Twórcy inFamous wyjaśniają przyrost FPS w nowym DLC do gry
First Light działa szybciej niż Second Son.
Testy dodatku inFamous: First Light ujawniły ciekawostkę: samodzielne DLC działa zauważalnie szybciej niż podstawowe Second Son, a średni przyrost wynosi około 12 procent.
Chcieliśmy poznać przyczyny takich rezultatów. Czy mniejsza skala dodatku pozwoliła zwiększyć liczbę klatek na sekundę? Czy Sucker Punch zoptymalizowało silnik? Czy podobne usprawnienia mogą trafić w przyszłości do Second Son? Przedstawiciele Digital Foundry poprosili twórców o wyjaśnienia.
„W First Light wprowadziliśmy kilka optymalizacji w cieniowaniu, co przyśpieszyło działanie” - odpowiedział jeden z deweloperów. „Dwie największe modyfikacje wprowadzono w cieniowaniu fal wody oraz w kodowaniu/dekodowaniu wektorów w buforze geometrycznym. Dodatkowo duże znaczenie miał brak większych fortyfikacji sił DUP z Second Son.”
InFamous korzysta na PlayStation 4 z cieniowania bazującego na fizyce, gdzie różne komponenty sceny, jak właściwości powierzchni i ich interakcja ze światłem, przekazywane są do bufora geometrycznego przed renderowaniem. Wygląda na to, że usprawnienie tego elementu przekłada się na znaczny wzrost wydajności. Choć pomaga brak umocnień DUP, to różnice w liczbie klatek na sekundę widać także w momentach, gdy sił przeciwnika nie ma na ekranie w Second Son.
First Light | Second Son | |
---|---|---|
Najniższa wartość FPS | 33 FPS | 28 FPS |
Najwyższa wartość FPS | 49 FPS | 45 FPS |
Średnia wartość FPS | 40,36 FPS | 35,92 FPS |
Czy usprawnienia mogą pojawić się w przyszłości także w podstawowej grze? Teoretycznie jest to możliwe, ale logistyka takiego przedsięwzięcia czyni proces mało prawdopodobnym.
„Jeśli mowa o aktualizacji Second Son, to ewentualna łatka miałaby rozmiar około 60 procent całej gry, czyli wiele gigabajtów” - wyjaśnia Sucker Punch. „To wynik implementacji cieni wewnątrz miasta, w miejscach, do których bezpośrednio się odnoszą. Nie możemy przez to zaktualizować tylko samego silnika.”
Czy rozgrywka w First Light zyskuje dzięki dodatkowej wydajności? Ogólnie rzecz biorąc, przyrost pięciu klatek na sekundę w przypadku tytułu działającego z odblokowanym licznikiem FPS nie jest natychmiastowo widoczny, ze względu na nieregularne występowanie. Korzyści uwidaczniają się, gdy silnik jest pod dużym obciążeniem - First Light spada poniżej 30 FPS rzadziej niż Second Son. Zmianę widać wyraźniej, gdy włączymy opcjonalną blokadę do 30 klatek - akcja staje się stabilniejsza.
Zmiany są więc subtelne, lecz znaczące. Demonstrują, jak ważna może być dodatkowa optymalizacja silnika. Nie wspominając już o prezentacji możliwości utalentowanego zespołu deweloperów w połączeniu z raczkującym jeszcze PlayStation 4.