Skip to main content

Twórcy Baldur's Gate 3 nie trzymali się ściśle zasad D&D. Nieoficjalne fanowskie reguły były dużą inspiracją

Fora internetowe bardzo pomogły studiu.

Jedną z najbardziej chwalonych cech Baldur’s Gate 3 jest bardzo sprawne przełożenie złożonych zasad „papierowego” Dungeons and Dragons na standardy gier komputerowych. Wymagało to jednak naniesienia pewnych zmian w mechanice pierwowzoru i, jak się okazuje, sporą inspiracją dla studia Larian byli sami gracze i ich nieoficjalne zestawy reguł.

Dosłownie przeglądaliśmy fora internetowe w poszukiwaniu nieoficjalnych reguł. Jak ta, że nie możesz w czasie jednej tury rzucić zarówno zaklęcia głównej akcji, jak i zaklęcia bonusowej akcji” - wspomniał Nick Pechenin, reżyser designu w studiu Larian, podczas wystąpienia na konferencji Pax West 2024.

To było coś, co często zdarzało się przy okazji. Pomyśleliśmy więc, że to nie jest jakaś bardzo kontrowersyjna zmiana i skoro niektórzy ludzie tak grają, to my też możemy spróbować dodać taką zasadę do gry” - kontynuuje deweloper. Jak jednak dodał szef studia Swen Vincke, niektórzy członkowie społeczności Baldur’s Gate 3 byli bardzo wyczuleni na wszelkie odstępstwa od oficjalnych reguł 5. edycji Dungeons and Dragons.

Zobacz na YouTube

Mieliśmy swoją wizję i powiedzieliśmy, że »to są nasze nieoficjalne reguły«. Zaraz potem pojawiło się sporo ludzi, którzy stanowczo się temu sprzeciwiali. To był zdecydowanie ciekawy moment w naszej karierze” - powiedział Vincke. Szef studia zauważył także, że na pewnym etapie prac próbowano dodać do Baldur’s Gate 3 znaną z papierowego pierwowzoru mechanikę chowania się za osłonami, jednak finalnie z niej zrezygnowano.

Eksperymentowaliśmy z tym mocno przez jakiś czas, ponieważ to element zasad D&D, ale napotkaliśmy zbyt wiele problemów, żeby to dobrze działało w trójwymiarowym środowisku z kamerą od góry” - dodał Pechenin. Jednocześnie jednak niektóre mechaniki gry, pomimo trudności w ich implementacji, dodano ze względu na liczne prośby graczy. Tak było m.in. systemem reakcji, wprowadzonym na bazie sugestii fanów, kiedy gra znajdowała się we wczesnym dostępie.

Zobacz także