Unia Europejska sprawdzi, dlaczego Apple zbanowało Epic Games
Coś tu nie gra.
Jak już dzisiaj informowaliśmy, Epic Games poskarżyło się, że zapowiadany niedawno powrót Fortnite na urządzenia z systemem iOS nie dojdzie do skutku, ponieważ Apple zamknęło konto deweloperskie firmy. Teraz Unia Europejska zapewnia, że przyjrzy się sprawie.
„Niedawno ogłosiliśmy, że Apple zatwierdziło nasze konto deweloperskie Epic Games Sweden AB. Planowaliśmy użyć tego konta, by wydać Epic Games Store i Fortnite na urządzeniach z systemem iOS w Europie, co stało się możliwe na mocy ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Ku naszemu zdziwieniu Apple zamknęło to konto i nie możemy już rozwijać Epic Games Store na urządzenia z systemem iOS” - napisał wydawca w opublikowanym oświadczeniu.
Posunięcie miało być rzekomo „zemstą” Apple za niedawne wypowiedzi szefa Epic - Tima Sweeneya - gdy menedżer narzekał, że amerykańska korporacja celowo zwleka i przedłuża proces dostosowywania się do założeń ustawy DMA.
„Podważają naszą zdolność do realnego konkurowania i pokazują innym deweloperom, co się dzieje, jeśli spróbujesz konkurować z Apple lub krytykujesz ich nieuczciwe praktyki” - zapewniała firma.
„Poprosiliśmy Apple o dalsze wyjaśnienia w tej sprawie w ramach DMA (Digital Markets Act)” - zapewnia rzecznik Komisji Europejskiej w wypowiedzi dla agencji Reuters, odnosząc się do nowego rozporządzenia UE, którego celem jest szersze otwarcie zamkniętych platform typu App Store na konkurencję.
„Oceniamy również, czy działania Apple budzą wątpliwości co do zgodności z DSA (Digital Services Act) i P2B (Platform to Business Regulation), biorąc pod uwagę powiązania między członkostwem w programie deweloperskim a sklepem App Store jako wyznaczoną VLOP (bardzo dużą platformą internetową)” - dodano.
Temat DMA poruszaliśmy w 2022 roku, gdy ustawę przegłosowano. Prawo weszło w życie w połowie ubiegłego roku, ponieważ Unia musiał zająć się ustaleniem, które korporacje uznać za „Strażników Dostępu”, a więc posiadaczy zablokowanych ekosystemów o odpowiednio dużych rozmiarach (wspomniane VLOP).
Za jeden z takich przypadków uznano App Store, ale Apple miało następnie sześć miesięcy na wprowadzenie stosownych zmian. Jak widać na przykładzie Epic Games, idzie bardzo opornie.
Celem ustawy jest urzeczywistnienie wizji, w ramach której - dla przykładu - na telefonach Apple instalujemy Fortnite i płacimy za transakcje cyfrowe z pominięciem prowizji producenta iPhone’ów - o co Epic Games jeszcze niedawno i bez powodzenia walczyło w sądzie w USA.