Twórcy Spider-Man: słuchanie społeczności nie zawsze popłaca
O zmianach w Insomniac Games.
Kilkanaście lat temu studio Insomniac Games kojarzyło się z dużymi produkcjami na wyłączność dla Sony, jak Ratchet & Clank i Resistance. Teraz także trwają prace nad podobnym projektem - Spider-Man - lecz deweloperzy wydają też mniejsze pozycje, na urządzenia mobilne, Xbox One, Facebooka czy Oculus Rift. Przez 23 lata działalności twórcy wiele się nauczyli i teraz wiedzą na przykład, że słuchanie fanów nie zawsze jest korzystne dla tworzonych gier.
- Jedną z najtrudniejszych nauczek, które wyciągnęliśmy w naszej historii, było przejście z Resistance: Fall of Man na Resistance 2 - wspomina Ryan Schneider, zajmujący się opieką nad marką Insomniac, w rozmowie z serwisem GamesIndustry.
- Byliśmy wtedy względnie mało doświadczeni w kwestii interakcji ze społecznością, a media społecznościowe były nowością. Uznaliśmy wsłuchiwanie się w głos naszych fanów za coś ważniejszego niż zaufanie samemu sobie.
Takie podejście oznaczało, że Insomniac postanowiło zrealizować opinie „głośnej mniejszości”, co przełożyło się na zbytnie modyfikacje w Resistance 2 i niższą sprzedaż produkcji.
- Nauczyliśmy się tego przez lata. To, że coś napisano na forum czy w sieci nie znaczy, że taka jest opinia większości - dodaje Schneider. - A nawet jeśli tak jest, nadal trzeba pomyśleć o własnych okolicznościach. W przeciwnym razie przechodzimy do defensywy i wkraczamy w fazę wątpliwości. Nie wierzymy w siebie, w podejmowane wybory, a to prowadzi do kompromisów, a następnie do zatarcia wizji i porzucenia wartości.
Można więc spodziewać się, że w przypadku Spider-Man studio podąży własną ścieżką.
- Blisko współpracujemy z Marvelem i Sony, doskonale rozumiemy własne role - zapewnia menedżer. - Co najważniejsze, wszyscy wiemy, jak kluczowe jest właściwe przedstawienie postaci Spider-Mana. To nasz główny cel. Nie chodzi o budowanie imperium o nazwie Insomniac. Jeśli stworzymy świetny tytuł, marka Insomniac będzie budowała się sama.
Nie oznacza to oczywiście, że twórcy całkowicie izolują się od fanów.
- Teraz lepiej radzimy sobie ze słuchaniem, ale przy nieco mniejszym zaangażowaniu emocjonalnym, z bardziej obiektywnym analizowaniem - dodaje Schneider. - Działamy już od 25 lat, a balansowanie wsłuchiwania się w opinie, razem z zaufaniem we własny instynkt i brakiem strachu przed zmianami, pozwala podejmować lepsze decyzje i stawiać na większe ryzyko.
Gra akcji Spider-Man ukaże się w tym roku, wyłącznie na PS4.