Torment: Tides of Numenera - premiera i najważniejsze informacje
Co warto wiedzieć o duchowym spadkobiercy Planescape: Torment.
Torment: Tides of Numenera to nowa produkcja studia inXile, odpowiedzialnego między innymi za The Bard's Tale i Wasteland 2. To także duchowy spadkobierca Planescape: Torment - wśród deweloperów znajdują się projektanci kultowej gry z 1999 roku.
Tides of Numenera to RPG w starym stylu. Gracze otrzymają wiele dialogów i różnorodne opcje do wyboru w trakcie rozmów, zaawansowany rozwój postaci, a także rozbudowany system walki.
Akcję obserwujemy w rzucie izometrycznym, jak we wspomnianym Planescape: Torment czy Baldur's Gate i innych tego typu produkcjach.
- Premiera: 28 lutego 2017
- Wersja językowa: pełna polska wersja językowa (dubbing)
- Producent: inXile Entertainment
- Wydawca: Techland Wydawnictwo
Data premiery i dostępne edycje
Torment: Tides of Numenera zadebiutuje na całym świecie w dniu 28 lutego na PC, PlayStation 4 oraz na Xbox One. Wczesna - niekompletna - wersja gry jest dostępna na Steamie od stycznia 2016 roku.
Wydawca przygotował kilka edycji gry, które dostępne są w różnych sklepach:
- Zwykła edycja cyfrowa. Zawiera wyłącznie grę. Można ją nabyć między innymi w sklepie Steam, co jednak wiążę się z ceną wyższą niż koszt wydania pudełkowego. Zwykłą edycję PC wyceniono na 45 euro, a więc ok. 195 zł. Cyfrowa wersja konsolowa to koszt ok. 200 zł.
- Edycja Day One. Zawiera grę, steelbook, mapę świata, cyfrowy Poradnik Podróżnika, soundtrack i zbroję Syntstalowy Pancerz Umysłu. Cena - 140 zł na PC, 180 zł na konsolach.
- Edycja kolekcjonerska. W jej skład wchodzi gra, soundtrack, Poradnik Podróżnika (drukowany i cyfrowy), artbook, kolekcjonerskie pudełko, stauetka, drukowana mapa świata, Talizman Tidal, zbroja Syntstalowy Pancerz Umysłu dla postaci. Cena to ok. 400 zł na wszystkich platformach.
Świat gry i historia
Wydarzenia z Torment: Tides of Numenera rozgrywają się w odległej przyszłości - mowa tu o miliardach lat - w fikcyjnym uniwersum Numenery. Świat znajduje się, mniej więcej, na poziomie technologicznym późnego średniowiecza, choć wszędzie można natknąć się na pozostałości poprzednich cywilizacji - stąd też elementy futurystyczne, a nawet science-fiction.
Taki niezwykły setting pozwolił twórcom na wprowadzenie wielu niezwykłych postaci, przeciwników oraz narzędzi, którymi będą mogli posługiwać się bohaterowie. Podczas przygody odwiedzimy wiele lokacji, a nawet inne wymiary.
Istotnym wątkiem będzie zagadnienie sensu istnienia, a także śmierci. Główny bohater nie będzie mógł naprawdę zginąć, gdyż po zgonie w realnym świecie trafi do tajemniczego Labiryntu Odrzuconych, z którego za każdym razem trzeba będzie odnaleźć wyjście.
Gracz wciela się w Ostatniego Odrzuconego - bezimienną postać, której ciało opuścił Zmieniający Bóg, który zamieszkiwał w tysiącach ciał przez całe wieki. Obserwował wszystko, uciekał przed przed śmiercią. Opuszczane przez boga ciała zazwyczaj umierają, ale nie nasze. W efekcie stajemy się częścią ważnej historii.
Zadaniem bohatera będzie odnalezienie swojego stwórcy, zanim dziwna istota zrodzona po oderwaniu się Zmieniającego Boga dopadnie wspomnianego boga lub postać gracza. W trakcie podróży spotkamy też innych Odrzuconych, by łączyć z nimi wspomnienia.
Podczas przygody, tak jak w klasycznych RPG, dołączą do nas towarzysze. Będzie ich w sumie dziewięcioro, choć jednocześnie z bohaterem może przebywać maksymalnie czterech. Będą to różnorodne postacie, od pozornie zwykłych przedstawicieli gatunku ludzkiego, po stworzenie opisywane jako „kula dziwnej mazi”.
Klasy postaci i walka
Podstawą rozgrywki w Torment: Tides of Numenera jest eksploracja i wykonywanie kolejnych misji. Ważnym elementem jest także walka, ale możliwe będzie unikanie rozwiązań siłowych i postawienie na charyzmę oraz zdolności dyplomatyczne bohatera. Przygodę można ukończyć podobno bez nawet jednego starcia, ale jest to bardzo trudne.
Ważny będzie odpowiedni rozwój postaci - inwestowanie punktów doświadczenia w statystyki i dodatkowe umiejętności. Zdolności zależne będą od wybranej na początki specjalizacji.
Klasy w Tides of Numenera to:
- Glewie - elitarni wojownicy, w boju wykorzystują nie tylko tradycyjne dla wojowników uzbrojenie i pancerze, ale także sztuki walki. Rozwijając tę klasę można skupić się na sile lub szybkości, albo spróbować znaleźć równowagę między tymi cechami. To również jedyny rodzaj postaci w grze, który jest w stanie atakować dwukrotnie podczas jednej tury. Na boju ma przede wszystkim zadawać i przyjmować na siebie obrażenia.
- Nano - odpowiednik tradycyjnych magów. Mogą sondować myśli oponenta i przyzywać stwory z innych wymiarów. Potrafią między innymi leczyć towarzyszy oraz teleportować sojuszników we wskazane miejsce, a także zadawać obrażenia z dystansu.
- Szelmy - wszechstronna postać, specjalista od kłamstwa i oczarowywania przeciwników. Ich gadżety to między innymi bomby oraz wywołujące ból niewielkich rozmiarów urządzenia nano. Szelma może też skorzystać ze sprzętu tworzącego humanoidalne iluzje bohatera, które podczas starć mogą zmylić przeciwnika. Nie zabraknie również szeregu pancerzy oraz ezoterii, czyli tutejszego odpowiednika zaklęć.
Atrybuty bohatera to Moc, Szybkość oraz Intelekt. Taki prosty podział pozwala na konkretną specjalizację. W niektórych przypadkach staniemy przed szansą podjęcia dodatkowego Wysiłku w jakiejś sytuacji, by spróbować wykorzystać dany atrybut w celu rozwiązania problemu lub zadania dodatkowych obrażeń.
Potyczki rozgrywane są w turach. Na początku walki wykonywany jest rzut na inicjatywę, decydujący o kolejności działania postaci. W czasie jednej tury bohater może się przemieścić oraz wykonać dowolną akcję - na przykład zaatakować kogoś lub skorzystać z umiejętności.
Tutaj również wykorzystywane są punkty atrybutów oraz rzuty kostkami, ale liczy się także taktyka (istnieje choćby premia za flankowanie). Właściwe dysponowanie zasobami to istotny element każdej potyczki. Co ciekawe, nawet w trakcie bitwy będziemy mogli czasem porozmawiać z wrogiem, by - przykładowo - zmusić go do poddania się.
Zobacz: Torment: Tides of Numenera - Poradnik, Solucja
Fale i system moralności
System moralności w Torment: Tides of Numenera związany jest z Falami. To interesujące rozwiązanie, któremu daleko do tradycyjnego podziału na złe i dobre wybory.
Fale oznaczone są różnymi kolorami. Podejmowanie decyzji w trakcie przygody sprawi, że bohater będzie „zgłębiał” konkretne fale. Nieważne są intencje, liczą się tylko działania postaci.
- Złoty - empatia, hojność, współczucie, poświęcenie
- Indygo - sprawiedliwość, słuszność, kompromis, większe dobro
- Srebrny - admiracja, potęga, sława
- Czerwony - pasja, emocje, akcja, patos, żarliwość
- Niebieski - rozsądek, wnikliwość, mądrość
Wyznacznikiem postawy moralnej naszego bohatera - lub bohaterki - będzie Dziedzictwo. Można powiedzieć, że jest to opis lub wizerunek postaci w oczach innych i efekt łączenia się lub przewagi różnych fal. Dziedzictwo ma wpływ na to, jak zachowują się w stosunku do nas inni, może także oferować pewne bonusy.