Twórcy polskiego Darkwood udostępnili piracką wersję gry
Chcą ograniczyć sprzedaż w serwisach typu G2A.
Twórcy powstającego przez ponad cztery lata polskiego horroru Darkwood zaledwie tydzień po premierze pełnej edycji tytułu udostępnili piracką wersję gry w serwisie The Pirate Bay.
Powody nietypowej decyzji mogą być zaskakujące. We wpisie opublikowanym w serwisie imgur deweloperzy ze studia Acid Wizard tłumaczą, że chcieli między innymi umożliwić sprawdzenie produkcji każdemu, kogo nie stać na zakup.
„Steam pozwala odzyskać pieniądze wydane na grę, jeżeli nie pograło się w nią dłużej niż przez 2 godziny i jako twórcy widzimy argumentację próśb o zwrot funduszy. W momencie, gdy przeczytaliśmy, że ktoś musiał otrzymać z powrotem gotówkę, ponieważ nie chciał stresować rodziców rachunkiem, który zobaczą na koniec miesiąca… poczuliśmy się źle” - napisali autorzy.
Zespół postanowił więc udostępnić swój debiutancki projekt za darmo, by każdy zainteresowany mógł zapoznać się z horrorem. Deweloperzy wyjaśniają, że nie ma żadnych haczyków, choć proszą, by w przyszłości nabyć Darkwood - nawet w trakcie wyprzedaży.
Zaznaczono jednak, by nie kupować produkcji za pośrednictwem serwisów sprzedających klucze. Podkreślono, że portale pokroju G2A czy Kinguin są „rakiem toczącym branżę”.
Właśnie przez tego typu platformy twórcy nie planują organizować konkursów z tytułem w formie nagrody. Dotychczas otrzymali już szereg wiadomości, których autorzy chcieli wyłudzić klucz aktywacyjny podając się za blogera lub youtubera. Później jednak kod trafiłby najprawdopodobniej na czarny rynek.
Darkwood jest survival horrorem z proceduralnie generowanym światem, który można swobodnie eksplorować. Produkcja łączy elementy RPG, roguelike i gier przygodowych, cechując się wysokim stopniem trudności.
Ważnym zabiegiem jest ograniczenie pola widzenia. Akcję obserwujemy z góry, lecz dostrzegamy wyłącznie to, co moglibyśmy zauważyć, gdybyśmy patrzyli na świat oczami naszej postaci.
Rozgrywka opiera się na zasadach gier survivalowych. Staramy się przeżyć, znaleźć zasoby, które pomogą w przetrwaniu i walce z niebezpieczeństwami. Za dnia zbieramy więc surowce, by nocą wrócić do kryjówki, zabarykadować się, zastawić pułapki - i czekać.
We wpisie autorzy wspominają również o trudnym procesie tworzenia tytułu. Członkowie trzyosobowej ekipy dysponowali pewnym doświadczeniem w grafice i animacji, ale nie mieli pojęcia o programowaniu czy projektowaniu gier.
Początkowo Darkwood miało być przedstawicielem gatunku tower-defense, a Acid Wizard zamierzało zakończyć prace w ciągu miesiąca. Rzeczywistość zweryfikowała jednak plany deweloperów.
Cztery lata temu uruchomiono zbiórkę funduszy w serwisie Indiegogo. Akcja - mimo trudności - zakończyła się sukcesem, zaś autorzy uznali, że zdołają przygotować projekt przed końcem 2014 roku.
„Niestety, nasz brak doświadczenia w tworzeniu gier spowodował, że znacząco rozminęliśmy się z zakładanym terminem. Powiększyliśmy skalę produkcji i wprowadziliśmy kilka istotnych zmian do podstawowych mechanizmów rozgrywki, co zjadło mnóstwo czasu”- tłumaczy zespół.
Ze względów finansowych, w 2014 roku udostępniono wczesną wersję tytułu w programie Early Access na Steamie. Prace nad Darkwood nadal się jednak przeciągały, co irytowało graczy - niektórzy uważali nawet, że projekt porzucono.
Ostatecznie produkcja ujrzała światło dzienne. Zbiera przy tym pozytywne opinie i cieszy się dużą popularnością - w pierwszym tygodniu od debiutu rozeszła się połowa egzemplarzy sprzedanych w ciągu minionych trzech lat.