posiada różne ograniczenia związane z ilością przenoszonych enigmatów. Możesz je szybko sprawdzić w zakładce „Ekwipunek". Na górze z prawej pojawia się informacja (1 na obrazku powyżej) ile enigmatów posiadasz oraz jaki jest ich limit. Nieco niżej widzisz przenoszone obecnie enigmaty - (2). Te, które świecą na czerwono (3) zostały zebrane jako ostatnie i przyczyniają się do powstawania choroby. Wystarczy jednak usunąć jeden z enigmatów (obojętnie który), co w naszym przypadku przyczyni się do zbalansowania stanu (2 przenoszone na 2 możliwe) i choroba zostanie przerwana.
Pulę przenoszonych enigmatów możesz zwiększać korzystając z niektórych zdolności i umiejętności (np. zaradność). Możesz je także rozdysponowywać między innych towarzyszy tak samo, jak robi się to ze zwykłymi przedmiotami. Ostatecznie możesz je również sprzedać u handlarzy.
Co to są nurty?
Są to specjalne, niewidzialne siły oddziałujące na wszystkich w świecie Tormenta. To coś w rodzaju systemu charakteru, jednak znacznie bardziej rozbudowanego od standardowego podziału na dobro i zło. To, który nurt dominuje u głównego bohatera można sprawdzić na karcie postaci (ikona w lewym górnym narożniku).
Jest on modyfikowany przez poszczególne wybory gracza. W opcjach pokazywanie wpływu nurtów jest domyślnie włączone, więc jeśli podejmiesz jakąś decyzję związaną z nurtem, to w polu dialogowym pojawi się informacja na ten temat.
Jakie są rodzaje nurtów?
W grze występuje pięć rodzajów nurtów oznaczanych kolorami:
- Nurt niebieski: postacie poszukujące mądrości, wiedzy oraz zrozumienia i rozsądku.
- Nurt złoty: skupia się na dobroczynności, empatii i poświęceniu.
- Nurt indygo: siły działające wokół dobra ogólnego, sprawiedliwości i równości.
- Nurt srebrny: dotyczy ludzi dążących do władzy i rządzenia innymi. Opiera się na podziwie, potędze i sławie.
- Nurt czerwony: osoby kierujące się głównie emocjami, pasją i działaniem.
Co to jest komora rezonansowa?
Jest to szklany sarkofag, który w wyniku upadku niszczysz na początku właściwej części przygody. Jest z nim związana pierwsza misja fabularna, której musisz się podjąć.
Co to są stany?
To tymczasowe warunki lub efekty, które mogą ulepszyć (zielona strzałka w górę) lub osłabić (czerwona strzałka w dół) statystyki postaci. Istnieje wiele umiejętności i broni wywołujących konkretne stany. Istnieje też możliwość usuwania niektórych stanów (np. umiejętność Pobudzenie usuwa negatywne stany i przywraca zdrowie).
Jak działa pancerz?
Pancerze pochłaniają obrażenia fizyczne (wskaźnik pancerz) oraz ezoteryczne (wskaźnik odporność), czyli ataki energetyczne, chemiczne, mentalne oraz międzywymiarowe. Po jego założeniu w karcie ekwipunku pojawi się liczba związana z jego skutecznością. Przykładowo, jeśli atakuje cię przeciwnik o sile ataku 7, a ty posiadasz pancerz o współczynniku 5, to pochłonie on tyle punktów obrażeń. W wyniku tego twoja postać straci tylko 2 punkty życia, zamiast 7.
Jak używać przedmiotów i przekazywać je innym postaciom?
Wszystkie rzeczy związane z przedmiotami znajdziesz w zakładce „Ekwipunek". Na dole z prawej strony (1 na obrazku poniżej) są portrety wszystkich członków drużyny. Wystarczy kliknąć na któregoś z nich, aby zobaczyć, co obecnie przenosi.
Jeśli chcesz wyposażyć daną postać w jakąś broń lub skorzystać z przedmiotu, to wystarczy wybrać go z menu (2) z prawej albo zakładki z enigmatami (3), kliknąć na dany obiekt prawym przyciskiem myszy i skorzystać z polecenia Użyj lub Wyposaż. Jeżeli chcesz upuścić daną rzecz, ponieważ jest np. bezwartościowa i brakuje ci miejsca w ekwipunku, to kliknij na nią prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Upuść.
Jeśli chodzi o przekazywanie różnych przedmiotów między członkami drużyny, to wystarczy kliknąć na dany obiekt lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć go na portret towarzysza w lewym dolnym rogu (1).
Czy w grze można kraść?
Autorzy nie przewidzieli możliwość okradania postaci w sposób przypominający rozwiązania z klasycznych gier fabularnych. Jednak czasami w trakcie dialogów możesz od rozmówców wyłudzić pieniądze lub cenne przedmioty.
Do czego służy zdolność Zwinne ręce?
Do wykonywania różnego rodzaju akcji np. grzebania w gruzowiskach w celu znalezienia cennych rzeczy, przeszukiwania urządzeń technicznych w celu ich włączenia lub skrępowania niebezpiecznego rozmówcy. Jeżeli istnieje możliwość skorzystania z tej zdolności, to zostanie ona zaznaczona na liście dialogowej.
Spis treści: Torment: Tides of Numenera - Poradnik, Solucja
Zobacz też:
- Torment: Tides of Numenera - interfejs, ekwipunek, karta postaci i dziennik
- Torment: Tides of Numenera - tworzenie postaci
- Torment: Tides of Numenera - awansowanie postaci i specjalizacje
- Torment: Tides of Numenera - przykładowe postacie: wojownik, łotrzyk, mag
Nie mogę dołączyć do drużyny nowego kompana. Jak przyłączyć nowego towarzysza do drużyny?
Pamiętaj, że w twojej drużynie mogą jednocześnie przebywać 4 osoby - główny bohater plus trójka towarzyszy. Jeśli masz komplet, to nie będziesz mógł dołączyć kolejnych osób. Aby zwolnić miejsce wystarczy porozmawiać z osobą z drużyny i powiedzieć jej, że wolisz podróżować bez niej/niego. Na ogół na odchodnym były kompan powie ci, gdzie możesz go szukać, gdybyś jednak chciał go mieć w grupie z powrotem.