Ubisoft pochwalił się NPC tworzonymi z pomocą AI. „Otwierają masę możliwości”
Spore wsparcie dla scenarzystów.
Ubisoft nie odstaje w wyścigu na najoptymalniejsze zastosowanie AI w branży gier. Francuski wydawca pojawił się na konferencji GDC 2024, gdzie zaprezentował swój nowy projekt o nazwie NEO NPC.
Projekt powstaje we współpracy zespołów badawczych Ubisoftu oraz gigantów technologii AI - Nvidii oraz Inworld AI. W tym przypadku celem nie jest jednak zaprojektowanie narzędzia, które samodzielnie wygeneruje NPC od zera.
Francuski wydawca wyjaśnia, że „fundamenty” postaci - a więc przeszłość, cechy charakteru, motywacje - wciąż będą przygotowywane przez scenarzystów i projektantów narracji, a AI wykorzysta ich pracę do generowania na bieżąco zachowań, reakcji i dialogów zgodnych z charakterem danego NPC.
Gamesindustry.biz zdradza w artykule, że firma przygotowała dla uczestników konferencji trzy testowe scenariusze, w których zaprezentowała potencjał NEO NPC. Pierwszym zadaniem było nawiązanie relacji z członkiem grupy oporu - Bloomem. Gracze musieli poprowadzić rozmowę w taki sposób, aby zdobyć jak najwięcej informacji. Zadawnie odpowiednich pytań podnosiło wskaźnik relacji, a to z kolei uruchamiało odpowiednie skrypty, popychające opowieść do przodu.
W kolejnym scenariuszu gracze mogli prowadzić z Bloomem swobodną rozmowę, podczas gdy ten był zajęty śledzeniem drona. W ostatni eksperymencie rewolucjoności przygotowywali się do napadu, a zadaniem grającego było wypytanie ich o możliwie jak najwięcej szczegółów.
„Przywykłam do budowania historii postaci. Wszystkich ich nadziei, marzeń i doświadczeń, które ukształtowały ich osobowość” - przyznaje Virginie Mosser, projektanta narracji z Ubisoftu. „Tutaj jest zupełnie inaczej. Po raz pierwszy w życiu mogę prowadzić rozmowę z postacią, którą sama stworzyłam. Marzyłam o tym, odkąd byłam dzieckiem”.
Ubisoft pracuje nad wykorzystaniem AI w grach już od dłuższego czasu. W marcu zeszłego roku firma ogłosiła prace nad narzędziem Ghostwriter, czyli narzędziem odpowiedzialnym za generowanie dialogów postaci trzeciorzędnych. Swoimi postępami w generowaniu postaci pochwaliła się też Nvidia, także obecna na GDC 2024.