Valorant - mapa: Ascent
Jak grać, bronić i atakować.
Ascent to czwarta w kolejności, wprowadzona wraz z wersją 1.0 mapa w grze Valorant. Mocno przypomina Split, gdyż jest tu duży nacisk na rozgrywkę środkiem, wprowadza też niespotykane nigdzie indziej drzwi. W niniejszym rozdziale przedstawiamy kluczowe miejsca i porady związane z mapą Ascent.
Uwaga - wszelkie nazwy, jak Przejście A czy Główna B użyte w tym rozdziale sprawdzić możesz w dowolnej chwili rozgrywki wciskając klawisz M.
Ascent - punkt A
Punkt A oferuje otwartą przestrzeń i sporo miejsc do ukrycia się. Prowadzą do niego dwa przejścia, z czego jedno ze środka - przy odpowiedniej organizacji drużyny obrońców, atakujący będą mieć bardzo duży problem, by się tutaj dostać.
Ważne miejsca dla obrońcówKluczowym miejscem jest wzniesienie przy Rusztowanie A. Z tego miejsca będziesz mieć widok na przejście od strony Główna A (1), jak ze środka, od strony Drzewo A (2). Pozycja ta pozwala jednemu obrońcy na skuteczną ochronę tej strefy. W razie wykrycia większej grupy atakujących, szturmujących punkt A, należy powiadomić sojuszników - którzy są w stanie bardzo szybko tutaj dotrzeć.
Na punkcie A znajdziesz specjalny przełącznik (3). Jego aktywacja pozwoli ci zamknąć drzwi od strony Drzewo A, odcinając atakującym drogę ze środka. Pamiętaj jednak, iż twoi sojusznicy również nie zdołają przez nie przejść.
Ważne miejsca dla atakującychAtakujący mogą wejść na punkt A poprzez jedno wejście (nie licząc środka, o czym w dalszej części tego rozdziału), a dokładniej przechodząc przez Przejście A (4). Należy zachować tu ostrożność, gdyż obrońcy lubią szarżować i wyskakiwać nagle zza ściany.
Przed wejściem na strefę A warto sprawdzić Rusztowanie A (5) znajdujące się na wprost. Bardzo będzie za nim stał wróg - a w późniejszych rundach najpewniej wyposażony w snajperkę. Wejście ułatwicie sobie za sprawą zasłony dymnej czy oślepienia. Za rusztowaniem znajduje się także ścieżka, skąd potencjalnie przybędą posiłki wroga.
Jeśli uda się wam podłożyć bombę w strefie A, warto zablokować przejście od środka, od strony Drzewo A, wciskając przycisk przy drzwiach (6). Dzięki temu obrońcy będą musieli iść naokoło, by dotrzeć do bomby.
Ascent - punkt B
Punkt B również daje przewagę drużynie broniącej się. Atakujący mogą dostać się na niego za sprawą wąskiego tunelu, a także od środka - choć środek najpewniej będzie mocno chroniony przez wrogą drużynę.
Ważne miejsca dla obrońcówDobrym miejscem do przyczajenia się na wroga jest wejście od strony strefy odrodzenia, skąd widać główne wejście od strony Główna B (7). Jest to solidna pozycja dla snajpera - w razie konieczności umożliwia szybką ucieczkę w lewo, za osłonę.
Można też ustawić się bliżej, bezpośrednio przy wejściu na Główną B. Dzięki temu możliwa jest ochrona Przejścia B (8). Z jednej strony pozwoli to zaskoczyć wrogów, z drugiej jednak wystawia obrońcę na szarżę wrogiej drużyny i wpływ ich zdolności specjalnych.
Ścieżkę prowadzącą na środek, w stronę Rynek Mid (9) można zablokować w taki sam sposób, jak na strefie A. Wystarczy tylko aktywować przycisk (10) znajdujący się na wprost drzwi, by przejście zostało zamknięte.
Ważne miejsca dla atakującychTak jak w przypadku strefy A, atakujący dotrą na punkt B za sprawą jednego przejścia (o drugim, przez środek, poczytasz w dalszej części tego rozdziału), a dokładnie Przejścia B (11). Warto podchodzić tutaj ostrożnie, gdyż tuż za zakrętem lubią czaić się obrońcy ze snajperkami.
Dobrym pomysłem jest wykorzystanie znajdujących się przy suficie okien (12). Możesz przerzucić przez nie zdolność specjalną, najlepiej oślepiającą wrogów, a następnie szybko wbiec do strefy B. Jeśli uda ci się oślepić wrogów, bez problemu wedrzesz się do punktu by podłożyć bombę.
Jeśli uda wam się dotrzeć na strefę B, warto odciąć dostęp od środkowej strony mapy, a dokładniej Rynek Mid (13). Wystarczy tylko podejść do i wejść w interakcję z przyciskiem (14), by zamknąć przejście.
Ascent - środek mapy (Mid)
Środkowa część mapy Ascent to, podobnie jak w przypadku mapy Split, kluczowe miejsce. Strefa ta powinna być mocno obstawiona przez obrońców, gdyż pozwala szybko dotrzeć do strefy A i B. Jeśli atakującym uda się tędy przedrzeć, będą mieć łatwy i szybki dostęp do punktów podłożenia bomb.
Ważne miejsca dla obrońcówObrońcy mają tutaj kilka miejsc wartych obstawienia. Pierwszym z nich jest Schowek A. Z tego miejsca gracz może obserwować cały środek, powinien jednak skupić się na wrogach nadciągających od strony Łącznik Mid (15). W razie konieczności można szybko się cofnąć i wrócić na strefę A.
Drugim miejscem jest Dół Mid. Stąd przynajmniej jeden obrońca powinien obserwować ruch na Dziedziniec Mid / Góra Mid (16) skąd niemalże na pewno nadciągnie nieprzyjaciel.
Z miejsca Dół Mid można także patrzeć w to samo miejsce, co podczas przebywania w Schowek A - na Łącznik Mid (17). Dzięki temu zablokujemy ruch wrogów od strony B, a jednocześnie umożliwimy sojusznikowi we wspomnianym Schowku A na szybki powrót do strefy A.
Te trzy miejsca powinny być obstawione praktycznie w każdej rundzie - najlepiej ustawić w nich po jednym graczu, pozostałą dwójkę kierując na strefę A i B.
Ważne miejsca dla atakującychAtakujący mają dwie ścieżki na środek. Pierwsza prowadzi od strony punktu A i pozwala wejść na Góra Mid. Z tego punktu atakujący ma widoczność na wroga na Dół Mid (18) i Schowek Mid (19). Należy podchodzić tutaj bardzo ostrożnie - istnieje ogromne prawdopodobieństwo, iż w okolicach Dół Mid będzie czekał wróg ze snajperką.
Drugie podejście (Łącznik B) znajduje się od strony punktu B. Pozwala obserwować te same miejsca, co poprzednio - czyli Schowek Mid (20) i Dół Mid (21) - lecz z całkowicie innej strony. Tu także należy uważać - na wprost, w okolicach Schowek Mid, może czekać wróg ze snajperką.
Środek jest kluczowy dla całego starcia. Jeśli atakującym uda się tędy przebić, będą w stanie błyskawicznie dotrzeć na punkt podkładania bomb. To z kolei znacznie utrudni zadanie obrońcom.
Następnie: Valorant - tryb treningowy: jak korzystać
Spis treści: Valorant - poradnik i najlepsze porady
Poprzednio: Valorant - mapa: Split