Skip to main content

Torment: Tides of Numenera - przykładowe postacie: wojownik, łotrzyk, mag

Jeśli nie masz pomysłu na stworzenie bohatera, to zajrzyj tu koniecznie.

Torment oferuje ogromne możliwości w procesie tworzenia głównego bohatera lub bohaterki. Oprócz płci mamy także wpływ na jej typ, czyli coś w rodzaju klasy postaci, wybór umiejętności i zdolności, a także możliwość wpływania na trzy główne statystyki, czyli pulę punktów siły, szybkości i intelektu.

Więcej informacji na temat poszczególnych atrybutów głównego bohatera oraz kreatora postaci, znajdziesz w dziale Tworzenie postaci. W tym miejscu chcemy natomiast zaproponować różne warianty bohaterów, którymi możemy zacząć przygodę. Oczywiście są to tylko przykłady mające nieco ułatwić tworzenie postaci od podstaw. Zachęcamy przy tym do eksperymentowania we własnym zakresie.

W trakcie projektowania postaci warto kierować się pewną wskazówką, pozwalającą nawet na początku zabawy osiągnąć specjalizację (dwie fioletowe kropki) w niektórych zdolnościach. Przykładowo, jeśli w Zdolności eksploracyjnej wybierzesz Zwinne ręce, to jako cechę przewodnią dobrze jest wybrać np. Zwinny, która podnosi zdolność Zwinne ręce o 1 punkt, dzięki czemu osiągniesz specjalizację. Unikaj natomiast wybierania cech ograniczających zdolności. Czyli, jeśli ponownie wybierzesz Zwinne ręce, to jako cechy przewodniej nie wybieraj Silny, ponieważ odejmuje ona 1 punkt, przez co cały efekt zostanie zniwelowany.

Uwaga - zastosowane w poradniku nazwy postaci są naszego autorstwa i służą skrótowemu opisowi danej postaci, aby czytelnik mógł w miarę szybko dotrzeć do typu bohatera, który interesuje go najbardziej.


Ciężkozbrojny wojownik

Jeżeli podczas przygody lubisz korzystać z siły oraz brutalnych rozwiązań, a zamiast dyplomatycznych rozmów preferujesz otwarte starcia, to ten typ postaci może okazać się idealnym rozwiązaniem. Bohaterowie tego typu są skupieni głównie na rozwoju fizycznym, wytrzymałości i zdolnościach pozwalających na noszenie, jak najcięższych i potężnych pancerzy oraz broni. W umiejętnościach najważniejsze są te, które pozwalają szybko wyeliminować przeciwnika lub stworzyć przewagę na polu bitwy.

  • Preferowany typ: Glewia
  • Najważniejsze statystyki: Siła
  • Umiejętności: Niezawodna precyzja (pozwala zwiększyć szansę na trafienie krytyczne) lub Hak (kosztem siły umożliwia przyciągnięcie do siebie oddalonego przeciwnika).
  • Zdolność eksploracyjna: Wytrzymałość (zwiększa ilość punktów zdrowia oraz zapewnia lepszą ochronę przed wrogimi atakami).
  • Władanie bronią: Broń ciężka (umożliwia efektywne korzystanie z oręża zadającego największe obrażenia).
  • Cecha przewodnia: Wytrzymały (podnosi wytrzymałość i odporność bohatera) lub silny (zwiększa poziom siły i wytrzymałość, a także możliwość zastraszania rozmówców) lub Twardy (zwiększa wytrzymałość, odporność i możliwość korzystania z pancerzy) lub Gniewny (bonus do ciężkiej broni i zdolności Rozwalanie).

Lekkozbrojny wojownik

Jeżeli nie przepadasz za zakutymi w pancerze, wielkimi, lecz powolnymi postaciami, a mimo to lubisz toczyć otwarte pojedynki, to alternatywą może okazać się lżejszy wojownik. U tego rodzaju postaci nad brutalną siłą dominuje szybkość i spryt. Wprawdzie pojedyncze ciosy nie zadają tak wielu obrażeń, ale możliwość wyprowadzania ataków z zaskoczenia, a także ich szybkość i lepsze zdolności związane z unikami sprawiają, że taki bohater może okazać się bardziej zabójczy od ogromnego osiłka. W tym przypadku należy określić czy bardziej zależy ci na postaci potrafiącej błyskawicznie się przemieszczać i stosować uniki czy raczej preferującej możliwość ukrywania się i atakowania rywali z zaskoczenia.

  • Preferowany typ: Glewia
  • Najważniejsze statystyki: Szybkość, ewentualnie siła
  • Umiejętności: Niezawodna obrona (zwiększa szanse na zadanie trafienia krytycznego) lub Wyszkolona obrona (podnosi umiejętności uników i siły woli).
  • Zdolność eksploracyjna: Bieganie (umożliwia szybsze poruszanie się na polu bitwy oraz omijanie przeszkód i przeciwników) lub Zwinne ręce.
  • Władanie bronią: Broń lekka (lepsze korzystanie ze sztyletów, pałek czy pistoletów) lub Broń taktyczna (średni oręż pokroju kusz i jednoręcznej broni białej - jeśli chcesz połączyć siłę i szybkość) lub Walka na dystans (przy korzystaniu z pistoletów lub kusz, kiedy wolisz walczyć na pewną odległość).
  • Cecha przewodnia: Ostrożny (bonus do percepcji i ukrycia, jeśli lubisz atakować z zaskoczenia) lub Zwinny (bonus do szybkości i Zwinnych rąk) lub Przebiegły (bonus do perswazji i zwinnych rąk, ale kosztem wytrzymałości) lub Nieuchwytny (bonusy do broni lekkiej, ukrycia i oszustwa, ale kosztem biegania oraz inicjatywy) lub Zręczny (bonus do szybkości i biegania, jednak kosztem ukrycia).

Łotrzyk

Są to postacie, które zamiast otwartej walki preferują działanie w ukryciu. Korzystają głównie z lekkich pancerzy lub w ogóle ich nie używają i posługują się przy tym lekkim uzbrojeniem. Wszystko w celu zachowania skrytości i możliwości szybkiego przemieszczania się. Bohaterowie tej klasy rozwijają też zdolności niezwiązane z walką, które często umożliwiają rozwiązywanie konfliktów na inne sposoby, na przykład poprzez wpływ wywierany na swoich rozmówców.

  • Preferowany typ: Szelma
  • Najważniejsze statystyki: Szybkość, ewentualnie intelekt
  • Umiejętności: Walka bez pancerza (zapewnia bonusy do szybkości i intelektu przy nienoszeniu pancerza lub korzystaniu z lekkiego wariantu) oraz Nieczysty cios (siłowy atak zadający dodatkowe obrażenia oraz powodujący stan oszołomienia wpływający negatywnie na siłę woli i ataki wroga) lub Nasycenie broni (atak wykorzystujący punkt intelektu, pozwalający na wybranie rodzaju obrażeń, jakie ma zadać).
  • Zdolność eksploracyjna: w przypadku szelmy wybór jest bardzo duży - proponowane przez nas rozwiązania: Ukrycie (jeśli zależy ci na niezauważonym przemykaniu między rywalami lub atakowaniu ich z zaskoczenia) lub Zwinne ręce (rozwinięte zdolności motoryczne i obsługa delikatnych urządzeń) lub Percepcja (pozwala zauważać niewidoczne dla innych rzeczy np. pułapki) lub Perswazja lub Oszustwo (obydwie ostatnie zdolności służą do wpływu na naszych rozmówców).
  • Cecha przewodnia: zależna od wybranej Zdolności eksploracyjnej - przykładowo: Ostrożny (jeśli wybrałeś zdolność Ukrycie) lub Charyzmatyczny (jeżeli zdecydowałeś się na Perswazję lub Oszustwo) lub Zwinny (jeśli twoim wyborem były Zwinne ręce) lub Przebiegły (bonus do Perswazji i Zwinnych rąk) lub Nieuchwytny (gdy chcesz posługiwać się bronią lekką i atakować z zaskoczenia).

Charyzmatyczny oszust

Główną siłą tego typu postaci jest rozwiązywanie większości konfliktów z innymi w trakcie rozmów. Cel uświęca środki, więc nieważne czy uda się tego dokonać nakłaniając innych do swoich racji czy też zwyczajnie kłamiąc albo kogoś zastraszając - ważne, że dopniemy swego. Możesz od razu wyspecjalizować się w jednej z tych dziedzin lub rozwinąć częściowo wszystkie trzy, a następnie dodawać kolejne punkty wraz ze zdobywaniem doświadczenia. W przypadku walki możesz rozwinąć tę postać w dwóch wariantach - jako osobę z dość mocnym pancerzem, mogącą stawić czoła rywalom w pierwszej linii lub bohatera preferującego skryte działanie i wyprowadzającego nagłe ciosy z wykorzystaniem lekkiego oręża.

  • Preferowany typ: Szelma
  • Najważniejsze statystyki: Szybkość/Siła
  • Umiejętności: Obeznanie z pancerzem (jeśli wolisz postać, która dobrze czuje się w otwartych starciach) lub Walka bez pancerza (jeżeli preferujesz szybkie działanie i uniki) oraz Nieczysty cios (zadaje dodatkowe obrażenia oraz wprowadza stan Oszołomienia zmniejszający wartości obronne ofiary).
  • Zdolność eksploracyjna: Zastraszanie (pozwala groźbą przekonać rozmówców do swojej racji) lub Oszustwo (w rozmowach z innymi możesz z łatwością ich okłamywać) lub Perswazja (rzeczowo przekonujesz innych do swojego zdania).
  • Cecha przewodnia: Charyzmatyczny (kosztem siły woli i punktu intelektu zyskujesz punkt Oszustwa oraz Perswazji).

Mag wspierający

Bohaterowie tej grupy koncentrują się przede wszystkim na zdolnościach i umiejętnościach magicznych, którymi mogą wspomóc towarzyszy na polu bitwy. Chodzi tu zarówno o zaklęcia ofensywne, zadające obrażenia przeciwnikom i wywołujące u nich negatywne efekty, jak i działania defensywne, pozwalające na przykład leczyć rannych kompanów albo zapewniać im różnego rodzaju bonusy.

  • Preferowany typ: Nano
  • Najważniejsze statystyki: Intelekt
  • Umiejętności: Pobudzenie (przywraca celowi 6 punktów życia i usuwa negatywne efekty, oprócz Otoczenia i Trwałych urazów) oraz Przystosowanie (na trzy rundy wprowadza u wyznaczonej postaci stan Chroniony, podnoszący jej zdolności defensywne) lub Krok kwantowy (umożliwia teleportowanie wybranego sojusznika do innego miejsca w zasięgu działania umiejętności).
  • Zdolność eksploracyjna: Wiedza o naturze (skupia się na tajnikach przyrodniczych i istotach fizycznych) lub Wiedza o maszynerii (dla postaci preferujących nauki ścisłe i urządzenia techniczne).
  • Cecha przewodnia: Bystry (zapewnia bonusy do punktów intelektu, siły woli oraz oszustwa, ale kosztem Wiedzy o maszynerii i Wiedzy mistycznej) lub Inteligentny (zwiększa pulę liczby punktów inteligencji i Anamnezę) lub Oczytany (zwiększa liczbę punktów inteligencji oraz rozwija Wiedzę o naturze i maszynerii, a także zdolność Lecznictwo) lub Analityczny (Wiedza o maszynerii i Koncentracja).

Spis treści: Torment: Tides of Numenera - Poradnik, Solucja

Zobacz też:

- Torment: Tides of Numenera - interfejs, ekwipunek, karta postaci i dziennik

- Torment: Tides of Numenera - tworzenie postaci

- Torment: Tides of Numenera - awansowanie postaci i specjalizacje


Mistyk

Bohaterowie mistyczni przedkładają rozwój umysłowy nad fizyczny, poświęcając się przede wszystkim studiowaniu ksiąg, z których czerpią niedostępną dla innych wiedzę. W walce wręcz nie mają zbyt dużych szans z silniejszymi rywalami, ale ogromna moc artefaktów i enigamtów sprawiają, że dysproporcje te są redukowane i to często na korzyść bohaterów magicznych. Na dalszym etapie rozwoju takiego bohatera należy zadbać o rozwój Koncentracji, dzięki której mistyk może znacznie ograniczyć efekty negatywne związane z przenoszeniem artefaktów.

  • Preferowany typ: Nano
  • Najważniejsze statystyki: Intelekt
  • Umiejętności: Zaradność (umożliwia posiadanie dodatkowych enigmatów), Sondowanie myśli (umożliwia poznanie skrytych myśli niektórych rozmówców).
  • Zdolność eksploracyjna: Wiedza mistyczna (skupia się na dziwnych, międzywymiarowych istotach).
  • Cecha przewodnia: Mistyczny (zapewnia bonus do Wiedzy mistycznej i Użycia enigmatu).

Zobacz także